Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Val av dammsugare. Våtdammsugare vs Textiltvätt

Invändig rekond, lädervård
Skriv svar
Frippe
Ny Medlem

Val av dammsugare. Våtdammsugare vs Textiltvätt

Inlägg av Frippe » 26 nov 2012 09:43

Har länge varit intresserad av att börja med lite interiör rekond.
Efter mycket sökande och läsande så har man blivit lite klokare men även fått många nya funderingar.

Först, val av dammsugare, Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med en vanlig våtdammsugare mot en textilvårdsmaskin? Nu skall inte jag rekonda fem bilar i veckan utan mer en i månaden på sin höjd så jag behöver inga proffs grejjor utan mer för hemmabruk.

Har kikat på denna Nilfisk dammsugare på Jula:
http://www.jula.se/torr-vatdammsugare-m ... 0-w-230019

Samt denna Kärcher textiltvätt
http://www.tretti.se/hushallsapparater/ ... er-se-4002

Vilka fördelar har en textilmaskin mot en våtdammsugare?
Blir resultatet bättre med textilvårdsmaskinen?

Får man bort lika mycket smuts med textilrengöring på sprayflaska och sen gnugga med borste och därefter våtdammsugare?

Som sagt, vilka fördelar resp nackdelar finns det med respektive val utav dammsugare? Vilken mer utrustning bör man införskaffa?
Senast redigerad av 1 Frippe, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
fisher91
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Val av dammsugare. Våtdammsugare vs Textiltvätt

Inlägg av fisher91 » 26 nov 2012 13:30

En våtdammsugare suger enbart upp, en textilvårds maskin sprutar ut kem/vatten samtidigt som den suger upp.
Nackdelen med textilvårds maskin är att man måste ha en vanlig dammsugare för rengöring innan man börjar med textilen, grus/smuts osv.
Men en våtdammsugare behöver man bara 1 maskin för hela jobbet, Men det tar längre tid för applicering utav kemikalier sen vatten för ur sköljning av textilen.
Resultatet blir nog desamma om man lägger lite mer tid på våtdammsugaren.

Jag har enbart rent vatten i min textiltvätt, jag använder en spray flaska för kemikalierna.

Om jag var i samma sits som dig skulle jag nog köpa en bra Torr-/Våtdammsugare och ett lämpligt munstycka, några sprayflaskor/trycksprutor och en borste :jeps
Senast redigerad av 1 fisher91, redigerad totalt 14 gånger.
Automatlådor

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 26 nov 2012 13:36

Jag har själv en liknande klädseltvätt, och måste säga att det är grymt smidigt att ha en allt-i-ett lösning. Den stora skillnaden är effektiviteten vid sköljning, det är smidigt att verkligen bara ösa på och skölja med så mycket vatten man önskar utan att behöva byta verktyg.

/Thomas

PS: Samma kärcher går att få hem från tyskland till bra pris.
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 26 nov 2012 13:39

Nackdelen med textilvårds maskin är att man måste ha en vanlig dammsugare för rengöring innan man börjar med textilen, grus/smuts osv.
Inte med min i alla fall, bara att i värsta fall byta filter.
Men det tar längre tid för applicering utav kemikalier sen vatten för ur sköljning av textilen.
Där förstår jag inte hur du menar.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
fisher91
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av fisher91 » 26 nov 2012 15:13

Jag har en kärcher puzzi 8/1 c. i min finns det inget filter, bara en vattentank för rent vatten och en hink där smutsvatten samlas. jag tror att du pratar om en torr-våtdamsugare?
Det jag menade var att det platta munstycket inte suger upp sand/grus/allmänt smuts lika bra som en ''vanlig dammsugare'' Jag kör dammsugaren först för grovsmutsen sen använder jag textil maskinen.

Det som jag tycker tar längre tid med en Torr-/Våtdammsugare är ur sköljningen, då lär man ha sprayflaska/tryckspruta för dränka sätet sen suga upp allt igen. Men vid textilvårds maskin finns vattnet i tanken och bara trycka på avtryckaren.
Jag brukar iaf skölja sätet med minst 1.5L vatten efter jag sugit upp kemikalierna.

EDIT: läste lite mer om Kärcher SE 4002, såg att den fungerade som en vanlig dammsugare också, läste igenom lite för snabbt första gången :oops:
Senast redigerad av 1 fisher91, redigerad totalt 14 gånger.
Automatlådor

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 28 nov 2012 15:55

Sist jag kollade så använde jag prisjakt.nu och inkluderade utländska priser... det slutade dock med affär av en annan variant från ebay.co.uk.
Numatic George är en populär modell som kan vara värt att titta på.

/Thomas

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 29 nov 2012 12:41

Jag är ganska nöjd med den jag köpte, framförallt på grund av att det bara blev en tusenlapp ink frakt för en maskin med allt det som Kärschern har och mer därtill.... kommer inte ihåg vad den heter men fick den via en engelsk bekant.

Jodå George är allt man behöver..
http://www.witre.se/dammsugare-mattdamm ... 75045.html

/Thomas

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 29 nov 2012 13:51

davve skrev:George var lite över min dammsugarbudget så det lutar nog ät Kärcher.

Kollade du engelska priser ? Den brukar gå att hitta MYCKET billigare i England än Sverige.

/Thomas

Frippe
Ny Medlem

Inlägg av Frippe » 29 nov 2012 14:07

Tack för alla svar! Känner att jag har lite mer kött på benen nu när det gäller val utav dammsugare :)

Hittade Numatic George för 180 pund som billigast i england.
Men hur är det med filter och påsar till dessa? är märket förekommande i sverige?
Senast redigerad av 1 Frippe, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 29 nov 2012 16:38

Handla via ebay, där finns allt man behöver till George (och massa annat)..

/Thomas

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 30 nov 2012 01:02

detta ämne är ganska roligt att följa.. det är otroligt att det inte finns någon maskin för konsumentmarknaden som är att räkna med,, ska försöka ordna en fin maskin där.. tar naturligtvis någon månad..men bara så ni vet att någon tar tag i problemet.. :nicka
kanske hittar jag ingen eller så blir vi överraskade :mrgreen:
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 30 nov 2012 09:47

Kärschern är OK, men för dyr på svenska marknaden. Engelsmännens förkärlek för heltäckningsmattor gör att det finns ett mycket bättre utbud där, så varför inte kolla åt det hållet..

/THomas

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 30 nov 2012 21:59

Funk skrev:Kärschern är OK, men för dyr på svenska marknaden. Engelsmännens förkärlek för heltäckningsmattor gör att det finns ett mycket bättre utbud där, så varför inte kolla åt det hållet..

/THomas
tack Funk.. ska kolla åt alla håll.. finns ju hur dyra som helst..men ingen bra för max 3000kr.. tror många skulle gilla det om man kunde använda den till allt.. dammsugning/klädseltvätt/ångrengöring..med kraftiga material.. ;)
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 02 dec 2012 12:32

davve skrev:Berätta gärna vad du kommer fram till sen limban :)
Så klart.. tar nog lite tid.. man återkommer i ämnet så fort jag har något matnyttigt :nicka
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
kaptenalu
Medlem

Inlägg av kaptenalu » 05 feb 2013 22:26

inget nytt på maskinfronten limban?
inget tjat eller så bara nyfiken då jag funderar på att köpa en textilvårdsmaskin.
Kollat lilla puzzin och kärcherstore här i byn matchar Wax dogs pris på 4950 riksdaler, men är förbannat nyfiken på om det går att få fram bra maskiner till ok pris!
Lite roligare invändigt än utvändigt

Skriv svar