Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Solfilm.
- tumba25
- Forumtekniker

- Kontakt:
- Pär_L
- Sponsor

- Kontakt:
Re: Solfilm.
räcker med rakblad av denna modell: http://shop.bollnasbilvard.se/easiglass ... c-489.aspx
finns att tillgå på många ställen.
försök att skrapa upp ett mindre kryss i mitten så kan man ganska lätt dra bort resten för hand.
rengör med fönsterputs och rakblad.
finns att tillgå på många ställen.
försök att skrapa upp ett mindre kryss i mitten så kan man ganska lätt dra bort resten för hand.
rengör med fönsterputs och rakblad.
Senast redigerad av 1 Pär_L, redigerad totalt 14 gånger.
- Pär_L
- Sponsor

- Kontakt:
och på rutor med elektroder får du vara aktsam skrapa det du kan sedan använd medel som löser upp limmet tex problemlösare H-81.
- tumba25
- Forumtekniker

- Kontakt:
Ok, en sån där standard glasrakblad som man använder till att ta bort färg med också.
Bakrutan har ju värmeslingor som man inte vill skrapa sönder. Finns det något annat än "problemlösare H-81" som biter på limmet? Den är ganska giftig mot limmet som håller rutan också?
Måste se vad som finns att få tag på här i Finland.
Bakrutan har ju värmeslingor som man inte vill skrapa sönder. Finns det något annat än "problemlösare H-81" som biter på limmet? Den är ganska giftig mot limmet som håller rutan också?
Måste se vad som finns att få tag på här i Finland.
Senast redigerad av 1 tumba25, redigerad totalt 14 gånger.
- Pär_L
- Sponsor

- Kontakt:
jepp duger gott med en sådan. se till att ha ett nytt blad och vinkla det väl. så u inte repar rutan.
just H-81 är ganska milt. finns nog många limlösare, hör dig för på butiker nära dig. annars så finns det nog en del medlemmar här med bra huskurer
just H-81 är ganska milt. finns nog många limlösare, hör dig för på butiker nära dig. annars så finns det nog en del medlemmar här med bra huskurer
- tumba25
- Forumtekniker

- Kontakt:
Tack.
Godkänns "skicka bilen till Göran" som huskur?
-
nyberg
- Entusiast

testa värm filmen innan du tar lös det,, sen dra sakta sakta då brukar allt lim sitta kvar på solfilmen,
drar du för snabbt så sitter det kvar på rutan.. lycka till.
drar du för snabbt så sitter det kvar på rutan.. lycka till.
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.
Multimedia-import.se
http://www.facebook.com/MultimediaImport
- Pär_L
- Sponsor

- Kontakt:
haha ja han är ju bryggmästare så han borde nog kunna koka ihop någotdrew skrev:Tack.![]()
- tumba25
- Forumtekniker

- Kontakt:
Nu har vi kommit till att solfilm ska inköpas.
Jag vill ha så att det är helt svart när man tittar in utifrån, men självklart ska man se ut. Det ska vara vettig kvalitet på filmen, vill inte ha Biltema (om dom har sånt).
Jag har försökt hitta det i Finland till ingen lycka. Någon som vet var jag kan köpa det? Helst via nätet eller i Haparanda. Det gör inte så mycket om dom inte levererar till Finland.
Jag vill ha så att det är helt svart när man tittar in utifrån, men självklart ska man se ut. Det ska vara vettig kvalitet på filmen, vill inte ha Biltema (om dom har sånt).
Jag har försökt hitta det i Finland till ingen lycka. Någon som vet var jag kan köpa det? Helst via nätet eller i Haparanda. Det gör inte så mycket om dom inte levererar till Finland.
-
nyberg
- Entusiast

svårt och köpa bra film till endast en bit,,
jag brukar sälja löst men tar 300:- kvadraten.. men man belver oftas bara 3m
annars kolla efter CFP film finns skurna och färdig välvda till massa modeller,
en helt ok film för privat bruk..
jag brukar sälja löst men tar 300:- kvadraten.. men man belver oftas bara 3m
annars kolla efter CFP film finns skurna och färdig välvda till massa modeller,
en helt ok film för privat bruk..
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.
Multimedia-import.se
-
Göran
Kan inte BBV ställa upp och donera solfilm till Tumba25 som ställer upp så mycket för forumet?
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.
- tumba25
- Forumtekniker

- Kontakt:
Nu har jag köpt en "ny" bil. En Volvo 945-97. Den ska jag ha solfilm i. Bilen finns i Sverige, jag ska åka och hämta den nästa vecka. Jag kommer att vara i Stockholm (söder om) från kvällen 8/6 (onsdag) till morgonen 14/6 (tisdag)
Finns det någon i Stockholms-trakten som vill hjälpa mig att få dit solfilmen. Det ska vara sån där som är helt svart utifrån på bakdörrarnas lilla fönster och bakåt. Om det finns någon så vore det bra om du köpte filmen som vet vad som är bäst, självklart betalar jag filmen. Jag har inte råd med någon större ersättning för jobbet. Hör av dig i tråden eller via pm om du är intresserad.
Bilen är ganska smutsig både ut och invändigt, men inne kan jag städa själv när den väl är här och utsidan ska delvis lackas så det är bara just solfilmen, ingen polering eller så.
Finns det någon i Stockholms-trakten som vill hjälpa mig att få dit solfilmen. Det ska vara sån där som är helt svart utifrån på bakdörrarnas lilla fönster och bakåt. Om det finns någon så vore det bra om du köpte filmen som vet vad som är bäst, självklart betalar jag filmen. Jag har inte råd med någon större ersättning för jobbet. Hör av dig i tråden eller via pm om du är intresserad.
Bilen är ganska smutsig både ut och invändigt, men inne kan jag städa själv när den väl är här och utsidan ska delvis lackas så det är bara just solfilmen, ingen polering eller så.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Vill du ha ett bra resultat ska du vända dig till en auktoriserad solfilmare.. typ.. http://www.sgs.se/sv/startsida.aspx

Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
- tumba25
- Forumtekniker

- Kontakt:
Jag vet. Men deras priser är utanför den budget jag har just nu. Ska det bli någon auktoriserad får det bli i Finland senare i sommar eller höst.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Men du är medveten om att det ligger ganska mycket tid bakom solfilmning??.. 
- tumba25
- Forumtekniker

- Kontakt:
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Ska man lägga en krånglig bil är det upp en dags jobb.. 8tim.. x timpenning + fimkostnad och övrigt matreal..tumba25 skrev:Nej, har inte den blekaste.
då vet du..
- tumba25
- Forumtekniker

- Kontakt:
En 945 kan väl knappast vara speciellt krånglig.
-
unclebans
- Medlem
Det är faktiskt inget fel på biltemas film, har använt den på många bilar och det har efter flera år inte blekts...
Vet dock inte om du tycker att deras film är tillräcklig svart.
Vet dock inte om du tycker att deras film är tillräcklig svart.
Senast redigerad av 1 unclebans, redigerad totalt 14 gånger.