Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Köpa bil

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Köpa bil

Inlägg av Funk » 28 mar 2013 22:41

SAAB är generellt ganska bra bilar om vi pratar efter -04-05 men det är ett stort frågetecken vad det gäller service/utvecklig och reservdelar i framtiden. Det blir helt enkelt så när dom gått i putten, det var samma sak med Rover då dom dog. Man kan göra klipp, men det är alltid osäkert om vad som kommer att försvinna, vanliga delar är säkert inga stora problem men det blir svårare och svårare med annat där nytillverkning inte är på tapeten. Lägg därtill ett förmodligen stadigt sjunkande "tredjehandspris" så är affären än mer osäker.

Modell och årsmodellspecifikt så finns olika problem så som tändlås, oil sludge, känsliga tändkassetter, hoppande drivremmar och sjunkande foder i dieselmotorerna, säkert inte alls sämre än hos andra märken men det finns.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Köpa bil

Inlägg av Manor » 28 mar 2013 23:39

peta skrev: Jag är fortfarande lite nyfiken på vad det är man ska vara medveten om innan man ger sig in på att köpa en SAAB?
Funk sammanfattade detta bra, tycker jag.
Jag kan väl lägga till trilskande elektronik, dåliga växellådor som är problem jag har hört talas om i min närhet.

Som sagt...jag är ingen expert utan in privata åsikt. Jag skulle inte själv köpa en SAAB som det känns just nu. Alla är ju självklart berättigade till en helt annan åsikt än vad jag har.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor

svempus
Medlem

Inlägg av svempus » 29 mar 2013 00:06

Funk skrev:SAAB är generellt ganska bra bilar om vi pratar efter -04-05 men det är ett stort frågetecken vad det gäller service/utvecklig och reservdelar i framtiden. Det blir helt enkelt så när dom gått i putten, det var samma sak med Rover då dom dog. Man kan göra klipp, men det är alltid osäkert om vad som kommer att försvinna, vanliga delar är säkert inga stora problem men det blir svårare och svårare med annat där nytillverkning inte är på tapeten. Lägg därtill ett förmodligen stadigt sjunkande "tredjehandspris" så är affären än mer osäker.

Modell och årsmodellspecifikt så finns olika problem så som tändlås, oil sludge, känsliga tändkassetter, hoppande drivremmar och sjunkande foder i dieselmotorerna, säkert inte alls sämre än hos andra märken men det finns.

/Thomas
måste bara yttra mig gällande detta. Saab har gått i konkurs, Saab parts har inte. Tillgången till Saab delar är för tillfället bättre än vad det var när dom höll på å strula med bolaget in i det sista.
Senast redigerad av 1 svempus, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 29 mar 2013 00:45

Säger som manor, subaru eller honda, ingen av dom är speciellt karaktärsfulla eller har någon premiumkänsla men det är förbaskat bra bilar.
En civic kanske inte vore rätt men en accord eller crv.
Lite trista bilar men extremt bra driftsäkerhet.

Jag gillar äldre BMW men att säga att det inte kostar pengar att hålla igång vore dumt.
Visst sitter man på ebay och handlar delar och skruvar själv, annars kan det bli vansinnigt dyrt.
Precis som på en Audi, mercedes eller annan premiumbil.

Ska själv byta bil och funderar seriöst på tt byta "ner" mig till en volvo 965 eller v90, känns som en bra fusion mellan pålitligt och modernt (läs air condition och airbag;)

MVH/
Senast redigerad av 1 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
tumba25
Forumtekniker
Forumtekniker
Kontakt:

Inlägg av tumba25 » 29 mar 2013 01:07

Har jag nämnt Chevrolet?
Senast redigerad av 1 tumba25, redigerad totalt 14 gånger.

wallnermike
Medlem

Inlägg av wallnermike » 29 mar 2013 01:56

peta skrev: Jag är fortfarande lite nyfiken på vad det är man ska vara medveten om innan man ger sig in på att köpa en SAAB?
Att alla icke SAAB ägare blir avundsjuka :D

Som jag ser det spelar det inte så stor roll vad för bilmärke man väljer med vissa undantag.
ALLA bilar kan gå sönder och det ska man vara beredd på när man köper bil.
som exempel kan vi ta renault. Jag har en clio från 2001 som gått ca 13000mil och den har jag fått byta gasspjäll på tre- fyra gånger sen jag köpte den 2008, en av gångerna så byttes hela kabelhärvan till spjället.
Känner två andra som har precis likadana bilar som har gått lika långt, körts likadant och skötts på samma sätt och dom har inte haft några problem.
Så hitta en bil som du trivs med och bry dig inte om vad andra tycker/tänker. MEN köper du en renault och hittar ett elfel sälj skiten direkt :D
Senast redigerad av 1 wallnermike, redigerad totalt 14 gånger.
Black isn't a color it's a part time job.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 31 mar 2013 22:46

I morgon drar jag ut på roadtrip o kollar in en 9-3 o en Civic
Senast redigerad av 1 deciso, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Köpa bil

