Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Revor i läderklädsel, vad göra?

Invändig rekond, lädervård
Användarvisningsbild
Taber
Ny Medlem

Revor i läderklädsel, vad göra?

Inlägg av Taber » 08 jun 2011 08:27

God morgon!
Jag har ett par otäcka revor i lädret i förarstolen. Har någon något tips på vad jag kan göra åt det? Det behöver inte bli osynligt, jag vill bara att det inte skall fastna i kläder och kanske förvärras. Man kanske kan limma med lite textillim?

Bild
Bild
Senast redigerad av 1 Taber, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Re: Revor i läderklädsel, vad göra?

Inlägg av Kapten Haddock » 09 jun 2011 00:03

Hej.
Det där är inte läder utan vinyl;)
Hur som kan du ju alltid prova att limma, annars skulle ja rulla förbi nån sadelmakare/tapetserare och kolla vad dom skulle ha för att laga skada.
Man kan ju limma/spackla och måla ytan, eller så måste man byta hela delen..

Men ja tror inte du kommer få nått riktigt bra resultat om du ska limma..

MVH/
Senast redigerad av 1 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Taber
Ny Medlem

Inlägg av Taber » 09 jun 2011 08:09

Du har helt rätt i att det är vinyl, fullt så lyxigt som läder i hela stolen har jag inte :)
Det får nog bli att åka förbi ngt proffs så att det blir skapligt gjort iaf. Alternativt börja att jaga en bättre stol på skroten..
Senast redigerad av 1 Taber, redigerad totalt 14 gånger.

Marmeldjuke
Medlem

Inlägg av Marmeldjuke » 09 jun 2011 19:44

Ett proffs på leathermaster här i göteborg (han har väl varit skinnmakare hela livet) limmar den typen av skador. Exakt vilket lim vet jag inte men jag vågar påstå att du skall ha något flexibelt som inte spricker/smular när det blir arbetat.

Viktigt är att du har lösningsmedel i en trasa och ytterligare en torr trasa till hands utifall du spiller lim där det inte skall vara något. Använd gärna små verktyg att arbeta in limmet med. Tändstickor, ståltråd eller dyl. Naturligtvis skall du rengöra ytan ordentligt runtikring och den skall sedan vara torr. "provläk" revan efter rengöring (använd tyghandskar så du inte tummar in fett i det du precis gjort rent) bara genom att prova att trycka ihop revan utan att den "ådrar sig". Det skall vara slätt och jämnt. Prova att dra en bit tejp över revan och som den håller sig jämn.

När skarven inte längre "blöder" lim då du trycker ihop den. Om själva skarven får en upphöjning eller blir som en "ådra" så är det för mycket lim, smuts eller inte tillräckligt organiserat inuti. så förseglar du hela skarven med en bit vanlig kontorstejp eller packtejp (ingen smuts eller fingeravtryck på den ytan som ligger över skarven). Låt tejpen sitta tills den börjar ramla av, av sig själv.

Så som herren här i göteborg lärde mig så relaterade han hela tiden till skinn som om det vore...uhm, just SKINN så det är helt enkelt en operation du skall göra. Desto mer nogrann och försiktig du är med rengöring, tummfett osv. så blir ärret inte lika hemskt efteråt :)

Få tag i en leathermaster kille så får du nog den hjälp du behöver.
Saab 9000 CSE A50 -97 Fabriksutförande :)

Skriv svar