Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Förfarande vid användning av ozon.

Invändig rekond, lädervård
Wolfram
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 05 dec 2013 21:43
Ort: Kungälv

Förfarande vid användning av ozon.

Inlägg av Wolfram » 03 nov 2014 00:34

Hej hopp!
Jag undrar detaljerat om hur det effektivaste tillvägagångssättet är vid sanering med ozon.

Mina tankar är att man med medel torkar av dörrsidor, instrumentpanel, övrig inredning och rutorna.
Eftersom jag inte har någon klädseltvätt tänkte jag bara torka av stolar med rengöringsmedel och mikrofiber lite lätt, och sen köra igång ozongeneratorn.

Bilar där brukare haft hund i en längre tid brukar också lukta just hund, och det ordentligt.
Man tror inte att något i världen kan sanera denna odör, så min fråga är om ozon biter i dessa arma bilar?
Räcker det att man dammsuger bort håren och ytan i bagaget och sen ozon-behandlar?

Vad skulle ni gjort annorlunda eller i annan ordning?
Hur länge är normalt att bruka ozon (3500mg/tim) i bilen vid en vanlig luktsanering efter rökare kontra hund?

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Förfarande vid användning av ozon.

Inlägg av Perra83 » 03 nov 2014 08:45

Har själv två hundar men de sitter i bur och det luktar inte hund i bilen. Dynan i buren är bara att köra i tvättmaskinen.

Har hundarna gosat med inredningen i bagaget hade ja försökt att tvätta den så gått det går innan ozon behandlingen.
Jag är dåligt påläst angående ozon men någon på BBV kan säkert ge några tips så fort de har skickat alla ordrar.

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Förfarande vid användning av ozon.

Inlägg av Micke K » 03 nov 2014 16:07

Tjena, en ordentlig städning före ozonbehandling är att rekommendera såklart, bagagerums-matta/mattor bör tvättas om de varit blöta lurviga hundar som åkt där. Om ditt aggregat ger 3500mg/h så bör du inte behöva köra mer än 2h och OM du vill köra mer så ska aggregatet vila i ca 1h mellan behandlingarna.
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Wolfram
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 05 dec 2013 21:43
Ort: Kungälv

Re: Förfarande vid användning av ozon.

Inlägg av Wolfram » 03 nov 2014 17:36

Kalasbra info! :D
Jag har via ryktesvägen hört att det skall vara elakt mot plast/gummi-detaljer, därför undrar jag också lite hur det påverkas av en 2timmars behandling med 3500mg/tim.
Finns det någon risk för missfärgningar under dessa 2 timmar i en bil tillverkad runt 2000 fram till dagens moderna bilar?

Efter att man rengjort grundligt på paneler, plast och annat så är ju ytorna helt rena från smuts, vad är då bäst?
Att lägga på interiörs-skydd innan eller efter ozonbehandling?

Tankarna är många, men vill ha bästa förutsättningarna för att lyckas bli totalt kvitt odören. :)

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Förfarande vid användning av ozon.

Inlägg av Micke K » 03 nov 2014 17:54

Att inredningen skulle ta skada av ozonbehnadlingen kräver att du kör väldigt mycket/ofta i samma bil. Så tuta å kör !
Men sen hänger det ju på vad du använder när du behandlar inredningen, är det något medel som ska lämna en god doft i bilen när du är klar så blir de ju menlöst om du väljer att köra Ozon i efterhand då den dödar all lukt i bilen :)

Städa / Ozonbehandla / Interiörbehandla...i dem stegen jobbar iaf vi här på BBV. Man vill ju lämna en härlig känsla i bilen när man lämnar ut den, om det luktar sjukhus så blir inte kunden så nöjd ;)
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Wolfram
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 05 dec 2013 21:43
Ort: Kungälv

Re: Förfarande vid användning av ozon.

Inlägg av Wolfram » 03 nov 2014 18:06

Då förstår jag, sjukhus är sannerligen en obekväm lukt. Ian blir påmind om sprutors existens och annat äckelpäckel. :o

Tanken var att om man interiörbehandla innan ozonet så skulle det skydda paneler/plast/inredning något från ozonet, samtidigt så kanske ozonet inte gör nån nytta om det är förseglat då det inte kommer ner i materialet.

Då gör jag som du förespråkar och hoppas på det bästa.
Tack för hjälpen. :D

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Förfarande vid användning av ozon.

Inlägg av Micke K » 03 nov 2014 19:01

Kör hårt ! ;)
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Skriv svar