Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Byta bromsvätska V70?

Oljebyten, service, rostlagning
Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Byta bromsvätska V70?

Inlägg av jojje » 23 sep 2011 17:20

Hej.

Fick tips av besiktningsgubben i vintras att byta bromsslangar fram när jag skulle skifta till sommarhjul, såklart gjorde jag inte det utan har väntat med bytet tills nu.

Undrar nu när jag ändå ska byta slangar i fram att byta ut bromsvätskan i systemet, hur mycket vätska rymmer hela bromssystemet mellan tummen/pekfingret?

När vi renoverade bromsarna på 854:an gjorde vi av med säkert 2lit, men nu är det ju lite andra förutsättningar.

Har ca:1,5lit ny bromsvätska hemma nu.
Senast redigerad av 1 jojje, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Byta bromsvätska V70?

Inlägg av Funk » 23 sep 2011 18:44

Jag gjorde av med en hel del mindre än 1 liter vid bytet av bromsvätska på min S60, byter du slangar och ser till att inte dränera systemet så går det inte åt mycket mer i alla fall.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
tonimakaroni
Medlem
Inlägg: 302
Blev medlem: 30 nov 2009 13:19
Kontakt:

Re: Byta bromsvätska V70?

Inlägg av tonimakaroni » 23 sep 2011 22:47

Kan inte volvos specifika mängder men följer man tillverkaren där jag jobbar överlag så är det 200ml i (400ml tot) + 300ml i fram (600ml tot) dvs ca 1 liter, men kör annars 300 på alla så blir det kanon :D
Senast redigerad av 1 tonimakaroni, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Byta bromsvätska V70?

Inlägg av jojje » 24 sep 2011 06:15

Okay :D
Senast redigerad av 1 jojje, redigerad totalt 14 gånger.

Backman
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 okt 2011 23:32

Re: Byta bromsvätska V70?

Inlägg av Backman » 11 okt 2011 17:19

Antar att du redan bytt bromsvätskan. Men ett tips vi använder oss av på vårat jobb är att låsa bromspedalen i mellanläget med ett spett eller liknande om man inte har specielverktyg.

Gör man det blockeras bromsvätskans väg från behållaren och ut på backen och man spiller minimalt med bromsvätska och riskerar inte att få luft i mera jobbigare delar av krestsystemet så som abs och eventuellt andra manicker på vägen.

Åtgången på bromsvätska ligger på runt 1-1.5 liter om man vill pumpa igenom 6ggr per hjul för att få en god spolning.
Senast redigerad av 1 Backman, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Byta bromsvätska V70?

Inlägg av jojje » 11 okt 2011 18:50

Backman skrev:Antar att du redan bytt bromsvätskan. Men ett tips vi använder oss av på vårat jobb är att låsa bromspedalen i mellanläget med ett spett eller liknande om man inte har specielverktyg.

Gör man det blockeras bromsvätskans väg från behållaren och ut på backen och man spiller minimalt med bromsvätska och riskerar inte att få luft i mera jobbigare delar av krestsystemet så som abs och eventuellt andra manicker på vägen.

Åtgången på bromsvätska ligger på runt 1-1.5 liter om man vill pumpa igenom 6ggr per hjul för att få en god spolning.

http://www.bildelar.nu/product/216176-bromsluftare.aspx

Hej.
Jodå bromsvätskan/belägg/slangar är redan bytta, använder en typ av bromsluftare i länken.
Funkar riktigt smidigt med den, har den kopplad till kompressorn med trycket nedställt till 1-1,5bar och sedan en luftpåfyllare kopplad i ventilen på locket ist för slangen som visas.

Använde en genomskinlig slang ifrån bromsluftnipplarna ner i en balja där den gamla vätskan rinner ut, då är det även lätt att se när den nya vätskan börjar komma fram som har en klart ljusare färg (även ev luftbubblor är ju lätta att se i slangen).

Med denna slipper man ju även riskera att trampa pedalen i botten vid urluftning och ev ödelägga huvudcylinderns packningar om det skulle finnas ev rostporer i ändläget på pedalvägen.

Gjorde föresten av med dom 1,5lit bromsvätska jag hade hemma, lite i överkant kanske men hellre lufta/byte lite för mycket än för lite.

Skriv svar