Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Behandling av nya skinnsäten?
- Manor
- Moderator

Behandling av nya skinnsäten?
Hej!
För första gången har jag skinnsäten/inredning i en ny bil.
Finns det något bra medel att använda för att skydda dessa så bra som möjligt?
De behöver alltså inte rengöras, utan ges ett skydd så att de inte torkar/spricker/förstörs.
För första gången har jag skinnsäten/inredning i en ny bil.
Finns det något bra medel att använda för att skydda dessa så bra som möjligt?
De behöver alltså inte rengöras, utan ges ett skydd så att de inte torkar/spricker/förstörs.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Kapten Haddock
- Entusiast

Re: Behandling av nya skinnsäten?
Hej.
Det du ska tänka på är främst att just rengöra dem relativt ofta.
Använd en ph neutral rengöring för ändamålet (inte ajax, yes etc)
Dessa rengöringsmedel återfettar oftast oxå då de inehåller Glycerin.
Sen kan du om du vill smörja med läderfett, finns div olika modeller
Men se till att de inte innehåller silikon, och lägg på väldigt sparsamt och jobba in ordentligt så det inte känns "fett"
Detta kan du göra med en MF duk, en strumpa eller vad du har i närheten.
Smörja kan du göra ca 2 ggr per år, men rengöra bör du göra en gång i månaden för bästa resultat.
Kör du denna procedur kommer skinnet hålla bilen ut:)
Generellt gör väl första ägaren en behandling, sen kommer den till bilhandlar rekondare som kletar silikon och jobbar in smutsen lite extra.
O efter det görs det sällan något.
MVH/
Det du ska tänka på är främst att just rengöra dem relativt ofta.
Använd en ph neutral rengöring för ändamålet (inte ajax, yes etc)
Dessa rengöringsmedel återfettar oftast oxå då de inehåller Glycerin.
Sen kan du om du vill smörja med läderfett, finns div olika modeller
Men se till att de inte innehåller silikon, och lägg på väldigt sparsamt och jobba in ordentligt så det inte känns "fett"
Detta kan du göra med en MF duk, en strumpa eller vad du har i närheten.
Smörja kan du göra ca 2 ggr per år, men rengöra bör du göra en gång i månaden för bästa resultat.
Kör du denna procedur kommer skinnet hålla bilen ut:)
Generellt gör väl första ägaren en behandling, sen kommer den till bilhandlar rekondare som kletar silikon och jobbar in smutsen lite extra.
O efter det görs det sällan något.
MVH/
Senast redigerad av 1 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gånger.
- jujimbo
- Entusiast

Volvo har bra kit för sätesvård har för mig att det är leathermaster som gör dom till volvo och dom är duktiga på lädervård.
Tror ett kit ligger på runt 300:- allt som du behöver finns i det kittet.
Tror ett kit ligger på runt 300:- allt som du behöver finns i det kittet.
Senast redigerad av 1 jujimbo, redigerad totalt 14 gånger.
- Jensa
- Trogen Medlem

Är inte ikeas kit typ samma som Volvos eller det var bara snack man har hört om det innan?
Senast redigerad av 1 Jensa, redigerad totalt 14 gånger.
- jujimbo
- Entusiast

Har testat ikeas kit på skinnsoffan hemma det är helt ok men inte i klass med leathermasters grejer som jag också hade att testa på samma gång.
Är liknade men inte helt samma sak, leathermaster kitet impregnering doftar läder så man får lite go doft när det är klart
Finns ju andra märken också typ autoglym som skall vara bra,viktigt på helt ny klädsel tycker jag är att inte använda nåt som är kletigt/klibbigt fett då det binder smuts.
Oftast är ju säten idag täckfärgade och då går det inte att tillföra fett utan man underhåller med rengörning och en avsedd impregnerning för täckfärgad skinnklädsel.
Är liknade men inte helt samma sak, leathermaster kitet impregnering doftar läder så man får lite go doft när det är klart
Finns ju andra märken också typ autoglym som skall vara bra,viktigt på helt ny klädsel tycker jag är att inte använda nåt som är kletigt/klibbigt fett då det binder smuts.
Oftast är ju säten idag täckfärgade och då går det inte att tillföra fett utan man underhåller med rengörning och en avsedd impregnerning för täckfärgad skinnklädsel.
- Jensa
- Trogen Medlem

Okej då vet jag tack så mkt för mer info om den saken 
Senast redigerad av 1 Jensa, redigerad totalt 14 gånger.
- Manor
- Moderator

Det känns kanske lite konstigt att handla på Volvo, och måste väl också vara dyrare än att köpa något från en av forum sponsorerna? Jag ska dock kolla upp detta och se vad det är för prylar som följer med i kittet.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- jujimbo
- Entusiast

Ok jag tog bara volvo som exempel på ställe där man kan köpa lädervårds kit då deras handlarnät är rätt stort så det borde inte vara så svårt att hitta.
Kolla annars på http://shop.leathermaster.se/shop/ vet att det kitet används på bland annat vissa Tefcar center så då kan det inte vara dåliga grejer.
Kolla annars på http://shop.leathermaster.se/shop/ vet att det kitet används på bland annat vissa Tefcar center så då kan det inte vara dåliga grejer.
- Manor
- Moderator

Stort tack för tipsen och din länkjujimbo skrev:Ok jag tog bara volvo som exempel på ställe där man kan köpa lädervårds kit då deras handlarnät är rätt stort så det borde inte vara så svårt att hitta.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
Executive
- Medlem
Går du till en möbelaffär så har dom säkert Leather Masters grejer annars. Finns ett "bilkitt" med svamp, duk, rengöringsvätska och "skyddskräm". Rekommenderar ett sånt kitt! Är bilen ny så räcker det ju med att du använder skyddskrämen nu. Rengöringen kan du spara till senare!
Ett annat tips är att torka av sätena lite snabbt nån gång i veckan med ett milt interiörmedel. Sen ett par gånger per år så gör du en ordentlig tvätt och skydd efter det.
Ett annat tips är att torka av sätena lite snabbt nån gång i veckan med ett milt interiörmedel. Sen ett par gånger per år så gör du en ordentlig tvätt och skydd efter det.
Senast redigerad av 1 Executive, redigerad totalt 14 gånger.
-
danne5
- Entusiast

Jag rekommenderar Autoglym leather care cream, heter det så

Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.
- Sebba75
- Trogen Medlem

- Kontakt:
Prova Trutest serien med cleaner och crem funkar bra
Senast redigerad av 1 Sebba75, redigerad totalt 14 gånger.
- Manor
- Moderator

Jag har testade ett skinnmedel som jag köpt (för hemmabruk) på skinnsoffan inne, men tyckte att det blev en lite kladdig yta initialt...så den kommer inte att användas i bilen.
Har det kommit något nytt medel som kan rekommenderas?
Jag var inne på Autoglym som rekommenderats i tråden, men det har inte blivit av ännu.
Jag var inne på Autoglym som rekommenderats i tråden, men det har inte blivit av ännu.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Slå ett slag för Autoglym så slipper du bli besviken..Manor skrev:Jag har testade ett skinnmedel som jag köpt (för hemmabruk) på skinnsoffan inne, men tyckte att det blev en lite kladdig yta initialt...så den kommer inte att användas i bilen.