Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Nya fälgar, kvalitet?
-
johmi
- Medlem
Nya fälgar, kvalitet?
Efter mycket funderande har jag bestämt mig för att byta ut min 16” standad alufälgar mot en uppsättning nya. De gamla har gått sedan 2001 så det känns som om det är dags…
I samband med utbytet tänkter jag också passa på att uppgradera storleken från 16” till 18”. Jag har förvisso övervägt 17” men det känns som om det ska vara någon ide så får jag gå upp till 18. Bilen är en volvo v70 -01. Vad gäller däcken blir det continental, michellin eller goodyear.
Valet av fälg har hamnat (kanske något konservativt) på R-fälgar och på marknaden finns det en uppsjö kopior/replikor (molway, gummihuset, etc). Frågan är huruvida man vågar köpa någon av dessa? För några år sedan gick det ganska många rykten om att dessa var dåliga, läs ovala och dålig lackering. Samma gjorde gällande fälgar av märket Ace och andra lite billigare varianter. Vissa företag gör idag gällande att deras r-fälgar är tillverkade i europa och inte i Kina medan andra inte skriver något.
/johmi
I samband med utbytet tänkter jag också passa på att uppgradera storleken från 16” till 18”. Jag har förvisso övervägt 17” men det känns som om det ska vara någon ide så får jag gå upp till 18. Bilen är en volvo v70 -01. Vad gäller däcken blir det continental, michellin eller goodyear.
Valet av fälg har hamnat (kanske något konservativt) på R-fälgar och på marknaden finns det en uppsjö kopior/replikor (molway, gummihuset, etc). Frågan är huruvida man vågar köpa någon av dessa? För några år sedan gick det ganska många rykten om att dessa var dåliga, läs ovala och dålig lackering. Samma gjorde gällande fälgar av märket Ace och andra lite billigare varianter. Vissa företag gör idag gällande att deras r-fälgar är tillverkade i europa och inte i Kina medan andra inte skriver något.
/johmi
Senast redigerad av 1 johmi, redigerad totalt 14 gånger.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Re: Nya fälgar, kvalitet?
Replika fälgar håller bra kvalité idag....Men det finns både bra och dåliga replikor...Naturligtvis håller en BBS fälg högre kvalité både i godset och lackering men det kostar lika mycket styck som 4 replikor, och då blir valet lite enklare. Vikten...En replika är tyngre....Kollar du på en volvo LM fälg t.ex. deras R så skiljer det i vikten rätt mycket...Har jobbat med däck och fälgar i 15år och jag kör replikar på både våra Volvo...
Köp dina replikor hos en känd leverantör t.ex. gummihuset...så får du en bra replika och som stämmer i navanliggningen utan distansringar i plast....
Köp dina replikor hos en känd leverantör t.ex. gummihuset...så får du en bra replika och som stämmer i navanliggningen utan distansringar i plast....
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
-
sodisodi
gummihuset är riktigt bra att ha och göra med 
Senast redigerad av 1 sodisodi, redigerad totalt 14 gånger.
- tonimakaroni
- Medlem
- Kontakt:
Köp riktigt annars har vi inga fälgar som är "replikor" i framtiden. Ibland hittar man ju riktiga fynd begagnat och att renovera till nyskick är inte allt för dyrt heller om man lämnar bort 
Senast redigerad av 1 tonimakaroni, redigerad totalt 14 gånger.
/ Toni Larsson
http://www.garaget.org/tonimakaroni
http://www.garaget.org/tonimakaroni
-
johmi
- Medlem
Jag förstår ditt resonemang tonimakaroni. Men nu är det nytt som gäller då jag inte har tid att fara sverige runt via blocket för att hitta fälgar att renovera (sponsrar ju inte direkt märkestillverkarna heller...). Att låta någon annan renovera fälgarna har jag en känsla för att det kan bli lika dyrt som att köpa nya på volvo.
/johmi
/johmi
-
johmi
- Medlem
Sedan några dagar sitter det en ny omgång med 18" R-replika och michellin Pilot Sport 3 på bilen. Beställt på gummihuset och leverans 2 dagar efter beställningen. Passade perfekt (utan distansringar) och allt i balans.
/Mikael
/Mikael
-
unclebans
- Medlem
-
Bosa
- Medlem
Är i samma sits, funderar på R-kopior i 18" men har varit lite skraj för kvalitéten på fälgarna. Hur är lacken på fälgarna du köpt? Vet du om Volvos centerkåpor passar? Endel R-kopior passar inte Volvos centerkåpor på nämligen. Mycket vikter monterade?
