Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Service intervall

Oljebyten, service, rostlagning
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Service intervall

Inlägg av Funk » 04 jul 2010 21:23

Jag har serviceintervall på 2000mil/mån men byter oftare än så... det kan väl gå sådär 500-700 mil mellan bytena vår och höst. Ingen bil har lidit skada av frisk olja och nytt filter för ofta.. 8-) .

Frugans bil har variabelt serviceintervall. Det beror på körstil, tid och sträcka hur ofta det skall göras.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
zaphyr
Medlem
Inlägg: 111
Blev medlem: 19 feb 2010 13:29

Re: Service intervall

Inlägg av zaphyr » 04 jul 2010 22:02

På displayet på min Seat Leon står det "Next Service 30.000 km" og den var ny når jeg kjøpte den.
Det er kanskje fordi den stort sett er en VW under chassiet. Jeg kjører ca 50 km hver vei til jobb, altså 100km/dagen, så det passer vel med deres strategi om lange serviceintervaller

PS. SKAL man servicere bilen hos merkeverksted når det er en ny bil, eller? noe med nybilgaranti?
Senast redigerad av 1 zaphyr, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
tonimakaroni
Medlem
Inlägg: 302
Blev medlem: 30 nov 2009 13:19
Kontakt:

Re: Service intervall

Inlägg av tonimakaroni » 05 jul 2010 00:21

zaphyr skrev:På displayet på min Seat Leon står det "Next Service 30.000 km" og den var ny når jeg kjøpte den.
Det er kanskje fordi den stort sett er en VW under chassiet. Jeg kjører ca 50 km hver vei til jobb, altså 100km/dagen, så det passer vel med deres strategi om lange serviceintervaller

PS. SKAL man servicere bilen hos merkeverksted når det er en ny bil, eller? noe med nybilgaranti?
Gällande nybilsgarantin ska du serva på en auktoriserad verkstad för VAG alt märkesverkstaden själv för bibehålla garantier under perioden då detta gäller. Egentligen så är väl inte VAG för att man byter olja själv mellan servicerna men enligt mitt tyckte om man kör på godkänd olja för motorn så gör det bara nytta än låta 3000mils intervallen löpa ut innan man byter. Men enligt din körning så funkar longlife service utmärkt om du mer eller mindre kör dom sträckorna för jämnan. :jeps
Senast redigerad av 1 tonimakaroni, redigerad totalt 14 gånger.

pake
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 apr 2009 01:29

Re: Service intervall

Inlägg av pake » 05 jul 2010 12:53

tonimakaroni skrev:Helt rätt Hasse att VAG kör 3000 mils intervaller kallat longlife service, funkar bra sålänge man kör längre sträckor dagligen, tyvärr gör nog inte medelbilisten det och därför funkar inte det i längden, men tanken var god från deras sida då man skulle bl.a. sparat in tid och pengar mellan verkstadsbesöken. Även där blir det att oljan sätter igen sig i vevhusventilationen och man kan även se det när man lyfter dels på locket för fylla på oljan samt oljestickan att oljan börjar koksa om det inte sköts om.
Longlifeservice är inte 3000 mil under alla förutsättningar, VAG kallar det flexibel serviceintervall och vad milen blir innan service beror på antal starter, körsträcka innan stopp, temeraturer, tid från sista service och kanske några andra faktorer. Service indikatorn räknar själv ut när det är dags att serva, på mina Audi har servisen på A4an som körs lite kortare sträckor blivit ca 2300 mil och på A3an som körs ca 16 mil/vardag i stort sett 3000 mil.

Vid longlife service måste olja med VW 507.00 märkning användas (dyr, ofta >200 kr/lit) och även oljefilter av longlife typ. Slarvas med detta blir det garanterat problem med så långa serviceintervaller.

Hur ofta oljan i en bil måste bytas beror i allmänhet på vilken olja som används och på hur bilen används. Ex typisk för äldre sportbil som ibland pressas med lite högre varv: Bra mineralolja 20W-50, bytesintervall 500 mil och alltid före vinteravställning. Lite nyare sportbil med många ventiler och hydrauliska lyftare: 5W-50 helsyntetolja, 1 oljebyte/år innan vinteravställning och max 1000 mil.
Senast redigerad av 1 pake, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
_norrland_
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: 21 sep 2008 16:46
Kontakt:

Re: Service intervall

Inlägg av _norrland_ » 05 jul 2010 19:16

På tal om longlife, min förra A4 var longlife servad , gick 900mil mellan servicen och inte ens ett år så longlife var det väll inte i det fallet ;P
Senast redigerad av 1 _norrland_, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
tonimakaroni
Medlem
Inlägg: 302
Blev medlem: 30 nov 2009 13:19
Kontakt:

Re: Service intervall

Inlägg av tonimakaroni » 05 jul 2010 20:34

peterv skrev:Undrar hur ofta ni servar era bilar dvs olje/filterbyte?

Enligt Toyota i Sverige skall jag serva bilen var 1500mil eller 12månader vilket som kommer först....i USA rekommenderade de att jag servar bilen varje 500 svenska mil dvs 1/3 av sträckan jämfört med Sverige. Toyotas förklaring var att "vi i Sverige har andra klimatförutsättningar och använder en annan typ av olja" .....kan det stämma?

Jag fixar det givetvis själv och har följt den svenska rekommendationerna...
Fick svar från min vän på Toyota, dom servar bilar som din var 1500mil och oljan dom använder är antingen 0W-30 eller 10W-40 fick jag som svar.

