Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Motorfel på Saab 9-5

Oljebyten, service, rostlagning
annbe86
Ny Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 maj 2012 09:43

Motorfel på Saab 9-5

Inlägg av annbe86 » 27 maj 2012 17:22

Köpte en Saab 9-5:a (en -06:a, automatväxlad) av en bilfirma för tre veckor sedan i fredags. Allt har gått jätte bra med den tills i fredags morse när jag skulle köra till jobbet. Jag testade farthållaren på motorvägen och allt gick jätte bra ända till jag närmade mig stan. Då hoppade farthållaren ur och motorlampan började lysa. Motorn la av mitt i en korsning och jag försökte starta om motorn så jag kunde försöka flytta på mig, men jag kom ingenstans. Motorn startade med växeln stående på P och gick som vanligt ända till jag släppte gasen och flyttade foten till bromsen för att lägga i läge D, då la motorn av. Jag la i läge P igen och bilen startade, men lika fort som jag släppte gasen dog motorn. Fick lov att ringa bärgare. Ringde verkstaden i fredags och de hade inte möjlighet att titta på den då de hade massa bokade bilar. Vad kan det tänkas vara för fel på bilen? Verkstaden skulle ringa upp bilfirman jag köpte bilen av, hoppas att de kan lösa det åt mig,
Senast redigerad av 1 annbe86, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Motorfel på Saab 9-5

Inlägg av Nisse » 27 maj 2012 19:09

Ja det här kan vara vilket fel som helst.....

Trasig bränslepump eller relä
En vacumslang som brustit
Trasig tomgångsventil

Har lite svårt att förstå....Det går alltså att återstarta bilen, men du måste "hålla" gasen annars läggen den av...krångligt med automatlåda när det blir dessa fel....Tror nog att det behöver kollar felkoder...Kan också vara något med katalysator/lambdasond... ;)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Marxus
Medlem
Inlägg: 399
Blev medlem: 07 jul 2009 11:53

Re: Motorfel på Saab 9-5

Inlägg av Marxus » 27 maj 2012 21:33

Var bor du? Någon i närheten kanske har en felkodsläsare att låna ut.
Senast redigerad av 1 Marxus, redigerad totalt 14 gånger.
Ta ut glädjen i förskott! Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

Användarvisningsbild
Robin-t
Moderator
Moderator
Inlägg: 319
Blev medlem: 07 sep 2010 16:23
Kontakt:

Re: Motorfel på Saab 9-5

Inlägg av Robin-t » 27 maj 2012 21:42

Nästan omöjligt att svara på innan du läst ut felkoderna, så börja med de :).
Senast redigerad av 1 Robin-t, redigerad totalt 14 gånger.
/ Robin - forumadministratör Bilvårdsforum

http://www.garaget.org/Robin-T

annbe86
Ny Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 maj 2012 09:43

Re: Motorfel på Saab 9-5

Inlägg av annbe86 » 27 maj 2012 22:23

Ah, ja det var väldigt märkligt tyckte jag själv att bilen gick att återstarta, men jag var tvungen att hålla foten på gasen för att den inte skulle dö, men det går ju inte att växla en automatväxlad bil om man trampar på gasen och det går inte att starta på Drive, så där stod jag mitt i en korsning och stoppade upp trafiken som skulle göra vänstersväng. Det var bara att vänta in bärgningsbilen som tog en timme på sig att komma. Skit med automat på det viset att det inte går att/eller man ska inte bogsera dem, det var många vänliga skälar som stannade och ville hjälpa till att bogsera. Men det är fruktansvärt skönt med en automat i övrigt.

Nu är bilen dock på verkstad, ska ringa och höra i morgon om de har hunnit kika på den, i fredags hade de 40 bilar inbokade. Tänkte att det kunde vara bra att kolla på något forum och få lite tankar och idéer, min första tanke var i fredags att här rullar 1000-lapparna iväg. Bara att hoppas på att bilfirman tar det eftersom det borde gå på garantin trodde de på verkstaden.
Senast redigerad av 1 annbe86, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Motorfel på Saab 9-5

Inlägg av Manor » 27 maj 2012 22:44

Kunde du inte ge lite gas med högerfoten, och bromsa med vänsterfoten för att få i drive:en så att du kunde ta dig bort från korsningen? Det brukar gå bra att starta på N (neutralen) också, och då finns ingen spärr mot D...bara dra spaken ett snäpp.

Det behöver inte vara något dyrt eller jobbigt...det tristaste är väl att man helt plötsligt inte riktigt litar på bilen :(.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

annbe86
Ny Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 maj 2012 09:43

Re: Motorfel på Saab 9-5

Inlägg av annbe86 » 30 maj 2012 20:16

Manor skrev:Kunde du inte ge lite gas med högerfoten, och bromsa med vänsterfoten för att få i drive:en så att du kunde ta dig bort från korsningen? Det brukar gå bra att starta på N (neutralen) också, och då finns ingen spärr mot D...bara dra spaken ett snäpp.

Det behöver inte vara något dyrt eller jobbigt...det tristaste är väl att man helt plötsligt inte riktigt litar på bilen :(.


Där lärde jag mig någonting nytt Manor, automatväxlat är någonting rätt så nytt för min del, men det där med Neutralt läge hade jag faktiskt inte en tanke på, men tack för tipset, det ska jag lägga på minnet om det händer att jag får stopp någon mer gång.. Jag fick bilen tillbaka idag igen, det var tydligen ett gasspjäll som hade gått åt pipan.. Har läst en hel del på olika forum som skriver om att de har pajat, är det ett vanligt återkommande fel hos bilarna? En slitagegrej eller så? Tänker om det finns risk att det kommer att hända igen och igen? Har förstått att det liksom mycket annat i motorn styrs av elektronik.. Det verkar inte som att det var något större fel att åtgärda för det verkar som att det gick fort att fixa när de väl fick tid att göra det.. Ett stort plus i kanten till bilfirman vi köpte bilen av med som bekostade reparationen, det tycker jag var god service :D
Senast redigerad av 1 annbe86, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Motorfel på Saab 9-5

Inlägg av Manor » 31 maj 2012 01:39

En gång för länge sedan så köpte jag en ny Ford.
På den bytte jag gasspjällskontakt 2 gånger inom loppet av 2000 mil tillsammans med drösvis av andra grejer som gick sönder hela tiden. Sen sålde jag den (1,5 år gammal) och förlorade 115.000:- mot nypriset.

Därefter köpte jag Subaru och levt lyckligt sedan dess ;).


Nej, det behöver inte vara ett återkommande fel på din Saab.
Kvalitetsmässigt så står de nog betydligt högre än en Ford från 90-talet som man "the hard way" fick lära sig var riktigt skräp :(.

Nu har vi även en Ford Ka från 98, men den har fungerat riktigt hyfsat...men visst har även den haft hyss för sig ;).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar