Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nya bromsar som gnisslar?

Oljebyten, service, rostlagning
Skriv svar
peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Nya bromsar som gnisslar?

Inlägg av peterv » 18 jun 2011 21:00

Bytade nyligen ut bromsklossar fram/bak samt skivor fram då dessa slitits ut...kört ca 45mil och när jag backar bilen "visslar" bromsarna...har ingen betydelse vilken tid på dygnet dvs om man kört lite eller ej...är detta vanligt, ni som vet?

Skall kanske lägga till att de bytades på en auktoriserad Toyota verkstad....
Senast redigerad av 1 peterv, redigerad totalt 14 gånger.

Hunter
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 maj 2011 15:54

Re: Nya bromsar som gnisslar?

Inlägg av Hunter » 18 jun 2011 21:09

verkar fattas lite koppar/silverpasta bakom och runt beläggen åk tbx och säg gör om gör rätt :D
Senast redigerad av 1 Hunter, redigerad totalt 14 gånger.

Hunter
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 maj 2011 15:54

Re: Nya bromsar som gnisslar?

Inlägg av Hunter » 19 jun 2011 10:44

dammskydden tål det så väl så och har gjort det i väl 40 år
Senast redigerad av 1 Hunter, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 27 mar 2011 19:19
Ort: Knivsta

Re: Nya bromsar som gnisslar?

Inlägg av SAABninefive » 19 jun 2011 10:57

Simpelt i mina ögon....

Lämna in bilen igen på samma verkstad för bakläxa, kräv också en lånebil.
Har man länat bilen på en verkstad så ska man ju inte behöva försöka meka själv precis efter eller hur :D

Så på dom bara!! :lol:

//David
Senast redigerad av 1 SAABninefive, redigerad totalt 14 gånger.

KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13


Hunter
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 maj 2011 15:54

Re: Nya bromsar som gnisslar?

Inlägg av Hunter » 19 jun 2011 11:01

helt rätt :jeps
Senast redigerad av 1 Hunter, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Nya bromsar som gnisslar?

Inlägg av danne5 » 19 jun 2011 11:20

Bra gjort :best
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Nya bromsar som gnisslar?

Inlägg av peterv » 20 jun 2011 20:28

Lämnade in bilen idag. Först försökte de tala in mig att det var pga inkörningsperioden men jag stod på mig och de fixade problemet...nästa gång byter jag dem själv lika bra :jeps
Senast redigerad av 1 peterv, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5628
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Nya bromsar som gnisslar?

Inlägg av Manor » 20 jun 2011 21:20

peterv skrev:Lämnade in bilen idag. Först försökte de tala in mig att det var pga inkörningsperioden men jag stod på mig och de fixade problemet...nästa gång byter jag dem själv lika bra :jeps
Vad visade sig problemet vara?
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Nya bromsar som gnisslar?

Inlägg av peterv » 21 jun 2011 11:12

Enl. mekanikern så "slipade" de klossarna och smörjde beläggen....jag tog en titt efteråt och där var mycket mer pasta än innan....så jag tror de smörjde inte beläggen tillräckligt :)
Senast redigerad av 1 peterv, redigerad totalt 14 gånger.

Backman
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 okt 2011 23:32

Re: Nya bromsar som gnisslar?

Inlägg av Backman » 11 okt 2011 17:33

På toyota är toleranserna för bromsbeläggens passning i bromsokshållarn mycket små. Så om det är en bil som rullat 6000mil + och börjat smårosta blir beläggen svårmonterade och måste övertygas på plats. Detta är ju naturligtvis mycket dåligt för efter ca 3000 mil sitter beläggen som svetsade i hållaren och gnissel/värme kan bli ett problem. Men slipar man av brombeläggena i fästöronen till hållaren så ökar man ju "glappet" från i stort sett obefintligt till 0.3 - 0.5 mm och lägger på en övertygande mängd kopparpasta.

Om man inte är seriös och demonterar hela hållaren och sätter upp den i skruvstäd och gör rent den ifrån rost och monterar nya glidskenor och fettar in allt innan det sitter på bilen. Då är du i stort sett garanterad 6000+ mil av dina bromsbelägg.

Och detta gäller då toyota som i regel har dom mest hållbara bromsarna av alla bilmärken. Har sett toyotor som rullat 10000 mil + och fortfarande kör på orginalbelägg. Dock gäller detta om det seriösa åvanstående gjorts vid första servicen vid 1500mil. Naturligtvis spelar även andra faktorer in, men ja toyota har mycket fina bromsar och dom håller i längden och strular lite. Mercedes, volvo, renault, peugeot med varierande modell har vanligt mycket bromsproblem.

Ett tips är att hålla sig ifrån stora ställen som toyota center o.s.v utan heldre åka till en auktoriserad toyotaverkstad av modell mindre där dom tjänar på tid istället för delar.
Senast redigerad av 1 Backman, redigerad totalt 14 gånger.

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Nya bromsar som gnisslar?

Inlägg av peterv » 12 okt 2011 10:37

Tack för informationen men tyvärr är jag fast med Toyota verkstaden eftersom arbetet utfördes av dem. Sen sist har de köpt in nya delar dvs klossar och skivor, installerat om och slipat ner skivorna ca 1/10 mm eller nåt och bett mig att köra 400mil för återvärdering. Vissel ljudet är borta men det låter som ett bromsande flygplan...

Summa summarum, med tanke på att jag varit inne på verkstan 5 gånger kunde jag likväl gjort arbetet själv. Men nu får jag helt enkelt köra bilen de 400milen och hoppas på att flyplans ljudet försvinner. Konstigt att det blev så med tanke på att jag slipat skivor innan och det blev bra….återkommer med uppdatering om ett par veckor.
Senast redigerad av 1 peterv, redigerad totalt 14 gånger.

Abyss
Moderator
Moderator
Inlägg: 662
Blev medlem: 08 maj 2010 18:12
Ort: Dals-Ed

Re: Nya bromsar som gnisslar?

Inlägg av Abyss » 10 nov 2011 17:52

Hur har det gått?
Senast redigerad av 1 Abyss, redigerad totalt 14 gånger.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Nya bromsar som gnisslar?

Inlägg av peterv » 11 nov 2011 09:49

Jo, har kört ca 400 mil och visst gnisslar inte bromsarna längre men slipjobbet som de gjorde var inte bra och det hörs litet konstigt ljud varje gång man bromsar. Tog med svågern en sväng för att "stämma av" så att det inte är jag som är ko-ko och han tyckte inte det var värt en uppföljning....

Jag har bestämt mig för att avvakta lite till och återkomma till verkstan om det inte försvinner om en 200-400 mil till. Har faktiskt inte kollat mätaren men skall göra det ikväll gentemot kvittot för att se hur mycket den gått men säkert en 500mil i vart fall sen senast.

En sak är säker, jag lämnar nog inte in min bil till den verkstaden igen :roll:
Senast redigerad av 1 peterv, redigerad totalt 14 gånger.

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Nya bromsar som gnisslar?

Inlägg av peterv » 03 jan 2012 19:18

Nu har jag säkert kört 1500 mil och kan väl säga att "problemet" är löst i och med att skivorna slitits ned så har gnisslandet försvunnit...nästa gång byter jag själv så slipper jag bry :lol: :D
Senast redigerad av 1 peterv, redigerad totalt 14 gånger.

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Nya bromsar som gnisslar?

Inlägg av peterv » 23 mar 2012 08:49

Ok, en lite uppdatering och avrundning: efter det 6:e besöket bytar de ut skivor och klossarna (igen) och lägger på någon sorts "behandling" eftersom gnissel problemet var ett känt problem exakt vad kunde de inte förklara men nu är problemet löst....nästa gång gör jag jobbet själv :jeps

Skriv svar