Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hantering av lite värre rost?

Oljebyten, service, rostlagning
Skriv svar
Asparagus
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 sep 2012 01:00

Hantering av lite värre rost?

Inlägg av Asparagus » 08 sep 2012 01:28

Hej gott folk!

Finns gott om tips här på hur man hanterar mindre rostbesvär, men finns det nått man kan göra när det är lite svårare fall. Jag har försökt googla en hel del men har lite svårt att hitta information som hjälper mig, mycket pga vart på bilen min rost sitter. Bör tilläggas också kanske att jag inte är ute efter en perfekt fix som får bilen att se ny ut, utan snarare en praktisk lösning för att inte rosten ska bli värre och äta sig vidare och göra allt för stor skada.

Vart rosten sitter.
På en bils underede har man längst ut på långsidorna, längs med bilen, en slags kant som löper mellan bakre hjulhuset till främre hjulhuset. Vad kallar man dessa kanter? (jag har inte lyckats klura ut något vettigt att kalla det för att filtrera mina googlingar :D )
Det är i alla fall dessa "kanter" som håller på att rosta bort på min bil. vissa bitar är ganska genom"rötna", man kan alltså bryta bort stora delar på flera ställen.

Jag känner mig lite borta i frågan och släpper denna frågeställning löst här, jag hoppas att någon har några fina tips på vad jag ska hitta på.

Bilen det gäller är en Twingo från 99 som inte gått mer än 8k mil och är riktigt fräsch i övrigt (även om vissa kanske grimaserar när man sätter ordet fräsch och twingo i samma mening så måste jag säga att jag älskar bilen) så jag hoppas på att kunna klämma ganska många mil till ur den. För övrigt så är det inga större rostangrepp på balkar och liknande enligt vad jag kan se, bara ytrost.

Hoppas någon kan sprida lite visdom.
Tack på förhand!
----------------------------------------------------
Redigerat mitt eget inlägg efter censurering till lämpligare ordval.
Senast redigerad av 3 Asparagus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Hantering av lite värre rost?

Inlägg av Manor » 08 sep 2012 08:18

Kan det vara sparklådorna du menar?
Om det gått så långt att du kan bryta bort stycken av den rostiga plåten så är nog den enda lösningen att svetsa dit nya sparklådor.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

DandanRacing
Medlem
Inlägg: 246
Blev medlem: 21 dec 2011 16:14
Ort: Linköping

Re: Hantering av lite värre rost?

Inlägg av DandanRacing » 08 sep 2012 11:08

Trösklarna tror jag du menar.

Som sagt om du kan bryta bort "kexiga" bitar så behövs det kapas ur och svetsas i ny plåt + rostskyddas på både in och utsidan.

Lägg gärna in en bild på problemet så är det lättare att se vad som kan behövas göras.

//Andreas
Senast redigerad av 1 DandanRacing, redigerad totalt 14 gånger.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 680
Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
Ort: Östersund

Re: Hantering av lite värre rost?

Inlägg av Jonke » 08 sep 2012 12:29

precis som föregående talare sagt, ( kan även heta Inre tröskellåda/sparklåda) .. det går absolut att kapa ur en liten bit och svetsa ny, noga med att slipa rent runt om så man vet att det är frisk plåt på sidorna
Mvh jonas
Senast redigerad av 1 Jonke, redigerad totalt 14 gånger.

Asparagus
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 sep 2012 01:00

Re: Hantering av lite värre rost?

Inlägg av Asparagus » 08 sep 2012 16:36

Shit så mycket snabba svar, jag är inte säker på att vi är helt överens om vart jag menar.
Men jag ska springa ut och ta lite bilder på momangen, så får vi se.

Tack för svaren. :)
Senast redigerad av 1 Asparagus, redigerad totalt 14 gånger.

Asparagus
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 sep 2012 01:00

Re: Hantering av lite värre rost?

Inlägg av Asparagus » 08 sep 2012 17:14

Humm. aldrig försökt lägga till bilder i ett forum såhär men vi ska se om vi får det att funka.


Bild

Bild

Bild


Hoppas det funkar. På ett av ställena verkar det som att rosten letat sig upp i mellan tröskel/skärmkant så att säga. vet inte om den infon hjälper på nått sätt... men men
Senast redigerad av 1 Asparagus, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Hantering av lite värre rost?

Inlägg av danne5 » 08 sep 2012 17:51

Äger du en svets/kan svetsa. Lite tålamod, en svets och en kulhammare så fixar du det. :jeps
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

Asparagus
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 sep 2012 01:00

Re: Hantering av lite värre rost?

Inlägg av Asparagus » 08 sep 2012 18:16

Haha, jao du, jag svetsade en del 2mm plåt med pinne på gymnasiet för 10 år sen och kan säkert låna från någon bekant någonstans men......
Jag vet ju inte riktigt hur en bil ser ut under plåten vid tröskel/underrede. kan man vinkelslipa bort hela kanten och svetsa dig en plåt som om man lappar ett hål i ett par byxor liksom?

