Jeffholmstrom skrev:Är verkligen Ultima bra till alla ytor? Är det oljor i det som mjukar upp läder och vinyl?
Absolut inte. En modern skinnklädsel har ett lager "klarlack" på ytan och oljor, vax eller annat kladd kan inte återfetta skinnet utan kommer bara lägga sig på ytan och dra åt sig mer smuts. Det man vill ha är ett medel som mjukar upp ytan samt skyddar den mot exempelvis UV-strålning.
Jeffholmstrom skrev:
Glare Vinyl & leather låter lite som samma produkt fast till över halva priset, dock undrar man om den borde klarar av att rengöra och skydda materialet samtidigt? I en produkt?
Jo visst rengör den också, men som med alla 1-stegsprodukter så finns det kompromisser. Jag tycker att det finns bättre rengöringsmedel.
Skyddet som Glare ger är snarlikt Ultima (samma grundtanke), men Glare har en krämig konsistens som man arbetar med medan Ultima är en vattenliknande lösning som dras ut snabbt på ytan. Ultimas skydd är betydligt mycket drygare, så det är svårt att jämföra dess pris rakt av.
Jeffholmstrom skrev:
Vad ska man köpa? Är lite av en märkesbög när jag börjar handla något, köper ofta allt ifrån ett märke

Jag har ännu inte hittat ett märke som är bra på allt, så man bör nog inte vara så märkestrogen

.
Ultima har ingen direkt dålig produkt, allt som jag testar levererar som det ska...men prislappen är väl hög för vissa varor.
Glare Micro Finish (kan kanske kallas cleaner eller milt polish) och lackskyddet Professional Polish är något som jag gillar mycket liksom Vinyl & Leather. Däremot så finns det en del andra Glare produkter som känns mer tveksamma om pris/prestanda tas med i beräkningen.