Har också kikat runt efter beggat men det är ju inte det lättaste att se om en fälg är rund eller inte på en bild och åka en massa mil för fälgar känns inte så lockande heller. Är kanske inte det lättaste att se om de är ovala även om man ser dem live. Intera tar 5000:- för helrenovering av 4 stycken 18"are så då ska man hitta en uppsättning med bra däck till vettiga pengar så man inte dessutom åker på nya däck.
Har också kikat runt efter beggat men det är ju inte det lättaste att se om en fälg är rund eller inte på en bild och åka en massa mil för fälgar känns inte så lockande heller. Är kanske inte det lättaste att se om de är ovala även om man ser dem live. Intera tar 5000:- för helrenovering av 4 stycken 18"are så då ska man hitta en uppsättning med bra däck till vettiga pengar så man inte dessutom åker på nya däck.
Senast redigerad av 1 Bosa, redigerad totalt 14 gånger.
-
johmi
- Medlem
Ursäkta det sena svaret
. Min tid vid datorn har på det senaste varit minimal.
Kvalitén på lacken är enligt mina mått ok. Dock verkar den känsligare än volvo original och det är det enda jag har att jämföra med. Jag var orolig för samma sak som du efter att läst en del omdömen på div. forum. I skötselinstruktionerna avråder man från automattvätt och tvätt med högtryck direkt på fälgen. Automattvätt är otänkbart
och högtryck äger jag ingen, dock så fick jag intrycket att instruktionerna är något som går men alla fälgar och för de polerade med klarlack kan rekommendationerna verka ytterst relevanta.
Volvos centrumkåpor passar perfekt. Der var förvisso medskickat en omgång men jag ville använda mina centrumkåpor med järnmärket… Det är inge drivor med vikter och då jag använder Michellin kan detta vara en indikation på att fälgarna är ok.
Paketet kom monterat och balanserat bara att skruva på. Ingen obalans eller ovalitet kundet upptäckas. Allt var helt i sin ordning.
Bilder kanske kan ordnas under dagen om jag hinner…
/johmi
Kvalitén på lacken är enligt mina mått ok. Dock verkar den känsligare än volvo original och det är det enda jag har att jämföra med. Jag var orolig för samma sak som du efter att läst en del omdömen på div. forum. I skötselinstruktionerna avråder man från automattvätt och tvätt med högtryck direkt på fälgen. Automattvätt är otänkbart
Volvos centrumkåpor passar perfekt. Der var förvisso medskickat en omgång men jag ville använda mina centrumkåpor med järnmärket… Det är inge drivor med vikter och då jag använder Michellin kan detta vara en indikation på att fälgarna är ok.
Paketet kom monterat och balanserat bara att skruva på. Ingen obalans eller ovalitet kundet upptäckas. Allt var helt i sin ordning.
Bilder kanske kan ordnas under dagen om jag hinner…
/johmi
-
Bosa
- Medlem
Låter ju riktigt bra, är den uppsättningen jag funderar på också alltså R-kopia och PS3. Att de inte håller samma kvalitét som Volvo original är ju inte mycket att orda men så skiljer det endel i pengar också. Blev det 225 eller 235, jag åker endel grusväg så man vill ju ha ett däck som skyddar fälgkanten lite.
Ser mer än gärna nån bild, gärna en närbild så man ser däck och fälgkanten också.
Mången tack för svaren!
Ser mer än gärna nån bild, gärna en närbild så man ser däck och fälgkanten också.
Mången tack för svaren!
Senast redigerad av 1 Bosa, redigerad totalt 14 gånger.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Replikan är bra mycket tyngre än originalet....Vikterna beror på däckkvalité...Wanli =mycket vikter...Michelin=lite vikter...Den behandlingsmetod som användes för ytskickt har blivit mycket bättre....även replikor förbättras hela tiden...
Original centrumkåpa passar....navcentrum stämmer....
Fälgarna tål oxalsyra vid rengöring....Men kör vanligt schampo när inte syra behövs....och se upp för kantsten....gäller alla fälgar....
Original centrumkåpa passar....navcentrum stämmer....
Fälgarna tål oxalsyra vid rengöring....Men kör vanligt schampo när inte syra behövs....och se upp för kantsten....gäller alla fälgar....