Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hyundai santa fe

MrMerkel
Medlem
Inlägg: 188
Blev medlem: 07 maj 2011 16:46

Hyundai santa fe

Inlägg av MrMerkel » 30 dec 2013 01:08

Ja eftersom jag kollar efter ny bil har jag nu snöat in på hyundai santa fe en 2011 diesel automat med mycket utrustning , så vad anser ni om bilen ?

Jag annvänder bilen till jakt och fiske och självklart vanligt vardagskörande , behöver lite högre markfrigång som jag har nu till mitt jagande å fiskande .

Har pratat med några som haft en sån bil och dom var väldigt nöjda , men hur är kvaliten på dom och är dom dyra att äga , är deras 4wd ok . Har nu subaru outback och kollar efter ny bil men blir inte klok på vad jag ska köpa och av olika annledningar så har jag hittat en hyundai santa fe .

Behöver inte tips om andra märken då jag har bra koll på många andra modeller men med tanke på pris och avstånd till mina hitills hittade objekt så har jag avstått.

Bilen jag hittat är endast 6mil bort därför mitt stora intresse just nu.
Senast redigerad av 1 MrMerkel, redigerad totalt 14 gånger.

Abyss
Moderator
Moderator
Inlägg: 662
Blev medlem: 08 maj 2010 18:12
Ort: Dals-Ed

Re: Hyundai santa fe

Inlägg av Abyss » 30 dec 2013 10:48

Tittade mycket på en sådan när jag skulle byta för 3 år sedan. Det jag kom fram till var att dom var väldigt dyra att serva fram till ca 2010 då den nya motorn/modellen kom och det blev 3000mil mellan varje service. Före det så var det 1500 + ett kamrembyte vid 9000 mil som skulle kosta ca 15000kr! Från 2010 så är servicen lite mer human..

Sedan så kom jag fram till att det var dom 7-sitsiga man skulle försöka att få tag i då det var ett bättre andrahands värde på dom. Och så skulle man satsa på dom Exclusive utrustade bilarna då dom har högst utrustning.

Annars så det jag läst om bilarna så är det bra och pålitliga bilar. Lite "gamla" i konstruktionen, inte längst fram när det gäller motorkultur, väghållning och bränsleekonomi men som sagt du får nog en mycket pålitlig bil som inte ruinerar din plånbok.

Nu bestämde jag mig för att köpa en Mercedes ML istället men han jag köpte min bil av hade precis fått sin nya Santa Fe... säger kanske lite? :D

Finns en svensk hemsida/klubb för just Santa Fe bilarna, sök på google så hittar du :)
Senast redigerad av 1 Abyss, redigerad totalt 14 gånger.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Användarvisningsbild
Jensa
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 01 apr 2010 22:26
Ort: Kävlinge

Re: Hyundai santa fe

Inlägg av Jensa » 30 dec 2013 11:45

Vet inte om dom har förbättrat sin 4wd på senare åren för innan var dom mer än usla och jag tror inte dom är så bra som den 4wd du har på Subarun nu.

Har bara haft kontakt med dom äldre modelerna så kan inte ge ngt tips annars på dessa nya men ja det är ut o hård testa o kän dig fram om det kan vara ngt för dig
Senast redigerad av 1 Jensa, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator
Inlägg: 998
Blev medlem: 24 maj 2012 21:52
Ort: Strax söder om Örebro

Re: Hyundai santa fe

Inlägg av Grief » 30 dec 2013 12:09

Jensa skrev:Vet inte om dom har förbättrat sin 4wd på senare åren för innan var dom mer än usla och jag tror inte dom är så bra som den 4wd du har på Subarun nu.

Har bara haft kontakt med dom äldre modelerna så kan inte ge ngt tips annars på dessa nya men ja det är ut o hård testa o kän dig fram om det kan vara ngt för dig
Frågan är om de bisarra överpriserna på Subaru kan motiveras med fyrhjulsdriften?
Senast redigerad av 1 Grief, redigerad totalt 14 gånger.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

MrMerkel
Medlem
Inlägg: 188
Blev medlem: 07 maj 2011 16:46

Re: Hyundai santa fe

Inlägg av MrMerkel » 30 dec 2013 12:56

Eftersom de subaru outback jag kollat på är dyra och lite högt prisatta med tanke på utrustning mm så fick jag syn på den här santa fen ,http://www.oddsbilar.se/2012-03-17-08-44-11 det är den svarta näst längst upp till vänster som gått 7100mil
Senast redigerad av 1 MrMerkel, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hyundai santa fe

Inlägg av Manor » 30 dec 2013 14:23

Jag är lite färgad då jag kört Subaru de senaste 15 åren.

Min Subaruhandlare sålde tidigare även Hyundai, och enligt honom var Hyundai bra bilar men kvalitetsmässigt ändå långt ifrån Subaru. De koreanska märkena blir dock successivt bättre och bättre och kommer säkerligen snart konkurrera även med de japanska märkena.

Subarus andrahandsvärde är bra, men har varit bättre.
Det verkar finnas mycket begagnade bilar överhuvudtaget på marknaden...och det sänker effektivt priserna. Det verkar onekligen vara köparens marknad just nu.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar