Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur mycket kan man ta för en sätestvätt?

Invändig rekond, lädervård
Skriv svar
HazeGlaze
Medlem

Inlägg av HazeGlaze » 30 jul 2014 18:35

Hej,
har precis kommit igång med min nya rg2000. Har fått kläm på det här nu. Skulle gärna utnämna mig till expert, om det bara inte funnits experter som tycker annorlunda..... :lol:

Nä, men... nämnde på jobbet att jag hade kört sätena i min 8-sits jobb-buss. Då frågade en kollega om jag tog på mig såna jobb. JAJJAMENSAN!!!! svarade jag tokfort. Vad har Du?

Det kom då fram att han har säten på en bil som en gammal jägare har ägt. Han trodde det var kåda på förarstolen, så den hade han gett upp om att få till. Men passagerarstolen och baksätet var det typ smutsiga "vattenringar" på. Förmodligen hunddrägel då jakthunden hade också tillbringat tid i bilen. Min kollega hade typ kört nån spray med "suddsvamp" på. Och det hade blivit fint..... tills det torkade. Då visade det sig att han endast hade flyttat runt på ringarna... ?!?!

Jag har själv inte sett bilen. Men undrar hur mycket brukar en sätesrengöring gå lös på hos en rekond-firma? Vad kan jag tänkas ta för jobbet? Svårt att veta då man inte har sett bilen, men gärna en "mellan-tummen-och-pekfingret-prisuppgift".
Jag ska titta på sätena, men då vill han ju såklart direkt veta hur mycket det skulle kosta.

Jag har även sagt att förarstolen kanske det inte går att göra något åt. Vet inte riktigt hur kåda beter sig på sätet, menmen......

/Hasse
Senast redigerad av 1 HazeGlaze, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Hur mycket kan man ta för en sätestvätt?

Inlägg av Manor » 30 jul 2014 18:39

Det är ju ganska lätt och smidigt att jobba med rg2000...vad sägs om att ta 400-500:-?
En ren chansning från min sida...
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 30 jul 2014 18:44

håller med Manor och prisbilden.

mvh magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 30 jul 2014 19:32

Jag säger minst det dubbla. Vill man göra det på djupet tar det åtskilliga timmar.
Senast redigerad av 1 e_king, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 30 jul 2014 20:16

Jag gjorde rent ett säte i dotterns traktor alldeles nyss, det tog nog nära trekvart med sätet urplockat ur bilen så det skulle jag nog knappast göra för en hundring om man säger så..
Jag har haft firmabilar inne för sätestvätt på ett par olika rekondfirmor, mellan 1500 - 2500:- för heltvätt av 5 sittplatser utan speciella fläckborttagningar kostar det här i stan, så någon tusing om det är god kollega kan väl vara rimligt..

/Thomas
Senast redigerad av 2 Funk, redigerad totalt 14 gång.
Anledning: Editerad för större tydlighet.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 30 jul 2014 22:03

Ärligheten är nog den att när man väljer klädseltvätt på sätena.. då är dom grovt skitiga.. :jeps
så göra en hel bil 5st säten och 4 st dörrsidor kanske facket mellan framsätena..
och kanske kanten på instegen där tyget tar vid och ofta är riktigt skitigt..
det jobbet tar lätt 2-3 timmar..
med allt prata med kunden.. boka jobbet ..göra jobbet.. torka .. se att inget slår tillbaka.. och sedan leverera bilen och ta betalt.. och betala in momsen :shock:

// Anders
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem

Inlägg av Fox32 » 30 jul 2014 22:11

Moms, vad är det? Någon dialekt grej? Korv med Moms? :D :lol:
Senast redigerad av 1 Fox32, redigerad totalt 14 gånger.
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 30 jul 2014 22:46

Funk skrev:Jag gjorde rent ett säte i dotterns traktor alldeles nyss, det tog nog nära trekvart med sätet urplockat ur bilen så det skulle jag nog knappast göra för en hundring om man säger så..
Jag har haft firmabilar inne för sätestvätt, mellan 1500 - 2500:- för heltvätt av 5 sittplaster utan speciella fläckborttagningar kostar det här i stan, så någon tusing om det är god kollega kan väl vara rimligt..

/Thomas
Jag har väl bara tvättat "renare" inredningar, men vattnet har åtminstone varit närmare svart i RG2000 hinken efteråt :). I mitt fall så har det dock gått hyfsat snabbt, kanske 2 timmar för två stolar och baksätet (inte golvmattan eller i bagagerummet).