Och om detta visar sig vara ett för stort projekt vad kommer rosten äta sig fram till?, hur länge kan man räkna med att ha bilen i bruk om man tittar enbart på detta problemet?
Senast redigerad av 1 Asparagus, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hantering av lite värre rost?

Inlägg av Manor » 08 sep 2012 18:24

Det kanske är värt att åka förbi en plåtverkstad och fråga om de kan förbarma sig över den :).
Jag antar att detta kanske inte är så svårt för en som kan det...
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

DandanRacing
Medlem
Inlägg: 246
Blev medlem: 21 dec 2011 16:14
Ort: Linköping

Re: Hantering av lite värre rost?

Inlägg av DandanRacing » 08 sep 2012 18:26

Det där skulle jag bara slipat/blästrat rent och rostskydds målat på utsidan och sen på med rostskydd på in och utsidan.. För att bilprovningen ska slå ner på rost i trösklarna ska ca 30% vara bortrostat :lol: :shock:

Lite rost bilder på en bil jag fick där du ser hur det ser ut på insidan.
Brukar sitta en innertröskel och sen en plåt in mot kupen..

2a på bes
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8249_n.jpg
andra sidan blev bara bra o veta :lol:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5462_n.jpg

//Andreas
Senast redigerad av 1 DandanRacing, redigerad totalt 14 gånger.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Hantering av lite värre rost?

Inlägg av danne5 » 08 sep 2012 18:40

Jag tycker inte du ska betala för att få den rostlagad! Är ledsen att säga det, men det kostar säkert mer än bilen är värd. Jag tycker först du ska ta och slå lit med en hammare för att kolla hur mycket rost det egentligen finns! Det där kan bara vara början, sedan kan du ju försöka svetsa det värsta, och rostskydda allt annat som inte BP bryr sig om! Jag bor ju i Finland, och här skulle nog inte Dandanracings bil gå igenom! :)
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 680
Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
Ort: Östersund

Re: Hantering av lite värre rost?

Inlägg av Jonke » 08 sep 2012 18:52

Asparagus skrev:Haha, jao du, jag svetsade en del 2mm plåt med pinne på gymnasiet för 10 år sen och kan säkert låna från någon bekant någonstans men......
Jag vet ju inte riktigt hur en bil ser ut under plåten vid tröskel/underrede. kan man vinkelslipa bort hela kanten och svetsa dig en plåt som om man lappar ett hål i ett par byxor liksom?

Och om detta visar sig vara ett för stort projekt vad kommer rosten äta sig fram till?, hur länge kan man räkna med att ha bilen i bruk om man tittar enbart på detta problemet?



kan va en fördel om du får låna en MIG av nån polare, Pinnen vill bråka lite då det är tunnplåt
Senast redigerad av 1 Jonke, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Hantering av lite värre rost?

Inlägg av danne5 » 08 sep 2012 19:18

Ja, mig är det enda som funkar! :nicka
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
tumba25
Forumtekniker
Forumtekniker
Inlägg: 452
Blev medlem: 01 nov 2008 16:42
Ort: Kokkola, Finland
Kontakt:

Re: Hantering av lite värre rost?

Inlägg av tumba25 » 09 sep 2012 02:11

@danne5: Dandanracings skulle inte gått genom varken i Sverige eller Finland. Borde få reda på vad besiktningspersonen rökt för något.
Senast redigerad av 1 tumba25, redigerad totalt 14 gånger.

DandanRacing
Medlem
Inlägg: 246
Blev medlem: 21 dec 2011 16:14
Ort: Linköping

Re: Hantering av lite värre rost?

Inlägg av DandanRacing » 09 sep 2012 09:29

tumba25 skrev:@danne5: Dandanracings skulle inte gått genom varken i Sverige eller Finland. Borde få reda på vad besiktningspersonen rökt för något.
Skrev ju 2a på bes = underkännt :D dock blev ju bara ena sidan underkänd :? :lol:

Tillbaks till Ts bil, första skadan skulle jag som sagt bara slipat rent och målat och rostskyddat. den andra skulle jag ha tagit en skruvmejsen eller kniv och knackat runt skadan för att höra hur långt kexet eventuelt har spridit sig sen är det ju bara att slipa rent eller kapa ur och lägga i nytt beroende på hur noga man vill vara.

//Andreas
Senast redigerad av 1 DandanRacing, redigerad totalt 14 gånger.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Hantering av lite värre rost?

Inlägg av danne5 » 09 sep 2012 10:38

Jag menade den ''godkända sidan'', den skulle definitivt inte gått igenom! Du hade tur!
Var det mazdan som du sedan polerade upp! :)

Skriv svar