Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

hydraulolja och frågor runt det

Oljebyten, service, rostlagning
Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

hydraulolja och frågor runt det

Inlägg av Logan » 15 dec 2013 17:08

Detta är lite utanför gränsen kanske men vet någon om man kan se på hydraulolja om den är sliten och behöver bytas ?

Har flera maskiner på jobbet som använder hydraulikolja ingen vet om det var bytt för 1år sedan eller 15år sedan.
Jag tittade på sticken det såg ut som vatten men var lite segare
då jag tittade i dunken med ny olja så var den lite mer guldfärgad.

Så om det är något farligt med att köra med gammal olja
tänkte på olika lyftnings anordningar mm så det inte blir som liseberg fritt fall.
Senast redigerad av 1 Logan, redigerad totalt 14 gånger.
The passions is what drives the art. Detailing for life

polerstefan

Re: hydraulolja och frågor runt det

Inlägg av polerstefan » 15 dec 2013 18:06

Senast redigerad av 1 polerstefan, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: hydraulolja och frågor runt det

Inlägg av Logan » 15 dec 2013 18:53

Får tacka för länken har läst den sedan tidigare
men som dom pratar om där hittar jag ingen föroreningar eller något som liknar vatten i oljan
Senast redigerad av 1 Logan, redigerad totalt 14 gånger.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: hydraulolja och frågor runt det

Inlägg av Perra83 » 15 dec 2013 20:22

På jobbet renas olja i maskiner med en särskild maskin.

Vet man att oljan har varit utsatt för höga temperaturer ska man byta. Annars är det väl bara att köra på om den är ren.
Senast redigerad av 1 Perra83, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
tumba25
Forumtekniker
Forumtekniker
Inlägg: 452
Blev medlem: 01 nov 2008 16:42
Ort: Kokkola, Finland
Kontakt:

Re: hydraulolja och frågor runt det

Inlägg av tumba25 » 16 dec 2013 20:32

Lukta på vätskan. Den ska inte lukta bränt. Om man suger lite från botten av tanken till en genomskinlig flaska brukar man se om det finns vatten i det.

Annars se till att byta filtret minst en gång per år, oftare om maskinen används mycket. Det är 10 år sen jag höll på med hydraulik så jag kommer inte ihåg timmar, men på maskiner som användes ca 8-12 timmar per dag så bytte vi filter en gång per månad.
Senast redigerad av 1 tumba25, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: hydraulolja och frågor runt det

Inlägg av Logan » 16 dec 2013 20:50

tumba25 skrev:Lukta på vätskan. Den ska inte lukta bränt. Om man suger lite från botten av tanken till en genomskinlig flaska brukar man se om det finns vatten i det.

Annars se till att byta filtret minst en gång per år, oftare om maskinen används mycket. Det är 10 år sen jag höll på med hydraulik så jag kommer inte ihåg timmar, men på maskiner som användes ca 8-12 timmar per dag så bytte vi filter en gång per månad.

Om det är en maskin som står inne i värmen året runt spelar det roll ?
I detta fall är det en balpress den är från 2005 och ingen vet när oljan är bytt
den fungerar och pressar bra. Men är väldigt petig med service så nyifken.
Senast redigerad av 1 Logan, redigerad totalt 14 gånger.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
tumba25
Forumtekniker
Forumtekniker
Inlägg: 452
Blev medlem: 01 nov 2008 16:42
Ort: Kokkola, Finland
Kontakt:

Re: hydraulolja och frågor runt det

Inlägg av tumba25 » 16 dec 2013 21:51

Skillnaden mellan inne hela tiden eller ute är mest att ute kan det bildas kondens i tanken. Vatten gör oljan ljusare och får bitarna inne att rosta. Ideala tempen vid drift är ca 40 grader. Jag föreslår att du byter filtret ett par gånger per år.

Titta på oljan är det stor skillnad i färg så byt. Känn på den, ta lite mellan tummen och pekfingret och känn om det finns partiklar. Stoppa ner en magnet och kolla så den inte får med sig något från tanken.

Tänk på renhet, det är viktigast. Lämna aldrig tanklocket öppet. Om du skruvar loss något så täck för hålet så fort som möjligt. Se till att eventuell tratt är ren. Alla stickor du mäter oljan med måste vara rena. Smuts förstör pump, kolvar, cylindrar och alla tätningar dom är väldigt känsliga för repor.

Om den aldrig fått ny olja så kanske det är läge att byta för säkerhets skull.

Skriv svar