Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
strovels glasputs?
-
polk
- Medlem
strovels glasputs?
Hej
Har sett att många rek. strovels glasputs som innehåller ammoniak,men vad jag har förstått så kan ju ammoniak förstöra inredningen i bilen.
Så varför rek. då detta glasputs? Är det så pass lite ammoniak i att det inte förstör?
Finns det andra alternativ utan ammoniak som är minst lika bra?
Polk
Har sett att många rek. strovels glasputs som innehåller ammoniak,men vad jag har förstått så kan ju ammoniak förstöra inredningen i bilen.
Så varför rek. då detta glasputs? Är det så pass lite ammoniak i att det inte förstör?
Finns det andra alternativ utan ammoniak som är minst lika bra?
Polk
Senast redigerad av 1 polk, redigerad totalt 14 gånger.
-
polk
- Medlem
Re: strovels glasputs?
Hmm måste ha ställt en väldigt dum fråga.61 visningar och inget svar 
- Manor
- Moderator

Sorry, jag kan absolut nada om detta.
Jag har precis själv köpt en flaska Stovel Glasrent...
Jag har precis själv köpt en flaska Stovel Glasrent...
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Pär_L
- Sponsor

- Kontakt:
varför vill du använda den på inredningen?
det är en utmärkt fönsterputs.
inredningen blir inte skadad om det stänker lite på den men du ska absolut inte använda den på ömtåliga ytor.
glas lacker och andra släta tåliga ytor kan man använda den på
det är en utmärkt fönsterputs.
inredningen blir inte skadad om det stänker lite på den men du ska absolut inte använda den på ömtåliga ytor.
glas lacker och andra släta tåliga ytor kan man använda den på
Senast redigerad av 1 Pär_L, redigerad totalt 14 gånger.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Strovels glasrent förstör inte någon inredning....som altenativ finns t.ex. Essex försterputs vilket är nästan lika bra... 
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
-
Gunther
- Entusiast

Du har rätt när du säger ammoniak kan förstöra dina inredning, det är bäst att använda en ammoniakfri fönsterputs...och jag gillar inte doften av ammoniak
Till exempel Meguiars NXT Glasscleaner och concentrated glass cleaner är ammoniakfri!
Mer märken har nu ammoniakfri fönsterputs
Till exempel Meguiars NXT Glasscleaner och concentrated glass cleaner är ammoniakfri!
Mer märken har nu ammoniakfri fönsterputs
Senast redigerad av 1 Gunther, redigerad totalt 14 gånger.
-
polk
- Medlem
Nä självklart ska jag inte använda den på inredningen utan jag menade att det stänker på inredningen när man sprayar på rutan och då kanske förstör....så menade jag..
Tack för svaren dom kom tillslut
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Jag kan använda på reconden vilken fönsterputts som helst och har testat nästan allt som finns på marknaden men inte hittat någon lika effektiv.polk skrev:Nä självklart ska jag inte använda den på inredningen utan jag menade att det stänker på inredningen när man sprayar på rutan och då kanske förstör....så menade jag..![]()
Du får aldrig några ränder eller flammor efteråt..
Använd 2st glastrasor om du är ovan
en för att stryka ut och grovputtas rutan med,
sen finputsar du men andra duken i nästa drag.. klart och klockrent
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
-
Gunther
- Entusiast

Man behöver inte en produkt med ammoniak för att inte ha ränder på fönster. Jag använda alltid ammoniakfria produkter och mina fönster är också rent, och inte bara på bilfönster men också inomhus ( datorskärm, fönster av hus,...)
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Jo för när insidan på bilens framruta är sådär riktigt ingrodd nästan blåskimrandeGunther skrev:Man behöver inte en produkt med ammoniak för att inte ha ränder på fönster. Jag använda alltid ammoniakfria produkter och mina fönster är också rent, och inte bara på bilfönster men också inomhus ( datorskärm, fönster av hus,...)
Finns det inget bättre än Strovels Glasrent
Det är en av dom mest sålda produkterna för Strovel
- Funk
- Moderator

Jag kan bara hålla med limban, det är den bästa fönsterputs jag testat, och jag har testat massor ! Den lilla mängden ammoniak som eventuellt kan hamna på inredningen är ingen fara.
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Pär_L
- Sponsor

- Kontakt:
Senast redigerad av 1 Pär_L, redigerad totalt 14 gånger.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Vad i inedningen kan förstöras av fönsterputs innehållande ammoniak?....Strovels glasrent har jag testat på mycket mer än glas....funkar väldigt bra på svåra fläckar på lack t.ex. något som är känsligt inne i bilar är skinn...men där gäller varning för alla typer av fönsterputs naturligtvis genom att dom är uttorkande...
Ammoniaktillsatsen är till för att lösa lite svårare beläggning och fläckar på glaset....När det gäller just bilglas så är det en fördel med just ammoniak....Jobbar man med t.ex. husglas där man inte har dessa beläggningar så brukar dom köra med Yes diskmedel och vatten....Ivan Bengtsson och Marianne Pettersson är Svenska mästare i glasputsning och två av världens snabbaste fönsterputsare. Deras knep är vatten med vanligt diskmedel och en bra teknik....
Men vill man ha bort den feta yta som är på insidan av bilglas så är just ammoniak en fördel....
Det finns bara ett fåtal miljövänliga fönsterputs på marknaden idag...t.ex. Skona Glas- och fönsterputs, Selaclean Glas Cleaner...
Ammoniaktillsatsen är till för att lösa lite svårare beläggning och fläckar på glaset....När det gäller just bilglas så är det en fördel med just ammoniak....Jobbar man med t.ex. husglas där man inte har dessa beläggningar så brukar dom köra med Yes diskmedel och vatten....Ivan Bengtsson och Marianne Pettersson är Svenska mästare i glasputsning och två av världens snabbaste fönsterputsare. Deras knep är vatten med vanligt diskmedel och en bra teknik....
Men vill man ha bort den feta yta som är på insidan av bilglas så är just ammoniak en fördel....
Det finns bara ett fåtal miljövänliga fönsterputs på marknaden idag...t.ex. Skona Glas- och fönsterputs, Selaclean Glas Cleaner...
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
-
bigguns
- Entusiast

