Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Stenskott som rostat

Användarvisningsbild
sogat
Ny Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 sep 2014 01:31

Stenskott som rostat

Inlägg av sogat » 05 okt 2014 17:00

Hej,

Har ett tidigare lagat stenskott på huven som nu fläkts upp och jag kom på mig själv idag om att jag måste laga detta eftersom det börjat rosta. Stenskottet är 0,5x0,5cm på huven och all färg är borta eftersom rosten lyckats angripa området.

Så nu till frågan, hur får jag enklast bort rosten? Jag går i tankarna om att först våtslipa för att få bort rosten och i samma veva slipa ner kanterna lite. Sen är det väl bara att applicera färgen? Har två burkar som jag låtit blanda på Meca som jag tänkt blanda i en burk och sedan försöka dutta i tills hålet är fyllt. Därefter kan jag våtslipa området på nytt för att få bort utbuktningen. Gör jag fel eller vill ni bara ge mig tips? Hade det varit ett litet stenskott så hade det varit en femma men nu pratar vi om en hel flaga som kastat in handduken självmant. :?

Användarvisningsbild
eye69
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: 25 jul 2013 20:25
Ort: Västerås

Re: Stenskott som rostat

Inlägg av eye69 » 05 okt 2014 19:05

En idé är ju pingens acid clean gel. Lägg på i lämplig koncentration och lägg över gladpack för att undvika att det torkar. Spola sen med en alkalie och vatten för att neutralisera syran.
Audi Allroad 2.5TDI Quattro -03

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Stenskott som rostat

Inlägg av garagehunden KL » 05 okt 2014 19:45

Ett rostigt stenskott av den storleken skulle jag likt det ovan sagda använda acid clean på, det medlet är riktigt bra. Har använt det på skojbilen.
Sedan hade jag nog valt en tvåkomponentprimer först innan jag lade i färg. Lägger du på med pensel så se till så att epoxyprimern inte blir för tjock, tunna den lite annars kan det hela krackelera när du lägger på färgen ovanpå. Det är också lättare att få jämn yta med lite förtunning i.

Du kan behöva vänta flera dagar innan du polerar ned beroende på temperatur och hur tjocka lager färg du har. Bättre vänta lite längre än nödvändigt än tvärtom.

Skriv svar