Inlägg av Manor » 31 mar 2013 22:49

deciso skrev:I morgon drar jag ut på roadtrip o kollar in en 9-3 o en Civic
Jag håller tummarna för Hondan :).
mvh Manor

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 01 apr 2013 17:47

Blev ingen bil. Gubbjäveln sålde SAABen en kvart innan jag kom. Men den såg fin ut...
Hondan hade för mycket skavanker. Den kändes ganska trött. Krävdes varv över 5000
för att det skulle hända något

Arjen
Medlem

Inlägg av Arjen » 01 apr 2013 17:50

Testa en Civic Type-R så bör det hända grejer innan 5000 varv.
Senast redigerad av 1 Arjen, redigerad totalt 14 gånger.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Köpa bil

Inlägg av jonkegtx » 01 apr 2013 17:56

V-tech motorerna är trevliga! Hade en Prelude 2.2 Vtec tidigare. Det var min mest problemfria bil jag har haft innan Superben.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Senast redigerad av 1 jonkegtx, redigerad totalt 14 gånger.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 01 apr 2013 18:31

Type R finns väl bara i tvådörrars ? Går bort när jag har tre barn.

Bilköparlusten försvann idag. Får väl rulla vidare i min 240

Arjen
Medlem

Inlägg av Arjen » 06 apr 2013 09:36

Orkar du vänta något år till så ryktas det om att den nya Type-R kommer att ha fem dörrar. Kommer även med en maffig turbo och förmodligen en bra bit över 250 hästar. Kanske lite overkill...

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 06 apr 2013 09:42

Gillar man lack är väl Honda inte så kul. Finns väl gott om bilder på Civics som inte rullat särskilt långt där det är mer stenskott än lack i fronten...
Senast redigerad av 1 Grief, redigerad totalt 14 gånger.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Köpa bil

Inlägg av Manor » 06 apr 2013 09:57

Grief skrev:Gillar man lack är väl Honda inte så kul. Finns väl gott om bilder på Civics som inte rullat särskilt långt där det är mer stenskott än lack i fronten...
Det verkar vara ett problem med många japanska märken...och kanske även koreanska. Varför är det så?
mvh Manor

Användarvisningsbild
maximuspro
Medlem

Inlägg av maximuspro » 06 apr 2013 10:11

Betydligt tunnare lack, som jag skrev i en annan tråd så hade jag problem med stenskott på mina Subaru ja hade, gick ner till plåten så fort en sten träffade bilen. Klagade på detta och de mätte lacken och det visade sig att den var betydligt tunnare i lacken än vad opel o Fiat var som de hade hallen. Forestern my09 togs tillbaka och jag fick en legacy sport my10 istället men den var lkadan så det blev Volvo istället.
Senast redigerad av 1 maximuspro, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 06 apr 2013 10:28

Manor skrev: Det verkar vara ett problem med många japanska märken...och kanske även koreanska. Varför är det så?
Absolut, Kior är riktigt klena rent lackmässigt. Bilar som gått 4000 mil är oftast rejält blästrade ifram. Tyvärr spelar det ingen roll om man är försiktigt med lastbilar och vägar med mycket sten, får man ett skott på bilen så blir det ett märke. Min front är omlackad och står sig betydligt bättre.
maximuspro skrev:Betydligt tunnare lack, som jag skrev i en annan tråd så hade jag problem med stenskott på mina Subaru ja hade, gick ner till plåten så fort en sten träffade bilen. Klagade på detta och de mätte lacken och det visade sig att den var betydligt tunnare i lacken än vad opel o Fiat var som de hade hallen. Forestern my09 togs tillbaka och jag fick en legacy sport my10 istället men den var lkadan så det blev Volvo istället.
Det är ett problem generellt verkar det som. Tror det är att lackerna är tunna och "hårda", de spricker lätt vid högfartsträffar. Polaren som är verkstadschef säger att det är likadant på exempelvis Opel, Mitsubishi. Mitsubishis lacker är så dåliga att tejp på lacken vid rutbyte ger lackskador som måste poleras.

Föräldrarnas gamla Passat -06 hade en jävla bra lack, väldigt lite stenskott trots 18000 mil och vårdslös körning. De bytte till en Golf -13 och den har redan mycket stenskott efter 500 mil, verkar tyvärr som de dragit ned på kvaliteten där med.
Senast redigerad av 1 Grief, redigerad totalt 14 gånger.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Köpa bil

Inlägg av Manor » 06 apr 2013 10:38

Jag monterade ett stenskottsskydd fram på min Outback, och det verkar ha skyddat en del...men helt har man ju inte klarat sig.
mvh Manor

Arjen
Medlem

Inlägg av Arjen » 06 apr 2013 10:49

Har en Golf -06 som gått ca 7000 mil och den har extremt mycket stenskott. Känns som att jag upptäcker nya efter varje tvätt. Finns det något märke som är känt för att ha lack som "tål" stenskott bra?

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 06 apr 2013 10:59

Har inte ett enda stenskott på min v70 -05 gått 9000mil :jeps
Senast redigerad av 1 miken, redigerad totalt 14 gånger.

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

Skriv svar