Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Deformerad instrumentbräda vid ventilation (GPS-hållare)

Invändig rekond, lädervård
Kingen
Ny Medlem

Deformerad instrumentbräda vid ventilation (GPS-hållare)

Inlägg av Kingen » 12 maj 2012 12:39

Jag har haft en Brodithållare i bilen till GPS:en, men idag tog jag bort den när jag ställde på bilen för sommaren då den är extremt ful. De marknadsförs ju som något som inte skadar interiören, men eftersom man klämmer fast dem mellan instrumentbrädan och ventilationsgallret så lämnar de tyvärr en mindre deformation efter sig. Är det någon som vet om man kan värma med värmepistol runt säg 100 grader och få instrumentbrädan att gå tillbaka? Jag vågar inte chansa utan att kolla upp det först. Bilen är en Seat Leon Cupra R -04, instrumentbrädan borde vara likvärdig med t.ex. den i en Golf.
Senast redigerad av 1 Kingen, redigerad totalt 14 gånger.

sura56
Medlem

Re: Deformerad instrumentbräda vid ventilation (GPS-hållare)

Inlägg av sura56 » 12 maj 2012 12:55

Vänta några dagar så ska du se att den går tillbaka själv
Senast redigerad av 1 sura56, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 12 maj 2012 13:50

Kingen skrev:Jag har haft en Brodithållare i bilen till GPS:en, men idag tog jag bort den när jag ställde på bilen för sommaren då den är extremt ful. De marknadsförs ju som något som inte skadar interiören, men eftersom man klämmer fast dem mellan instrumentbrädan och ventilationsgallret så lämnar de tyvärr en mindre deformation efter sig. Är det någon som vet om man kan värma med värmepistol runt säg 100 grader och få instrumentbrädan att gå tillbaka? Jag vågar inte chansa utan att kolla upp det först. Bilen är en Seat Leon Cupra R -04, instrumentbrädan borde vara likvärdig med t.ex. den i en Golf.
Detta kanske carina vet som jobbar med sådan material hela dagarna ;)
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Anders Lindbäck

Bild

aydeen
Ny Medlem

Inlägg av aydeen » 14 maj 2012 01:01

Hade samma problem med en v50 på jobbet. Tog varmluftspistolen och värmde o masserade lite. Blev riktigt bra tillslut.
Senast redigerad av 1 aydeen, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 14 maj 2012 06:23

limban skrev:
Kingen skrev:Jag har haft en Brodithållare i bilen till GPS:en, men idag tog jag bort den när jag ställde på bilen för sommaren då den är extremt ful. De marknadsförs ju som något som inte skadar interiören, men eftersom man klämmer fast dem mellan instrumentbrädan och ventilationsgallret så lämnar de tyvärr en mindre deformation efter sig. Är det någon som vet om man kan värma med värmepistol runt säg 100 grader och få instrumentbrädan att gå tillbaka? Jag vågar inte chansa utan att kolla upp det först. Bilen är en Seat Leon Cupra R -04, instrumentbrädan borde vara likvärdig med t.ex. den i en Golf.
Detta kanske carina vet som jobbar med sådan material hela dagarna ;)
Sant Limban men problemet är att jag inte bygger brädorna utan bara hanterar det innan produktion tar hand om det.
Det finns ju massor av olika sorter "skinn" till brädorna men visst kan man man värma med varmluftspistol.... det man ska vara lite försiktig med är att det oftast inte visar när det är för varmt förrän det är försent och då går det sönder alt. blir väldigt blankt så strukturen försvinner.
Men tar man det lite försiktigt kan man ofta få det bra.
Senast redigerad av 1 carina, redigerad totalt 14 gånger.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

swix
Medlem

Inlägg av swix » 14 maj 2012 08:59

Jag har tagit bort märken på en instrumentbräda efter en barnstol med varmluft. Dock använde jag frugans hårtork då jag var rädd att skada ytan, i mitt fall räckte den värmen. Fick inte bort det till 100% men nästan. Bilen var en Passat -98.
Senast redigerad av 1 swix, redigerad totalt 14 gånger.

Kingen
Ny Medlem

Inlägg av Kingen » 28 maj 2012 17:58

Tack för alla förslag! Jag höll nästan på att glömma denna tråden då jag glömde klicka i att få mail vid svar, så jag trodde ingen hade svarat. :)

Det har inte blivit bättre av sig självt tyvärr, möjligtvis en liten smula, så det är kanske värmepistol som gäller.

Carina (eller någon annan): Vet du vilken temperatur som kan vara lämplig på varmluftspistolen om man vill vara på den säkra sidan?

Skriv svar