Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Chiptrimmning?

danne5
Entusiast
Entusiast

Chiptrimmning?

Inlägg av danne5 » 26 feb 2012 13:24

Hej
Har börjat fundera på chiptrimmning till familjens Opel. Är en Zafira 1.9 cdti med 120 hk, så nu har jag hittat detta http://www.chiptunning.eu/lang-en/opel/ ... 20-hp.html
Är det någonting att ha?Sliter det mycket på motorn/v-låda?Ger det det utlovade hk-antalet?Är det svårt att installera?Är detta en seriös sajt, som man vågar beställa ifrån??
Tack på förhand :)
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Re: Chiptrimmning?

Inlägg av Crille » 26 feb 2012 13:51

Jag skulle nog vända mig bort från den sidan eftersom deras box enbart ställer på dieselpumpen, en riktig box ska ställa på både dieselpumpen och turbotrycket för att du ut det optimala...

Var inte länge sedan jag hade en bil (Audi) hemma med box från en svensk säljare (Stort märke) som enbart ställde på trycket i pumpen, har aldrig varit med om en bil som går sååååååå illa på tomgången vid kall och var svårtstartad..

Ägaren har idag tagit ur boxen och kommer inte lägga i en box till som inte ställer på både turbo å diesel..
Senast redigerad av 1 Crille, redigerad totalt 14 gånger.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 26 feb 2012 14:47

Okej, kan någon länka till nå't bättre, dessa har ju väldigt bra pris!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 26 feb 2012 14:52

Och jag sträcker mig ännu längre och säger: Inga boxar över huvud taget på moderna dieslar..

Eftersom dom inte tar hänsyn till regenerering eller partikelfilter över huvud taget så är dom direkt skadliga för motorn, till det kommer att dom inte sänker vridet i motorn på lägre växlar eller vid växling vilket kan slita extremt på koppling och låda... Det som gäller är en omprogrammering av bilens ECU, och vem som gör det på Oplar i Sverige vet jag inte.

/THomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 26 feb 2012 14:55

Okej, då släpper vi den lilla tankeutsvävningen :mrgreen: :oops:

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 26 feb 2012 15:50

BSR kör väl med PPC även på dieselar? Om de är bra vet jag inte. Kör med Hirsch på min SAAB 9-5, men det är ju SAAB det...
Senast redigerad av 1 Rednales, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 26 feb 2012 16:24

Bara för att bli lite klokare, fukar en chippning bättre på en besinare då??

Användarvisningsbild
Robin-t
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Robin-t » 26 feb 2012 17:46

Vad är det för årsmodell på bilen?

Är det en Z19DT eller en Z19DTJ motor?

Är det en Z19DTJ så rekomenderar jag detta:
http://www.eds-motorsport.de/shop/de/ED ... ing-System

Är det en Z19DT så detta:
http://www.eds-motorsport.de/shop/de/ED ... ing-System

Det är dom enligt mig bästa chipen till Opel, man pluggar in dom i datan och väljer vilken mapp man vill använda. Är bilen i övrigt original finns de mappar för de. har man t.ex annan intercooler, turbo osv så finns de oftast mappar för de också. Släpper dom en ny mjukvara är det bara att plugga in ipf enheten i datorn och tanka ner den, sen in i bilen! Bra om man känner att man vill trimma vidare alltså. Sen är dom specielister på just Opel och vet flera som handlat därifrån med goda resultat :).
Senast redigerad av 1 Robin-t, redigerad totalt 14 gånger.
/ Robin - forumadministratör Bilvårdsforum

http://www.garaget.org/Robin-T

Abyss
Moderator
Moderator

Inlägg av Abyss » 26 feb 2012 18:00

Har nu haft 4 st boxar på 3 dieselbilar och jag har varit väldigt nöjd hela tiden. Den första jag köpte var från Motornord och det var till en Saab 9-3 från -99. Den gick 15000 mil utan ett enda problem utom att bränsleförbrukningen sjönk en aning :) (och att bilprovningen var fundersam..)

Nästa bil var också en Saab 9-3 -07 med orginal 150 hk och automat. Här körde jag 7000 mil på 1,5 år utan problem och den boxen var en från BSR med ställbar kurva. Samma här att jag sänkte förbrukningen någon halv dl.. Lätt att sätta dit och ta bort vid bes, 5 min...

Nu har jag Mercedes ML och prövade först en tysk Ebay-box som jag var ganska nöjd med då den sänkte förbrukningen rejält men hade någon enstaka gång för sig lite konstiga saker, när jag stått på tomgång så kunde den få lite fel impulser i commonrailen så den hackade när jag körde iväg men släppte jag bara gasen helt och sedan gasade igen så var det borta. Tryckte antagligen på för mycket bränsle.

Tog bort den boxen och satte dit en BSR-box och har inte haft en enda sak med den på +3000 mil. Har inte ställt den på fullt utan har den på ca 7 av 10. Något högre förbrukning än förra boxen men mindre än utan.

Jag har bara possitivt att säga om dessa boxar. Då är det från kända fabrikat. Har flera kompisar som också kör chippat och inte har haft ett enda problem med motorerna. Har även flera lastbilsåkare som gjort samma sak och inga problem. Samma flera taxibilar i bla Oslo kör "boxat"..

Det som är possitivt är att dom sänker förbrukning i dom fallen jag känner till (dieselbilar) så det gynnar ju miljön. Negativt kan vara att dom inte helt fungerar ihop med avgasreningen i bilen så det ökar utsläppen så summan av kardemumman är noll... men det sista är jag inte helt säker på...

