Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Material på instrumentbräda (motsv)?
-
AArvidsson
- Medlem
Material på instrumentbräda (motsv)?
Kikade lite på en kollegas V70 idag när vi åkte från metropolen Kisa och insåg att det är ungefär samma material på instrumentbrädan i den som på min BMW. Jag är dock lite fundersam på vad det är? Det ser ut som läder, men känns inte som läder. Känns mer som plast; kan någon komma med någon bättre förklaring? Är det plast? Ska det rengöras som plast och dressas som vinyl eller tittar jag på något annat för att göra rent/snygga till?
Senast redigerad av 1 AArvidsson, redigerad totalt 14 gånger.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Re: Material på instrumentbräda (motsv)?
Jag tror BMW har PUR-LFI material...Och Volvo har nog liknade....och du skall använda medel för plast....Men BMW har nog möjligen äkta skinn på toppkåpan i sina dyraste modeller....och då blir det medel för skinnbehandling....AArvidsson skrev:Kikade lite på en kollegas V70 idag när vi åkte från metropolen Kisa och insåg att det är ungefär samma material på instrumentbrädan i den som på min BMW. Jag är dock lite fundersam på vad det är? Det ser ut som läder, men känns inte som läder. Känns mer som plast; kan någon komma med någon bättre förklaring? Är det plast? Ska det rengöras som plast och dressas som vinyl eller tittar jag på något annat för att göra rent/snygga till?
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
-
AArvidsson
- Medlem
mmkay, jag vågar lova att min lilla 118d inte riktigt kvalar in på "dyraste modell", så plast it is, then 
Senast redigerad av 1 AArvidsson, redigerad totalt 14 gånger.
- carina
- Moderator

- Kontakt:
Jag kanske kan bringa nån form av ljus över detta 
Jag jobbar på företaget där vi gör instrumentpaneler och dörrsidor till volvo.
Vi bygger till XC90,S80 och V60
Vi bygger dessa på 2 sätt
1, Folie på rulle som formpressas på en plaststomme till IP och sedan "skummas", dvs.. säga man fyller mellanrummet med en form av "fogmassa".
2; vi får färdiga "skal" i folie som läggs på stommen och därefter skummas..
Dom som är tvåfärgade kommer 2 färgade på rulle... ganska häfigt faktiskt
Sen går den i robot med vattenskärning så väta tål den ju
Du kan nog använda vanliga interiörmedel till denna..
Nu jobbar jag inte som montör utan jag sitter på logistiksidan, men det händer ju att man går ett varv i fabriken och tittar....
Jag jobbar på företaget där vi gör instrumentpaneler och dörrsidor till volvo.
Vi bygger till XC90,S80 och V60
Vi bygger dessa på 2 sätt
1, Folie på rulle som formpressas på en plaststomme till IP och sedan "skummas", dvs.. säga man fyller mellanrummet med en form av "fogmassa".
2; vi får färdiga "skal" i folie som läggs på stommen och därefter skummas..
Dom som är tvåfärgade kommer 2 färgade på rulle... ganska häfigt faktiskt
Sen går den i robot med vattenskärning så väta tål den ju
Du kan nog använda vanliga interiörmedel till denna..
Nu jobbar jag inte som montör utan jag sitter på logistiksidan, men det händer ju att man går ett varv i fabriken och tittar....