Jag har dock aldrig tagit betalt utan jobbar mest åt mig själv eller kompisar.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 30 jul 2014 22:52

Är det endast jag som bara gör gratisjobb? För mig känns det bara fel att ta betalt av någon jag känner. Inte sagt att jag tycker det är fel att någon annan tar betalt, men för mig personligen blir det helt fel (men så är jag också en allt för snäll person :) ).

Edit. Manor också...
Senast redigerad av 1 Rednales, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 31 jul 2014 00:13

Rednales skrev:Är det endast jag som bara gör gratisjobb? För mig känns det bara fel att ta betalt av någon jag känner. Inte sagt att jag tycker det är fel att någon annan tar betalt, men för mig personligen blir det helt fel (men så är jag också en allt för snäll person :) ).

Edit. Manor också...
Jo, jag har samma känsla.
Nu jobbar jag ju inte direkt ihjäl mig med andras bilar utan pysslar mest med eget...men det är klart att om man skulle hålla på med detta varje helg så blir det ju ett "jobb" och då måste man ju ta betalt.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 31 jul 2014 08:11

Pratar man priser för att utföra sin hobby, så är det väl inget konstigt i sig. En bekant håller bin och gör honung, jag förväntar mig inte att han skall ge mig honung gratis. Om han kommer över med en gratisburk så blir jag givetvis glad, men ringer jag för att jag behöver en burk till brödbaket så förväntar jag mig inte att få det gratis...
På samma sätt tycker jag man kan göra med vår hobby. En och annan god väns bilar är gratis eller för växelpengar, men om en kollega vill ha hjälp inför en försäljning till exempel då får han betala en slant.
Prissättning blir då en annan fråga, och det är bara att fundera på vad det kan vara värt och ta betalt efter eget tyckande. Vilket kan vara nog så svårt..

Moms och skatter förväntar jag mig att man deklarerar som inkomst av hobbyverksamhet om man inte har firma. Givetvis finns den svenska flexibiliteten med i bilden om man frågar mig, gör man två-tre jobb om året för att finansiera sitt eget kembehov så må det väl vara hänt att man slarvar. Börjar det dra iväg och bli jobb var och annan helg så är det dock IMHO dags att göra det "by-the-book"... Det är bara min åsikt, och någon kanske inte tycker likadant, men jag står för den.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast

Sv: Re: Hur mycket kan man ta för en sätestvätt?

Inlägg av ostkroken » 31 jul 2014 08:22

Funk skrev:Pratar man priser för att utföra sin hobby, så är det väl inget konstigt i sig. En bekant håller bin och gör honung, jag förväntar mig inte att han skall ge mig honung gratis. Om han kommer över med en gratisburk så blir jag givetvis glad, men ringer jag för att jag behöver en burk till brödbaket så förväntar jag mig inte att få det gratis...
På samma sätt tycker jag man kan göra med vår hobby. En och annan god väns bilar är gratis eller för växelpengar, men om en kollega vill ha hjälp inför en försäljning till exempel då får han betala en slant.
Prissättning blir då en annan fråga, och det är bara att fundera på vad det kan vara värt och ta betalt efter eget tyckande. Vilket kan vara nog så svårt..

Moms och skatter förväntar jag mig att man deklarerar som inkomst av hobbyverksamhet om man inte har firma. Givetvis finns den svenska flexibiliteten med i bilden om man frågar mig, gör man två-tre jobb om året för att finansiera sitt eget kembehov så må det väl vara hänt att man slarvar. Börjar det dra iväg och bli jobb var och annan helg så är det dock IMHO dags att göra det "by-the-book"... Det är bara min åsikt, och någon kanske inte tycker likadant, men jag står för den.

/Thomas
Mycket förnuftigt tycker jag!

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Senast redigerad av 1 ostkroken, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 31 jul 2014 09:14

Funk
Mycket väl formulerat.
Jag ställer mig bakom det resonemanget. :nicka
Senast redigerad av 1 progge, redigerad totalt 14 gånger.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Apelros
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Apelros » 31 jul 2014 15:10

Håller fullständigt med Funk i detta. Bra formulerat!!!!

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Senast redigerad av 1 Apelros, redigerad totalt 14 gånger.
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10

rigi
Medlem

Inlägg av rigi » 31 jul 2014 15:31

Funk väl talat :jeps

Skriv svar