Enligt Castrols rekommendationer:
Bäst: Edge 0W-30
Bättre: Edge 5W-30

pake:

Utgick bara från högsta miltalet innan byte dvs när man väl kör longlife dvs 3000, om jag inte minns fel kan man även välja till 1500mils intervaller och då annan olja, har hört att flertalet märket att sina bilar från VAG bl.a. 2.0TFSI motorerna drar en hel del olja med longlife oljan, även hört att A2orna vart rätt törstiga när dom körs med den oljan. Sen att dom även skickar med en 1liter vid varje service för efterfylla till nästa tillfälle känns inte helt rätt, även fast det nu behövs så tummen upp för det. Men som sagt så hellre att man kör på deras 1500mils intervaller istället säger jag :jeps
Senast redigerad av 1 tonimakaroni, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Service intervall

Inlägg av Tomas88 » 10 jul 2010 11:22

WaxDog skrev:Enligt serviceboken ska sambons Astra diesel servas var 5000:e mil....sjukhet.
Låter ju helt sjukt. Det brukar ju vara både tid och miltal. Vad säger boken om längsta tid mellan service?
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 14 gånger.

pake
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 apr 2009 01:29

Re: Service intervall

Inlägg av pake » 10 jul 2010 16:16

tonimakaroni skrev:
peterv skrev:Undrar hur ofta ni servar era bilar dvs olje/filterbyte?

Enligt Toyota i Sverige skall jag serva bilen var 1500mil eller 12månader vilket som kommer först....i USA rekommenderade de att jag servar bilen varje 500 svenska mil dvs 1/3 av sträckan jämfört med Sverige. Toyotas förklaring var att "vi i Sverige har andra klimatförutsättningar och använder en annan typ av olja" .....kan det stämma?

Jag fixar det givetvis själv och har följt den svenska rekommendationerna...
Fick svar från min vän på Toyota, dom servar bilar som din var 1500mil och oljan dom använder är antingen 0W-30 eller 10W-40 fick jag som svar.

Enligt Castrols rekommendationer:
Bäst: Edge 0W-30
Bättre: Edge 5W-30

pake:

Utgick bara från högsta miltalet innan byte dvs när man väl kör longlife dvs 3000, om jag inte minns fel kan man även välja till 1500mils intervaller och då annan olja, har hört att flertalet märket att sina bilar från VAG bl.a. 2.0TFSI motorerna drar en hel del olja med longlife oljan, även hört att A2orna vart rätt törstiga när dom körs med den oljan. Sen att dom även skickar med en 1liter vid varje service för efterfylla till nästa tillfälle känns inte helt rätt, även fast det nu behövs så tummen upp för det. Men som sagt så hellre att man kör på deras 1500mils intervaller istället säger jag :jeps
Stämmer bra att man kan välja annan olja och 1500 mils intervall istället, egentligen det bästa alternativet för normalbilisten. Tycker själv att man bör serva minst 1 ggr/år i vilket fall som helst. Brorsan hade en A4 -01 med 2.0 TFSI motorn, den drog stora mängder longlife olja (minst 1 lit/100 mil) plus att longlifeservicen var extremt dyr till den, ca 5600:-. Till mina TDI (A3 1,9 och A4 2,0) har longlifeservicen funkat bättre, kollar oljan varannan tankning men behöver bara fylla på ett par ggr/år, longlife servicen kostar ca 3500.- hos auktoriserad verkstad.
Senast redigerad av 1 pake, redigerad totalt 14 gånger.

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Service intervall

Inlägg av peterv » 10 jul 2010 18:18

Jag tror jag kör på med 1500 mils intervallen...använder Castrol EDGE 0W-40 som jag köpte från Mapodo i Tyskland för nästan halva priset. :jeps
Senast redigerad av 1 peterv, redigerad totalt 14 gånger.

adde
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 17 aug 2010 11:59
Ort: Stockholm

Re: Service intervall

Inlägg av adde » 18 sep 2010 02:47

Hmmmm Long-Life??

Många biltillverkare kör långa service intervaller idag vilket jag tycker är helt sjukt.
Det är DU som kund som i slutändan får ta kosten för att kammar, tryckare,vevaxel-lager osv gått ner sig. För att inte tala om oil sludge som är "slambildning" av oljerester som byggs upp i oljekanaler osv och på sikt förstör maskin och kringutrustning som turbo osv..
Många biltillverkare har haft kostsamma "goodwill" reparationer på nyare bilar pga detta. Man kan fundera på vad som händer efter 10000 mil, då lär det bli svårare för konsumenten att få goodwill...

Jag använder gärna longlife filter på mina VAG bilar då de rymmer mer olja än standard-filtret men har oljebyte (+filter) betydligt oftare än serviceintervallen säger.

Kort och gott: Longlife suger i längden.
Senast redigerad av 1 adde, redigerad totalt 14 gånger.
Mvh
Adde

Göran

Re: Service intervall

Inlägg av Göran » 18 sep 2010 08:39

Jag fick inte lämna in min Polo nu för o göra ett extra oljabyte efter 500 mil, så jag ska göra det själv. :( Har också handlat olja på Mapodo i Tyskland. Rätt olja och rätt filter.
Det borde göra mer nytta än skada tycker jag.

När servicemannen sa att jag hade longlifeolja i motorn så frågade jag honom om han är utbildad Tribolog, gissa om jag satte honom på plats. :nicka
Ifrågasatte EP-tillsatserna när han stod som ett fån och var otrevlig.
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

svempus
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 sep 2009 00:04

Re: Service intervall

Inlägg av svempus » 31 okt 2010 09:37

enligt boken i min gamla saab så ska man byta olja och filter var 1000 mil eller en gång per år. själv har jag bytt olja två gånger denna sommar kör på runt 500 mil mellan bytena. för oljan är så pass billig att man kan byta oljan oftare än om jag skulle köra med en dyr märkes olja i motorn.det är snart tid att byta oljan på nytt då har bilen rullat ca 800 mil från i början av juli.

Skriv svar