Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Re: Dags för nya sommardäck

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 03 mar 2011 09:50

jag har både testat själv och hört :brumm
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

Abyss
Moderator
Moderator

Inlägg av Abyss » 03 mar 2011 17:37

Jag måste nog hålla med dig Waxdog, Continental Premium osv osv är verkligen bra däck! Jag har lite krav både på hållbarhet och komfort när jag kør närmare 5000 mil/år.. det jag hade på Saaben var 225/50-17 och dom kørde jag ca 3000 mil med och dom hade klarat säkert 500-1000 mil till om jag inte sålt bilen... och det är framdäcken vi pratar om.. bak hade det gått mycket!! längre..

Jag hade även trim och diesel så dom däcken fick slita... men det var mycket långkøring.

Måste verkligen rekomenderar Continental! :jeps

Pirelli hade jag på en annan bil och dom var jag inte nøjd med. Och Good Year hade jag också tillsammans med Conti och där tyckte jag också bättre om Continentaldäcken... 205/55-16
Senast redigerad av 1 Abyss, redigerad totalt 14 gånger.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

jaxpo
Medlem

Inlägg av jaxpo » 03 mar 2011 17:46

Intressant att höra era åsikter, det är väll så att man får lika många olika svar som antal man frågar.. det som känns smidigast med en lokal däckfirma är att man bara kan åka dit så byter de gummi på 25-30 min, ta en kaffe, betala och var nöjd :)

//Johan
Senast redigerad av 1 jaxpo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 03 mar 2011 19:28

Har jobbat som däckare i 15år...sålt Michelin, Goodyear, Nokian, Firestone, Gislaved, Pirelli, mm...idag ligger det Goodyear på V70 och Hankook på 855an....Men framgenom blir det Hankook på båda....Rätt pris, bra kvalité och förvånansvärt mycket mil... ;)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Nisse

Bild

jaxpo
Medlem

Inlägg av jaxpo » 03 mar 2011 20:44

Nisse skrev:Har jobbat som däckare i 15år...sålt Michelin, Goodyear, Nokian, Firestone, Gislaved, Pirelli, mm...idag ligger det Goodyear på V70 och Hankook på 855an....Men framgenom blir det Hankook på båda....Rätt pris, bra kvalité och förvånansvärt mycket mil... ;)
Nisse, du verkar förespråka hankook, vad vet du om Ventus Prime K115?

//Johan

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 04 mar 2011 10:37

WaxDog skrev:Tanten rullar runt på Conti Premium Contact 2 och dom funkar kanon. Bra grepp, håller längre än både Michelin (Pilot Sport) och Pirelli (Zero Nero) så dom kan jag verkligen rekommendera. Det blir en laddning sådana igen nu till våren.
205/55/16 är dimensionen på den bilen.
Och jag har motsatta erfarenheten av Conti Premium Contact 2, hade såna på V70n i storlek 195/65-15 och de höll en sommar mao 1500-2000 mil. Var dessutom ganska högljudda. Grejen var att det var inte bara framdäcken som var slut utan det var runt om.

Köpte sen Nokian Hakka V i samma dimension, har åkt med de i två somrar nu och kan åka lite i början av kommande sommar också. Räcker dock inte en sommar till. Bra grepp och tystare än Continental, är faktiskt ett av de bättre däck jag åkt på.

Funderar på 18" till sommaren och är då inne på att testa Hakka Z. :)

I övrigt har jag åkt ett gäng olika däck i 17".
Bridgestone S03 hade bra grepp och framförallt riktigt bra hållbarhet, nackdelen var att de var ganska högljudda samt trögrullade.

Michelin Pilot Sport tycker jag fungerade riktigt bra, sämre hållbarhet än S03 men tystare och snäppet bättre grepp.

GoodYear F1 var väl ok också, inget revolutionerande utan strax över medel i mina ögon.

Har även testat Falken FK 451, höll inte ens en sommar och var inget vidare grepp heller.

Pirelli P7000, riktigt bra grepp men dålig livslängd. En sommar sen var de slut runtom.

Hankook Ventus, tror det var K110, var väl sådär. Halvskapligt grepp och livslängd, varken bra eller dåligt.

