Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

"Luksanerare" Ozon eller Aromatek?

Invändig rekond, lädervård
peppe
Medlem

Re: "Luksanerare" Ozon eller Aromatek?

Inlägg av peppe » 08 mar 2010 17:57

Jill skrev:
peppe skrev:hahaha ja du ante_bmw det vore ju inte så bra att göra :roll: :lol: jag pratade med jarre idag ang ozon,enligt honom så är ozon det ända som fungerar till100%,aromatek är visst något typ av olja som tar bort odörer,men som tyvärr kommer till baka :evil:
Det var intressant att veta :jeps Mardrömmen är ju missnöjda kunder :shock:
det klart att man vill ha nöjda kunder,annars är man ur leken ganska fort :cry: aromateken funkar säkert bra för vissa odörer,men ozonet är den som tar allt,men som har då sina nackdelar tyvärr,men som allt annat som inte är så bra för kroppen så måste man ta det försiktigt,så som marcus skrev det är ju mycket i rekond grejerna som inte är bra att få isig,,jag skulle se en ända rekondare som hade munskydd när han/hon polerar :roll:
Senast redigerad av 1 peppe, redigerad totalt 14 gånger.

peppe
Medlem

Inlägg av peppe » 08 mar 2010 18:32

visst är det så som du skriver jill, det är mycket man ska passa sig för,men det är lite tråkigt att skriva här,,,,man blir ju på hoppad så fort man skriver något som är sant,,så jag vet inte om jag ska berätta mer om dom erfarenheter man har :? har iaf snart gjort tusen bilar,,,så något har man väl lärt sig hoppas jag :? :lol: så frågan är???ska man berätta el ska man berätta sanningen :?: :? :lol:

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 08 mar 2010 18:40

Säg sanningen vettja. Påhoppen kommer lysa med sin frånvaro.
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 08 mar 2010 20:02

Vill göra en liten rättelse... :D

3. Vid mycket höga doser uppstår andra biverkningar, som astmaanfall etc. Inga dödsfall eller allvarligare skador i samband med ozon finns rapporterade vad vi känner till. Det finns mätapparatur att tillgå för de som vill finjustera sina justerbara luftrenare så att för hög koncentration inte avges i utrymmen där det vistas folk eller fä....

Aromatek - Luftflödesenhet laddas med Neutroxpatron och/eller doftpatron....för att neutralisera odörerna....ett ozonaggregat tar bort odörerna....så jag håller fullt och fast med Jarre på Prorecond... ;)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Nisse

Bild

peppe
Medlem

Inlägg av peppe » 08 mar 2010 20:36

visst kan jag dela med dig av mina upplevelser,kruxet är att skriva är då inte min starka sida tyvärr :cry: det är många här som sitter med lika mycket info el ännu mera givetvis,som bustorp nisse marcus och osv ja listan kan ju göras lång,,men alla har ju sina favoriter,inget märke har ju en fullbordad serie,själv så för söker jag bara plocka det bästa från alla tillverkare som passar mig,men säkert inte passar andra,och det måste man respektera,ta bara som bustorpan alla vet ju vid det här laget vad han tycker funkar bäst för honom,men som andra ratar utav olika själ,så det jag vill säga till oss som vill lära oss om bil rekond kasta inte skit på alla tillverkare,för dom har säkert något i deras serie som är bra. :cheers

-z-
Medlem
Kontakt:

Inlägg av -z- » 08 mar 2010 20:37

Jag verkar vara den enda som har använt samt äger bägge dessa maskiner och kan säga så här att jag köpte först Aromatek för att sedan vara tvungen till att köpa en ozon generator och då kan ni ju gissa vad jag tycker om Aromatek ;)

http://www.z-bilrecond.se
Senast redigerad av 1 -z-, redigerad totalt 14 gånger.

peppe
Medlem

Inlägg av peppe » 08 mar 2010 20:45

det var så jarre på prorecond sa till mig idag,,,men aromateken fyller säkert sin funktion vid mindre odörer som skall tas bort typ instängt och dåligt rakvatten :lol:

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 08 mar 2010 20:45

peppe skrev:visst kan jag dela med dig av mina upplevelser,kruxet är att skriva är då inte min starka sida tyvärr :cry: det är många här som sitter med lika mycket info el ännu mera givetvis,som bustorp nisse marcus och osv ja listan kan ju göras lång,,men alla har ju sina favoriter,inget märke har ju en fullbordad serie,själv så för söker jag bara plocka det bästa från alla tillverkare som passar mig,men säkert inte passar andra,och det måste man respektera,ta bara som bustorpan alla vet ju vid det här laget vad han tycker funkar bäst för honom,men som andra ratar utav olika själ,så det jag vill säga till oss som vill lära oss om bil rekond kasta inte skit på alla tillverkare,för dom har säkert något i deras serie som är bra. :cheers
Du skriver utmärkt Peppe !!! :jeps
Ditt skriva ord är lika mycket värt som någon annans... :jeps

ja jag håller med dig...men blir rätt färgad av det man själv säljer.... ;)

Och jag håller också med om att alla tillverkar har något bland sina produkter som är riktigt bra.... :nicka
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 08 mar 2010 20:52

Peppe: Bra sammanfattat :) Håller med dig!