Hej!
Kan tillägga i hyllningdebatten om Strovels glasrent att jag inte alls är lika nöjd.
Smutsen smetas bara runt på rutan och följer inte med upp i trasan.
Har provat microfiber glasduk, frotte, och bomullslakan.
Återgick till att göra som jag alltid gjort. Hink med vatten och några droppar Yes diskmedel och en bra disktrasa att förtvätta med. Sedan på med DOMO Clean fönsterputs från Coop och bomullstrasa.
Ruskigt ren blir rutan iallafall
Mvh
Z
Kan tillägga i hyllningdebatten om Strovels glasrent att jag inte alls är lika nöjd.
Återgick till att göra som jag alltid gjort. Hink med vatten och några droppar Yes diskmedel och en bra disktrasa att förtvätta med. Sedan på med DOMO Clean fönsterputs från Coop och bomullstrasa.
Ruskigt ren blir rutan iallafall
Mvh
Z
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Ja då vet jag inte hur du har misslyckats.. för alla rekondare vi säljer fönsterputts till vill inte ha något annat när dom har provat Strovels Glasrent.. och för mig får dom köpa vilken annan som helst men vill bara har den och sen blir deras fruar alldeles till sig av glädje i allt glasputts i hemmetbigguns skrev:Hej!
Ruskigt ren blir rutan iallafall![]()
Mvh
Z
Så då får dom bara fylla på med mera flaskor..
-
bigguns
- Entusiast

Visste att det skulle komma något sådant "svar". Men jag tog risken, vem vet, det kanske finns fler där ute.limban skrev:Ja då vet jag inte hur du har misslyckats.. för alla rekondare vi säljer fönsterputts till vill inte ha något annat när dom har provat Strovels Glasrent.. och för mig får dom köpa vilken annan som helst men vill bara har den och sen blir deras fruar alldeles till sig av glädje i allt glasputts i hemmetbigguns skrev:Hej!
Ruskigt ren blir rutan iallafall![]()
Mvh
Z![]()
Så då får dom bara fylla på med mera flaskor..
Som jag , som misslyckas med Stovels glasrent
Hur som, så får jag rent rutorna, även utan Strovel.
mvh
-
Gunther
- Entusiast

Så tvätta jag min bilrutor!
Man måste inte spruta medel direkt på rutor, men på en microfiber applikator, så det är ekonomisk!
När man tvätta rutor, gör du utesidan från vänster till höger och på insidan gör du "top till bottom" så vet du var du har ränder

Man måste inte spruta medel direkt på rutor, men på en microfiber applikator, så det är ekonomisk!
När man tvätta rutor, gör du utesidan från vänster till höger och på insidan gör du "top till bottom" så vet du var du har ränder

-
bigguns
- Entusiast

Hej!
Fina bilder Gunther
Bra tips att dra trasan vågrätt vs lodrät , utsida vs insida.
Själv putsar jag aldrig utsidan på rutorna, har alltid Turtl Rain Clear på rutorna.
De blir tvättade samdigt med att jag tvättar bilen, det räcker så.
Torkar torrt med en "wåffelduk", rent o blankt
mvh
Z
Fina bilder Gunther
Själv putsar jag aldrig utsidan på rutorna, har alltid Turtl Rain Clear på rutorna.
Torkar torrt med en "wåffelduk", rent o blankt
mvh
Z
- Jiiins
- Entusiast

Hej alles
Jag hade verkligen stora problem med min fönsterputsning, provat ett tiotal olika medel. Säkert lika många olika trasor o tekniker..........Men blev aldrig helt nöjd
Tills jag provade kombon Diamantduk o strovels glasputsmedel........Så hädanefter så kör jag den kombon........Men blir inte 100% nöjd jämt tyvärr........Men som sagt den kombon som passar just mej själv......bäst hitills if 
Jag hade verkligen stora problem med min fönsterputsning, provat ett tiotal olika medel. Säkert lika många olika trasor o tekniker..........Men blev aldrig helt nöjd
Senast redigerad av 1 Jiiins, redigerad totalt 14 gånger.
" En sjuk polernörd "
- Jiiins
- Entusiast

bigguns skrev:Hej!
Fina bilder Gunther![]()
Torkar torrt med en "wåffelduk", rent o blankt![]()
mvh
Z
Instämmer, bra tips Gunther...........Det ska jag testa nästa gång
Senast redigerad av 1 Jiiins, redigerad totalt 14 gånger.
" En sjuk polernörd "