Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Chiptrimmning?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Chiptrimmning?

Inlägg av Funk » 27 feb 2012 21:30

Ang. partikelfilter och kallstart så är alla lite bättre boxar nuförtiden avpassade för att funka med det också. Bara du inte köper nån okänd box på ebay utan håller dig till de något så när kända märken som finna så medför en trimbox ingen fara för motorn.
Hur många anslutningar/kablar har du till just den boxen, och var ansluter man den ?

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 27 feb 2012 21:50

Funk skrev:Och jag sträcker mig ännu längre och säger: Inga boxar över huvud taget på moderna dieslar..

Eftersom dom inte tar hänsyn till regenerering eller partikelfilter över huvud taget så är dom direkt skadliga för motorn, till det kommer att dom inte sänker vridet i motorn på lägre växlar eller vid växling vilket kan slita extremt på koppling och låda... Det som gäller är en omprogrammering av bilens ECU, och vem som gör det på Oplar i Sverige vet jag inte.

/THomas
Detta dementerar jag direkt, min bil regenererar perfekt och jag har partikelfilter, min box http://www.dieselkraft.se/Produkt/BMW/Bmw+530d/2778/ satt i på högsta effekten stift 7 av 7 på besiktningen och dom kopplar in en dosa i ODB:n för att kolla värden m.m, min bil hade perfekta värden inga som helst fel.... Min box ställer både turbotryck och på dieselpumpen = Skonsammare än enbart pumpen... Sedan så såg besiktningsgubben boxen han bara flinade och och frågade om bilen går bra... Efter hans provtur log han brett bara...

Så att saker och ting inte funkar med box är inte sant..
Senast redigerad av 2 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem

Inlägg av Funkytear » 27 feb 2012 21:53

Det där med besiktningen ska man ta med en nypa salt. Så länge inte bilen låter som en Epa med raka rör och beter sig någorlunda normalt så säger dom inget.
Så här ser mitt motor rum plus att det vilar en ca. 300hk där.
Bild
Besiktningen har aldrig sagt något. :twisted:
En annan sak är att avgas värdena håller sig inom gränsen.
Så frågar du mig så bara kör på, det är värt varenda krona. Jag håller med Robin-T, kör på EDS IPF-box. Där har du en kanon box gjord för Opel folk av Opelfolk :jeps
Senast redigerad av 1 Funkytear, redigerad totalt 14 gånger.
Opel? Det blir bara bättre så.
http://www.garaget.org/funkytear

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 28 feb 2012 11:09

Okej! Ska fundera!
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 28 feb 2012 11:48

crille, om man ställer upp pumpen på en diesel så den får mer soppa så kommer den ladda mer automatiskt,,

dock säger jag ända en "universal" box på nyare bil är skrot varför betala dyrt för nå som är hälften så bra som en riktig mappning,.

varför stoppa på nå som bara höjer värden rakt över men har inge koll på det direkt,,

rts/ppc som är en mappning av programvaran och kan ställa allt,,
då sitter det nån och ändrar allt från noll och hur den ska betesig hela vägen,, vill dom har lite vrid i början så lådorna håller så fixar dom det,

sen kolla en bil med box, den ryker oftas Sillmjölkar på kallstart, den ryjker hela vägen när du gasar,
en optimerad bil ryker inget kallstart, den kan ryka i början innan turbon laddar på sen ryker den oftas inge mer,, = den går optimallt,, inge överskott soppa inge extra värme,

kolla min ford,, den har ca 550hk den ryker Sillmjölkar tills turbon laddar sen ryker den inget,
dom som kör unviersal box på dessa motor så ryker den Sillmjölkar hela register ut och har ca 480hk,
detta är bänkade bilar,,,,,,
detta gäller även vanliga bilar,, har mappat massa bilar,, och har provkört bilar med boxar och vet folk som bytt, tagit bort för det är skrot.

sen att det kan paja spridarna också för att spridartrycket blir för högt är ju en risk man tar också.,,,

så stoppa en box som det sitter ett motstånd i som kostar ca 50:- att tillverka och sen säljer för 4k.. ne tack..
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 28 feb 2012 12:32

Dagens boxar är iofs en aning mer sofistikerade än att bara öka trycket, men att ändra spridaröppningstiderna över alla dieselns olika insprutningsfaser är inte hundra det heller. Men, men..var och en blir salig på sin tro. Själv tror jag mest på grabbarna på motor och transmissionsutvecklingen på Sveriges största biltillverkare...

