Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Torka av interiör

Invändig rekond, lädervård
Användarvisningsbild
RPM2006
Medlem

Torka av interiör

Inlägg av RPM2006 » 26 feb 2013 02:13

Hejsan. För att fördriva tiden och lindra puts begäret så skriver jag mig en egen guide på hur och vad jag ska göra. Fastnat på interiör delen. Hade tänkt att köra Ultimas produkter, alltså Ultima Interior Shampoo Gel och Ultima Interior Guard Plus. Kommer även köpa mig Concept HD Fabric Cleaner.

I grova drag (vanlig vårstädning, ej rengöring av fläckar etc).
1. Städa ur och slänga ut mattor.
2. Dammsuga.
3. Spraya på Ultima Interior Shampoo Gel på panel, ratt, dörrsidor etc och torka av med en microfiberduk.
4. Behandla med Ultima Interior Guard Plus.

Vad bör man torka av instrumentpanel etc med när det är dags att damma av? En svag svag blandning Concept HD Fabric Cleaner? Vill ju inte använda något som försämrar UIGP. Eller ska man använda UISG till detta?

Och efter att man damsugit av klädsel (har tyg) så kan man spruta på Concept HD Fabric Cleaner och sedan torka av, för att damma av så att säga?

Vi börjar så :nicka
Senast redigerad av 1 RPM2006, redigerad totalt 14 gånger.

Andyah
Medlem

Re: Torka av interiör

Inlägg av Andyah » 26 feb 2013 03:30

om det bara blir lite damm längre fram så räcker väl en vanlig fuktad trasa bara bra till instrumenbrädan.
Senast redigerad av 1 Andyah, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
RPM2006
Medlem

Inlägg av RPM2006 » 26 feb 2013 10:25

Andyah skrev:om det bara blir lite damm längre fram så räcker väl en vanlig fuktad trasa bara bra till instrumenbrädan.
Med vatten?
Senast redigerad av 1 RPM2006, redigerad totalt 14 gånger.

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 26 feb 2013 10:29

RPM2006 skrev:
Andyah skrev:om det bara blir lite damm längre fram så räcker väl en vanlig fuktad trasa bara bra till instrumenbrädan.
Med vatten?
eller så sprutar du bara lite Ultima Interior shampoo i en microfiberduk så den blir lätt fuktig och torkar av det brukar jag göra :jeps
Senast redigerad av 1 miken, redigerad totalt 14 gånger.

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

wallnermike
Medlem

Sv: Torka av interiör

Inlägg av wallnermike » 02 mar 2013 06:06

Är det bara damm som ska torkas bort brukar jag använda sonax gröna interiör microfiber duk. Den blir lite statisk och drar åt sig dammet.

Skickat från min SGS2 via Tapatalk 2
Senast redigerad av 1 wallnermike, redigerad totalt 14 gånger.
Black isn't a color it's a part time job.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 01 apr 2013 14:32

Hej.
Väcker denna till liv.
Göran skrev:
Interior Guard är bra, men doftar starkt av läder. Så det är ett bra medel, men passar bäst på lädersäten! Jag har behandlat min polo invändigt men det finns bättre medel för instrumentpanelen!
Blev lite fundersam, tänkte lägga Interior Guard på instrument panelen som är av en hårdare typ (ej vinyl) med ett knottrigt mönster i sig.
Någon med en Japanare med denna typ av instrumentpanel, som lagt på Interior Guard?
Eller vad rekommenderar ni mig att lägga på. Panelen är matt i färgen (Svart)

Sätena av svart helskin är ju solklart.
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Torka av interiör

Inlägg av Manor » 01 apr 2013 14:46

progge skrev:Hej.
Väcker denna till liv.
Göran skrev:
Interior Guard är bra, men doftar starkt av läder. Så det är ett bra medel, men passar bäst på lädersäten! Jag har behandlat min polo invändigt men det finns bättre medel för instrumentpanelen!
Blev lite fundersam, tänkte lägga Interior Guard på instrument panelen som är av en hårdare typ (ej vinyl) med ett knottrigt mönster i sig.
Någon med en Japanare med denna typ av instrumentpanel, som lagt på Interior Guard?

Jag tänkte testa med Interior Guard i år.
Förra året körde jag med Glare Vinyl & Leather vilket fungerade perfekt på skinnet men upplevde en något flammig yta på instrumentpanelen. Nu kan det ju vara en egenhet med instrumentpanelen som gjorde detta, men hur som helst så blir det till att testa Interior Guard i år.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor

danne67
Medlem

Inlägg av danne67 » 02 apr 2013 23:27

progge skrev:Hej.
Väcker denna till liv.
Göran skrev:

Hej

Har bl a en X-Trail (Nissan), vet inte den är likadan på instumentpanelen, men jag kör med Interior guard på i stort sett hela inredningen (ej tygtaket, golv o d) men allt i plast/vinyl och läder och det fungerar utmärkt :nicka . Tycker inte heller att det blir så speciellt stark läderdoft, har ärligt talat aldrig märkt av någon :o .

Tror inte du kommer att bli besviken :jeps :cheers

Skriv svar