Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Spänningsfall trots 120A generator

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Spänningsfall trots 120A generator

Inlägg av Nisse » 24 jan 2011 20:52

Har under längre tid haft ett problem...Min sambo har en 80A generator på sin 855a och jag har en 120A generator på min V70...när man har dragit igång alla extraljus 3X100W så har det laddat upp direkt på hennes bil....men på min har det inte riktigt orkat med....sagt och gjort...ikväll när jag kom hem så slet jag bort jordkabeln från batterit och bytte ut både kabel och batterisko...slipade jordfäste och allt...och så då jäklar blev det fart...nu orkar allt med...dimmljus, högsta läget på fläkten och alla extraljus....nu skall jag trycka i 130W IPF lampor för att få det kritvita ljuset.... :D

Tänk att dålig jord kan göra så mycket.... :roll:

Bild
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Spänningsfall trots 120A generator

Inlägg av Nisse » 24 jan 2011 21:09

Hasse skrev:Hur är det man brukar säga, 15% spänningsfall gör ett 50% sämre ljus? Så visst gör rena kontaktytor susen. :jeps
Ja Bosse bildoktorn har rätt.... :D

Man kan bli rätt lurad på just jordningsfel....trodde det var en diodbrygga i generatorn som var dålig....så jag tänkte att det får rulla tills byte...Nu får man ju skämmas...men så har det varit några år faktiskt :oops: ...läste en del på nätet över just generatorer och jordning, och då fick jag :evil: i mig och satte igång....och nu är det full pjäx.....nu sitter det grövre kablage....skall faktiskt se över detta på 855an också... ;)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Nisse

Bild

nyberg
Entusiast
Entusiast

Re: Spänningsfall trots 120A generator

Inlägg av nyberg » 24 jan 2011 23:16

montera xenon får du vita ljuset, 3x så mycket ljus,, samt så drar det mindre ström ;)

Skriv svar