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 28 feb 2012 18:38

Okej, verkar finnas olika sidor att se på saken, har kanppt förut kännt till nåt om chipping osv. så tänkte att det typ bara är att koppla i en sådandär box, få 30 hk mer, och sedan är allt ''frid och fröjd''... men verkar ju vara stor skillnad från box till box, så tror nog att jag får släppa tanken... är ju en familjebil... men fortsätt gärna att diskutera, jag lär mig massor :mrgreen:
F.ö j*vligt snygg kärra du har Funkytear :best
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

Abyss
Moderator
Moderator

Inlägg av Abyss » 28 feb 2012 21:26

Funk, du har helt rätt! Det är KCR boxar jag kört/kör med... vet inte vad jag tänkte på?

Det med att bilar ryker när dom är chipptrimade stämmer nog till viss del under belastning. Men jag är förvånad att min Merca inte ryker nått.

Har också varit inne på både Saab och Volvo återförsäljare som sålt KCR boxarna vid service-disken :)

Vi kommer nog inte att komma överenns ändå vad som är skadligt för bilen och inte. Jag har kört många tusen mil med boxarna på flera olika bilar och det har som sagt var aldrig varit några problem. Men på samma gång så kan det vara andra som tyvärr inte har samma goda erfarenhet med boxar.
Senast redigerad av 1 Abyss, redigerad totalt 14 gånger.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 28 feb 2012 21:40

nyberg skrev:crille, om man ställer upp pumpen på en diesel så den får mer soppa så kommer den ladda mer automatiskt,,

dock säger jag ända en "universal" box på nyare bil är skrot varför betala dyrt för nå som är hälften så bra som en riktig mappning,.

varför stoppa på nå som bara höjer värden rakt över men har inge koll på det direkt,,

rts/ppc som är en mappning av programvaran och kan ställa allt,,
då sitter det nån och ändrar allt från noll och hur den ska betesig hela vägen,, vill dom har lite vrid i början så lådorna håller så fixar dom det,

sen kolla en bil med box, den ryker oftas Sillmjölkar på kallstart, den ryjker hela vägen när du gasar,
en optimerad bil ryker inget kallstart, den kan ryka i början innan turbon laddar på sen ryker den oftas inge mer,, = den går optimallt,, inge överskott soppa inge extra värme,

kolla min ford,, den har ca 550hk den ryker Sillmjölkar tills turbon laddar sen ryker den inget,
dom som kör unviersal box på dessa motor så ryker den Sillmjölkar hela register ut och har ca 480hk,
detta är bänkade bilar,,,,,,
detta gäller även vanliga bilar,, har mappat massa bilar,, och har provkört bilar med boxar och vet folk som bytt, tagit bort för det är skrot.

sen att det kan paja spridarna också för att spridartrycket blir för högt är ju en risk man tar också.,,,

så stoppa en box som det sitter ett motstånd i som kostar ca 50:- att tillverka och sen säljer för 4k.. ne tack..
Nyberg bara för du ställer på pumpen följer inte turbotrycket med, en separat krets för det... Sedan så kan jag upplysa om att min bil inte ryker som du skriver, varken kall eller varm... Sedan skriver du om PPC, dom kör med samma mapp till alla bilar av samma modell om det är exakt likadana motorer, en riktig trimning så ställer man bilen i bänk och sedan kör man den och kollar värden m.m sedan optimerar en mapp till just den motorn...

Jag har varit med vid mappning ett par gånger både på bil och på min turbohoj och sett hur det görs och hur mycke mera effekt det blir med en mapp gjort just för mitt fordon...

Min box jag har är betydligt mycke mera sofistikerad än just ett motstånd, min har digitala kretsar och eprommar m.m...Har plockat isär den ett flertalet ggr när jag strippat om den för mera effekt...
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Skriv svar