Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Däcktyp och dimension 18"?

Bosa
Medlem

Däcktyp och dimension 18"?

Inlägg av Bosa » 18 maj 2011 18:59

Är i färd med att köpa nya fälgar och däck, tänkte gå från 15" till 18" och det gäller en Volvo V70N -05. Volvo själva rekommenderar 235/40-18 till deras egna 18"are, har för mig de är 8" breda.

Står för tillfället och velar mellan dessa två fälgar:

8x18
Bild

samt denna:

7,5x18
Bild

Dimensionerna jag har att välja på är väl egentligen 225/40-18 och 235/40-18. För 8"-fälgen är jag lite rädd att 225 blir i smalaste laget med en fälgkant som blir utsatt så för den är det väl 235 som gäller eller?
Hur är det med 7,5"-fälgen, räcker det med 225 på en sån eller är 235 att föredra?

Tänkte handla från Gummihuset men är lite osäker på vad de har för gummiblandningar, t ex Nokian Z G2 som de säljer är inte samma däck som Nokian Hakka Z. Är samma mönster men olika gummiblandningar. Nån som vet hur det står till med de Bridgestone Potenza S001 och Michelin Pilot Sport 3 som Gummihuset säljer? Nån som har erfarenhet av slitage för de två? :brumm
Senast redigerad av 1 Bosa, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Däcktyp och dimension 18"?

Inlägg av Nisse » 18 maj 2011 19:43

Absolut R fälgen !!

Hankook har väldigt bra däck till rätt pris...När det gäller däck så skall man absolut inte köpa bottenskrapet...Gummihuset är ett väldigt seriöst och bra företag att handla hos...kromade ventiler/hattar och dolda klistervikter.... ;)

Även om du köper däck med P kant så är det väldigt stor risk att fälgen skadas om man inte är försiktig vid kantsten...Dessa WENATCHI piratfälgar håller bra kvalité idag....både gjutning och finish/lack...har på båda våra Volvo med Hankook...och man slipper distansringar...

Tyvärr har min sambo 2ggr varit mot just kantsten...och jag har fått bytt ut fälgar...

Michelin Pilot Sport 3 om du vill ha bästa stomme.... ;)

15år som däckare...... :jeps
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Nisse

Bild

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 18 maj 2011 20:13

Låter riktigt bra, har faktiskt varit lite orolig över just kvalitéten på R-kopiorna men verkar inte vara något att oroa sig över mao. :)

Ja att klara sig från skador om man kommer i kontakt med kantsten med hjälp av däcken kan man nog se sig i stjärnorna efter. Det jag tänker på närmast är att till stugan så är det grusväg och på gammelbilen hade jag 17" där det inte fanns nån däckkant som skyddade, tyckte jag fick märken ganska omgående på dem. Var det jag funderar på om ett bredare däck kan avhjälpa lite, hört endel som klagat på att 225 är i smalaste laget på 8" men har inte sett det själv.

Vad gäller däck så betalar jag hellre nån hundring till om jag kan få ett däck som håller lite längre, det blir ju iaf 1500-2000 mil på en sommar. Har åkt Hankook och de fungerade helt ok, hängde med i drygt en sommar men då var det K-104. Hade en omgång Bridgestone S03 på gammeln och de höll drygt 2 somrar, däremot så var de redigt trögrullade.

Så i en kanske lite mysko logik är jag ute efter hållbarhet och bästa möjliga ekonomi i form av så lättrullat som möjligt för mina 18"are. :mrgreen:

För övrigt så skiljer det 1800:- mellan Hankook K-110 och Michelin PS 3 i dimension 235/40-18 och för 225/40-18 skiljer det 1400:-. Hankook K-107 (finns inte i 235) är dyrare än K-110 och ska vara ett bättre däck om man får tro vad man läser, flera som klagar på 110 att det inte finns något som skyddar fälgkanten. Skiljer 912:- mellan K-107 och PS 3 i 225.

Så det skiljer inte så mycket i pris.

Tack för svaren. :)
Senast redigerad av 1 Bosa, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av SAABninefive » 20 maj 2011 06:24

http://www.goodyear.eu/se_se/tires/effi ... tyrefinder

Dom här ska vara riktigt bra enligt min däckkille om man som jag struntar i buskörning men tycker det är oerhört viktigt att däcken rullar lätt och tydligen så ska dom vara väldigt tysta med ja riktigt tysta sa han och det värderar jag högt då sverige har den sämsta asfalten "known to mankind" hehe :D
Senast redigerad av 1 SAABninefive, redigerad totalt 14 gånger.

KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13

Jimmy Larsson
Medlem

Inlägg av Jimmy Larsson » 20 maj 2011 18:52

Lär ju tipsa om http://www.tyrestretch.com/.
Där finns bilder på massa olika fälg/däck kombinationer, så man ser hur däcker ser ut när det sitter på fälg. Kan ju skilja en del på hur däcker "stretchar" på fälgen, även fast det är samma dimensioner på däcken.
Senast redigerad av 1 Jimmy Larsson, redigerad totalt 14 gånger.

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 22 maj 2011 13:33

Huvva, det är verkligen inte snyggt med för smala däck men smaken är ju som baken. Får nog gå på 235 för säkerhets skull. :)

Skriv svar