Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Skrikiga torkarblad?

Oljebyten, service, rostlagning
Användarvisningsbild
Swingminx
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 509
Blev medlem: 31 jul 2012 21:24
Ort: Karlstad ( Deje )

Skrikiga torkarblad?

Inlägg av Swingminx » 22 maj 2013 08:16

Köpte biltemas "bäst i test" torkarblad. Väldigt prisvärda!
Senast redigerad av 1 Swingminx, redigerad totalt 14 gånger.
// Per Andersson

Lexus LS430
Mazda RX7 TII

Bosse78
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 apr 2013 18:05
Ort: Sthlm

Re: Skrikiga torkarblad?

Inlägg av Bosse78 » 22 maj 2013 18:35

Man kan ju inte låta bli att undra hur ett sånt test skulle bli om alla bladen va 6mån gamla.
Senast redigerad av 1 Bosse78, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 27 mar 2011 19:19
Ort: Knivsta

Re: Skrikiga torkarblad?

Inlägg av SAABninefive » 22 maj 2013 20:37

Apbropå skrikiga torkarblad så hade jag både neonrosa och neongröna dubbel blad på min första bil, en grod grön Ford Granada kombi -75 med 3 liters sexan :mrgreen: :lol: :lol:
Senast redigerad av 1 SAABninefive, redigerad totalt 14 gånger.

KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13


Användarvisningsbild
Mattemaz
Medlem
Inlägg: 340
Blev medlem: 28 apr 2013 21:00
Ort: Alingsås

Sv: Skrikiga torkarblad?

Inlägg av Mattemaz » 17 jun 2013 08:10

Annars har vi väl rabbat på wiper. Se?

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Senast redigerad av 1 Mattemaz, redigerad totalt 14 gånger.

unclebans
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 24 maj 2010 19:23
Ort: Malmö

Re: Skrikiga torkarblad?

Inlägg av unclebans » 19 jun 2013 22:57

Köp Biltemas, Julas eller någon annan billig torkarblad och byt en ggr/år minst. Bladen blir dåliga med tiden, framför allt om bilen står utomhus och i solen. UV-strålarna förstör gummit. Jag byter alltid inför vintern och det går på runt 100:-, biltema.

Angående andra liknande medel som Aquapel så tar det inte mer än 5 min att lägga på det. Jag brukar lägga på det efter en biltvätt, då är rutan ganska ren. Smeta ut, torka av, klart. Håller i flera månader. En flaska Rain Off etc. räcker till minst 20-30 helbilsbehandlingar. Jag brukar oftast bara lägga på nya lager på vindrutan, sidorutorna brukar hålla sig ett par år efter ett lager.

Under vintertid gör behandlingen att skrapandet blir mycket lättare, har inte märkt att isskrapan ska påverka medlet så mycket.

Lägger hellre de billigare medlen 4 ggr/år, tot 20 min, än den dyrare varianten. Men det är bara jag det. :D
Senast redigerad av 1 unclebans, redigerad totalt 14 gånger.

Blister40
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 dec 2011 21:29

Re: Skrikiga torkarblad?

Inlägg av Blister40 » 19 jun 2013 23:20

Angående rutmedel. Förra sommaren körde jag Turtle clear vue på rutan innan jag skulle på långkörning till Norrland. Funkade utmärkt i början, regnet bara gled undan. Men efter semestern när jag körde i stan på låg fart funkade det sämre och jag behövde köra torkarna. Det gick inte!

Torkarna hugger fram över rutan, nästan så man tror de ska gå sönder. Fortfarande hade jag bra effekt i hög fart så medlet var väl fortfarande kvar på rutan. Till slut var jag tvungen att gnida bort med stark avfettning och då funkade det som vanligt igen, torkarna gled fram över rutan.

Har aldrig testat Aquapel tex. Hur blir det med den när så att säga skyddet börjar avta? Nån annan som fått huggande torkare efter rutbehandling?
Senast redigerad av 1 Blister40, redigerad totalt 14 gånger.

Andyah
Medlem
Inlägg: 254
Blev medlem: 30 dec 2012 17:55
Ort: Köping

Re: Skrikiga torkarblad?

Inlägg av Andyah » 20 jun 2013 08:26

tyvärr är ju rutbehandling helt värdelöst om du bara åker i stan på 50vägar mestadels. oftast behövar man upp över det för att det ska fungera utan torkare.

Skriv svar