Läs lite på BSR eller någon av dom andras hemsida och se vad det står om miljön.. :brumm
Senast redigerad av 1 Abyss, redigerad totalt 14 gånger.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 26 feb 2012 18:43

Så bilprovningen godkänner inte dessa boxar?? Och det verkar ju vara så att vill man ha fin gångkultur/funktion så kostar det mera
Robin: Det är en 2006
:jeps

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 26 feb 2012 18:57

BSR har väl inga boxar ? KCR kanske du tänker på... För BSR kör mig veterligen bara med omprogrammering eller chippning. Idag säger man i.o.f.s chippning oavsett om man pratar om seriell programmering via ODB-porten eller lödning av chip i boxen. I min bok är BSR alla dagar att föredra före KCR..

KCR-boxen ökar inte laddtrycket utan ändrar styrningen för bränslet, vilket ger en säker och trygg trimning. Detta kan göras pga av att moderna dieselmotorer går på ett överskott av luft. En ökning av laddtrycket skulle öka påfrestningarna i motorn.

Det är det som är döden för pumpar och annat i moderna dieselmotorer, KCR-boxen vet t.ex inte när resten av styrsystemet skall bränna rent partikelfällan, och petar bara in extra bränsle vilket kan vara rena döden för filtret under den delen av cykeln. Likadant med vridmomentet, boxar fixar inte momentbegränsningat vid växlingar vilket innebär att vissa automatlådor blir rejält överbelastade.

För övrigt så är texten i sig rätt dum, effektuttaget ur motorn är vad som sliter, det spelar liksom ingen större roll om man åstadkommer effektökningen med mer luft och bränsle eller bara bränsle. Större cylindertryck är det som ger effekten, oavsett hur man åstadkommer det..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 26 feb 2012 18:59

danne5 skrev:Så bilprovningen godkänner inte dessa boxar?? Och det verkar ju vara så att vill man ha fin gångkultur/funktion så kostar det mera
Bilprovningen godkänner i princip inga ändringar alls, i praktiken så är det bara fabrikantens trimkit som är godkända, som t.ex Polestar för Volvo, vilka säljs via märkesverkstaden och kan regas helt legalt.

/Thomas

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 26 feb 2012 19:38

Okej, tror jag skippar hela chipfunderingen då :D

Grottan
Medlem

Inlägg av Grottan » 26 feb 2012 20:41

Är återförsäljare åt Bsr och om du väljer en Bsr mjukvara får du med en ppc handenhet med din orginal mjukvara på som du kan läsa in själv via odb uttaget.Tar bar nån minut.
Senast redigerad av 1 Grottan, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 26 feb 2012 21:10

Grottan skrev:Är återförsäljare åt Bsr och om du väljer en Bsr mjukvara får du med en ppc handenhet med din orginal mjukvara på som du kan läsa in själv via odb uttaget.Tar bar nån minut.
Det avgörande nejet var nog att inte besiktningen godkänner dessa boxar :/

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 26 feb 2012 21:22

Som Grottan säger så märker dom aldrig det, man laddar i olika (trim och original) mjukvaror med en liten handhållen dosa, den är alltså inte permanent ansluten. Inför besiktning och service på bilen lägger man bara in originalmjukvaran och efteråt lägger man in trimmet igen. För övrigt märker inte Bilprovningen att du ändrat mjukvara, med mer än att bilen går bra...jag har besiktigat med uppgraderad mjukvara åtskilliga gånger. Dom godkänner inte om dom vet, men dom vet inte... 8-)

/Thomas

erbe
Medlem

Inlägg av erbe » 26 feb 2012 21:36

Har du en äldre typ golf, skoda, volvo 850/v70tdi, så rekomenderar jag detta!
Har det på min å det fungerar ypperligt bra,kört kcr innan å ingen skillnad alls förutom priset.

Länk:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 200104&p=1
Senast redigerad av 1 erbe, redigerad totalt 14 gånger.

pake
Medlem

Inlägg av pake » 26 feb 2012 21:55

danne5 skrev:Så bilprovningen godkänner inte dessa boxar?? Och det verkar ju vara så att vill man ha fin gångkultur/funktion så kostar det mera

Besiktigade min Audi A4 -07 2,0 TDI med Vtech box i för bara ett par veckor sedan utan några problem.

Ang. partikelfilter och kallstart så är alla lite bättre boxar nuförtiden avpassade för att funka med det också. Bara du inte köper nån okänd box på ebay utan håller dig till de något så när kända märken som finna så medför en trimbox ingen fara för motorn. :brumm
Senast redigerad av 1 pake, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 27 feb 2012 08:01

pake skrev:

Besiktigade min Audi A4 -07 2,0 TDI med Vtech box i för bara ett par veckor sedan utan några problem.

Ang. partikelfilter och kallstart så är alla lite bättre boxar nuförtiden avpassade för att funka med det också. Bara du inte köper nån okänd box på ebay utan håller dig till de något så när kända märken som finna så medför en trimbox ingen fara för motorn. :brumm
Okej, sedan vet jag ju inte hur stränga dom är här i Finland... men nu har jag fått fina svar, och ska tänka över saken :)

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 27 feb 2012 18:54

jag säljer vtech boxar,, du programmerar om orginal filen så är inte universal,, liknande som bsr ppc,

så du kan välja mellan org fil eller trim fil.
är du intresserad av den så hör av dig så fixar vi bra pris också.'

och dessa funkar bra har bes bmw mappad och det funkade bra.
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.

Skriv svar