Undrar om det är nödvändigt att tvätta en läderklädsel som är ren/fläckfri-
- innan jag smörjer in den med lädervårdsmedel (Allbrite leather creme)

Jag kan nästan lova att den inte är ren. Jag gjorde tvätt och insmörjning för en månad sen ungefär. Då hade jag haft bilen i 6 månader. Ca 900 mil på mätaren. Jag är extrempedant. Ändå så var klädseln riktigt skitig!jojje skrev:Undrar om det är nödvändigt att tvätta en läderklädsel som är ren/fläckfri-
- innan jag smörjer in den med lädervårdsmedel (Allbrite leather creme).

Jojo damsugning/avtorkning ska ju göras innan, utrycker mig ''lite'' luddigtExecutive skrev:Jag kan nästan lova att den inte är ren. Jag gjorde tvätt och insmörjning för en månad sen ungefär. Då hade jag haft bilen i 6 månader. Ca 900 mil på mätaren. Jag är extrempedant. Ändå så var klädseln riktigt skitig!jojje skrev:Undrar om det är nödvändigt att tvätta en läderklädsel som är ren/fläckfri-
- innan jag smörjer in den med lädervårdsmedel (Allbrite leather creme).
Man vill ju få den ren från grunden. Om det fastnar en massa smuts i porerna kan läderklädsel lätt se och kännas blank/hal. Det är inget som jag skulle vilja "kapsla in" med nån kräm!![]()
Så dammsug alla skarvar, skrymslen och vrån på stolarna, tvätta skinnet och smörj in det sen!

Grönsåpa?jojje skrev:Hmm kan det finnas något i hemhushållet man skulle kunna använda att rengöra lädret med?.
Diskmedel borde vara uteslutet, avfettar ju för bra, någon mild flytande handtvål ordentligt utblandad med vatten kanske.