Uniroyal RTT-2 som lanserades som ett regndäck, var totalt värdelöst när det var blött. Förra bilen, chippad V40 2.0T kändes dock redigt pigg, spann på 3:an utan problem på våt asfalt med de däcken. :D
Senast redigerad av 1 Bosa, redigerad totalt 14 gånger.

Pistonhead
Medlem

Inlägg av Pistonhead » 08 mar 2011 12:06

Jag skall kolla vad mina GoodYear har för modell namn, dom är de näst sjukaste jag varit med om i gatdäcks grepp, spinner ganska bra på ettan, men på tvåan är de stopp oavsett varvtal och hastighet(om de inte är jätte blött), det är först nu på slutet när ja kommit under slitagevarnaren som dom blivit halkiga på blött underlag vid hårda inbromsningar etc. ligger ganska vettigt i pris med.
Senast redigerad av 1 Pistonhead, redigerad totalt 14 gånger.
Det är inte storleken som räknas.. Det är meter per sekund
Tack till
Tompa för mappningen
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice.
Janne på Autoexperten Gävle

pake
Medlem

Inlägg av pake » 08 mar 2011 20:22

Hankook S1 Evo har nu för andra året i rad fått topp placeringar i tester. :best i AMS test av sportigare däck i dimension 225/45 17" (http://www.amring.se/site_2_files/gfx/a ... k-2010.pdf) och delad 2:a plats i AMS testet av högfartsdäck i dimension 235/35 19" (http://www.automotorsport.se/biltester/ ... ghetssulor)

Har köpt en uppsättning av dessa i dimensionerna 265/35 18" och 235/40 18" för att använda på Porschen, fick dem för ca halva priset mot om jag köpt Continental eller Michelin. :nicka
Senast redigerad av 1 pake, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 08 mar 2011 20:41

pake skrev:Hankook S1 Evo har nu för andra året i rad fått topp placeringar i tester. :best i AMS test av sportigare däck i dimension 225/45 17" (http://www.amring.se/site_2_files/gfx/a ... k-2010.pdf) och delad 2:a plats i AMS testet av högfartsdäck i dimension 235/35 19" (http://www.automotorsport.se/biltester/ ... ghetssulor)

Har köpt en uppsättning av dessa i dimensionerna 265/35 18" och 235/40 18" för att använda på Porschen, fick dem för ca halva priset mot om jag köpt Continental eller Michelin. :nicka
Kan bara hålla med i lovsången, kör med dessa på containern och är väldigt nöjd, tysta/slitstarka/bra våt/torrgrepp :jeps
Senast redigerad av 1 jojje, redigerad totalt 14 gånger.

jaxpo
Medlem

Inlägg av jaxpo » 09 mar 2011 13:22

Det får bära eller brista, igår var jag och lade på nytt gummi på sommarfälgarna och det blev Continental Premium Contact 2, 3585kr för alla fyra monterat och klart. Tog nog inte mer än 20 minuter... Får utvärdera lite efter sommarsäsongen. :brumm

//Johan

Abyss
Moderator
Moderator

Inlägg av Abyss » 09 mar 2011 18:11

jaxpo skrev:Det får bära eller brista, igår var jag och lade på nytt gummi på sommarfälgarna och det blev Continental Premium Contact 2, 3585kr för alla fyra monterat och klart. Tog nog inte mer än 20 minuter... Får utvärdera lite efter sommarsäsongen. :brumm

//Johan

Personligen så tycker jag att du gjort ett utmärkt val(bästa??)! Men jag blir lite fundersam när åsikterna om just Continental skiljer så sååå mycket...??...
Senast redigerad av 1 Abyss, redigerad totalt 14 gånger.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 09 mar 2011 18:18

frugan kör continental på jeepen och tycker dom verkar funka bra,, nu inte kört på dom länge kanske 100mil,, men bra fäste och lever inte om nå speciellt
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 10 mar 2011 14:43

Abyss skrev:Personligen så tycker jag att du gjort ett utmärkt val(bästa??)! Men jag blir lite fundersam när åsikterna om just Continental skiljer så sååå mycket...??...
Kanske är så att det skiljer på vilken biltyp de sitter, på min var det ingen megahöjdare i livslängd iaf. Trodde jag kört med helt galet däcktryck eller nåt så jag snackade med han jag köpte dem av och han var inte direkt förvånad att de var flynötta, var något som de fått höra av flera kunder. :)

Skriv svar