Mina intryck är att foggers och ozon inte ska användas på samma sätt. De kompletterar snarare varandra. En fogger är bra mot odörer och unkenhet (typ hund och "fuktig bil") och fräschar upp en städad bil på ett shysst sätt. Ozonaggregaten däremot sliter mer på materialen, typ plast, gummi och vinyl och sanerar verkligen bilen genom att dels oxidera föroreningar och dels ha ihjäl typ mögel och bakterier.
En bil i okej skick behöver kanske inte ozon på samma sätt som en brandskadad bil inte drar nytta av en fogger?
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

peppe
Medlem

Inlägg av peppe » 08 mar 2010 21:03

helt rätt nisse och tantrum, det jag vill är att vi delar med oss vad vissa medel passar och inte passar in, och som nisse sa vi målar lätt in oss,,,det är inte så bra,jag har väl medel som vissa ratar medan andra gillar dom, ta bara som lahegas herofix det kan inte jag vara utan,medans andra inte gillar den o det är bara att gilla läget,utan att hacka ner dom för det. ;)

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 13 mar 2010 22:10

Snackade med min leverantör hos Smartab i fredags angående Aromatek m.m (Dom som köper produkter av honom i Västmanland kan ju själva fråga om Aromatek/Vaportek)..

Han lånade ut en maskin till en lokal saneringsfirma som skulle sanera efter en avliden person i en lägenhet där odören inte var den bästa som man kan förstå.

Han lämnade ut Brisk Low Foam samt 1 maskin av Vaportek serien med samma funktion som Aromatek "Torr varm ånga" , givetvis så funkar det inte enbart att köra med Aromatek/Vaportek om man inte rengjort med Brisk först.

Enligt honom så var resultatet lysande av behandlingen så bostadsföreningen kunde hyra ut lägenheten igen.

Så smaken är ju som vanligt delad, Vissa föredömmer Aromatek andra föredömmer Ozon.

Och butiker/säljare som inte lagerför olika maskiner säger givetvis att deras är bäst eftersom dom har den produkten på hyllan...
Senast redigerad av 1 Crille, redigerad totalt 14 gånger.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

peppe
Medlem

Inlägg av peppe » 13 mar 2010 22:54

-z- skrev:Jag verkar vara den enda som har använt samt äger bägge dessa maskiner och kan säga så här att jag köpte först Aromatek för att sedan vara tvungen till att köpa en ozon generator och då kan ni ju gissa vad jag tycker om Aromatek ;)

:?

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 14 mar 2010 00:50

Detta med att Ozonaggregaten sliter på plast, gummi och vinyl.....

Ozonaggregaten är inget som användes i fordon ofta....utan bara vid behov som uppstår extremt sällan....t.ex. en salubil där tidigare ägare har varit rökare.... ;)

Som professionell användare så är nog Ozonaggregaten att föredra....

Men anser man att Aromatek är ett bättre alt så skall man välja detta.... ;)
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 14 mar 2010 00:56

Vet att statoil tappen här i stan var tvungna att lämna in en hyrbil på ozonsanering då den som hyrt bilen försökte smuggla ormar i den, gömde dom i dörrar och bakom alla paneler luktade tydligen pyton :roll: :lol:

Blen helt bra sen :jeps
Senast redigerad av 1 jujimbo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 14 mar 2010 01:13

Ozonaggregaten tar död på giftspindlar och ormar.....perfekt för dom som importerar jänkare....inte roligt om det kommer fram en svart änka medans man mekar.... ;)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article228140.ab
MVH Nisse

Bild

-z-
Medlem
Kontakt:

Inlägg av -z- » 14 mar 2010 14:09

Aromatek fungerar enligt mig inte till 100% på Röklukt,unken hund lukt,Eller brand rök Detta har jag testat med ett resultat som kanske har tagit bort 70-80% av lukten men det duger inte tycker jag utan har fått lössa dessa problem med ozon med bevarad effekt.
Aromatek har tagit bort röklukt för mig i en bil som jag har haft möjlighet att följa(pappas bil) då vi båda var mycket nöjda med resultatet dom första veckorna men efter ett tag har lite av röklukten kommit tillbaka(kanske 70-80% av lukten är borta) nu är problemet löst med ozon. ;)

För att frächa upp en bil lite granna använder jag dock inte ozon utan använder detta endast till befogad lukt sanering så att säga ;)

-z-
Medlem
Kontakt:

Inlägg av -z- » 14 mar 2010 17:31

Vill bara tilläga att "patronerna" till aromatek inte är gratis ca 250kr st för 2st behandlingar kostade när jag köpte detta senast för ca 5 år sedan ;)
Har för mig att min ozon generator kunde användas ca 2000h innan man var tvungen att byta själva "delen" som gör ozonet(HMX 100) kanske någon annan som vet med mera säkerhet än jag :)

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 14 mar 2010 18:21

Ja man behöver Neutroxpatron och Doftpatroner till Aromatek... ;)
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
_norrland_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av _norrland_ » 15 mar 2010 10:20

På tal om allt detta, hur är det med borttagning av mögellukt?
Senast redigerad av 1 _norrland_, redigerad totalt 14 gånger.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 15 mar 2010 11:18

_norrland_ skrev:På tal om allt detta, hur är det med borttagning av mögellukt?
Ozon.
Senast redigerad av 1 marcus, redigerad totalt 14 gånger.

Skriv svar