Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Köpråd - passat masters 2011

McGoogle
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 aug 2012 16:00

Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av McGoogle » 16 okt 2014 18:57

Hej! har nysta upp en leasing bil som är till salu. Tänkte då höra mig runt om bilen i sig är pris värd och kanske egna erfarenheter av körning och brukande. tack på förhand!

Motor : 2.0 TDI
Passat 2011 masters
Mil 11.500

Begäran för denna är 125000 inkl moms

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av Fox32 » 16 okt 2014 21:12

Helt klart en bra affär så länge servicear är skötta och bilen är i allmänt fint skick och har bra utrustning. Du har säkert kollat själv, men det finns ingen lika billigt på blocket. Billigaste jag hittar är 127K

Som bil gillar jag passaten med den motorn väldigt mycket. Är det 170HK motorn kan jag bara gratulera, det är WV's bästa motor. Är det 140HK versionen så räcker den till alldeles utmärkt. drar ca 0,65 om du kör normalt till aggressivt. 0.55 om du snålkör som en gammal tant.

Är det manuella lådan så har den konstantvarvtal på 3000rpm när du är stillastående och trampar gasen i mattan med koppling nedtryckt. Med den funktionen blir man sjukt snabb vid rödlysena. :brumm

Passaten har väldigt skön väghållning och är skön att köra långt och fort.

Jag har haft två stycken och gillar dem mycket..
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av Manor » 16 okt 2014 21:19

Egentligen har jag ingen egentlig koll på VW, men de har ju halt haft en hel del kvalitetsproblem avseende lackblåsor (galvsläpp), hög oljeförbrukning, motorproblem pga långa serviceintervaller och DSG-lådor som rasar.

Vilka modeller som har dessa problem, eller om det gäller alla, har jag ingen koll på. Det finns dock en hel del information på nätet att läsa. Dock så är det ju oftast de som är missnöjda som skriver, men en del saker kan ju vara värt att känna till åtminstone.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av Micke K » 16 okt 2014 22:34

Kan bara säga vad jag själv uppleft i mitt yrke som rekondare, och det är att nya tex Passat kan komma in till oss med typ 4-5.000mil på mätaren och se ut som skit ! Rost rost å mera rost...vad de gäller övriga VW kan jag inte uttala mig om...
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av ostkroken » 17 okt 2014 05:31

Jag tänkte också säga se upp med galvsläpp och rost.

Vroom vroom

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1120
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av popp » 17 okt 2014 09:04

Jag polerade en passat kombi -11 för någon vecka sedan och där hade det redan kommit rost vid bakluckan och den hade bara rullat 6000 mil, :evil:

Så kolla upp rosten innan du slår till ,och kolla service historiken på den.

Men det är en riktigt fin o skön bil att köra tycker jag för övrigt. :brumm

McGoogle
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 aug 2012 16:00

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av McGoogle » 18 okt 2014 23:25

Fox32 skrev:Helt klart en bra affär så länge servicear är skötta och bilen är i allmänt fint skick och har bra utrustning. Du har säkert kollat själv, men det finns ingen lika billigt på blocket. Billigaste jag hittar är 127K

Som bil gillar jag passaten med den motorn väldigt mycket. Är det 170HK motorn kan jag bara gratulera, det är WV's bästa motor. Är det 140HK versionen så räcker den till alldeles utmärkt. drar ca 0,65 om du kör normalt till aggressivt. 0.55 om du snålkör som en gammal tant.

Är det manuella lådan så har den konstantvarvtal på 3000rpm när du är stillastående och trampar gasen i mattan med koppling nedtryckt. Med den funktionen blir man sjukt snabb vid rödlysena. :brumm

Passaten har väldigt skön väghållning och är skön att köra långt och fort.

Jag har haft två stycken och gillar dem mycket..

Har i veckan kikat på den samt provkört och verkar väldigt lovande.
kanske inte kan vara så mycket bättre. Det enda negativa var två stenskott men det får man ju räkna med 11k mil på nacken.

bilen i fråga är körd av en 60+ gubbe i dessa tre år och han verkar inte varit så
stökig. Bagaget var i stor sett orört då han bara behövde sin låda med kläder i) och sitt paraply :-D och basätet är bara använt för kortare turer med kollegor till lunchen ;)

Får hem den om tre-fyra veckor då den fortfarande är leasing. Så blir att öppna en projekt tråd här helt klart!

Kul att så många hör av er! Sagan tar inte slut här.. :-) så häng kvar.

McGoogle
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 aug 2012 16:00

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av McGoogle » 18 okt 2014 23:28

Manor skrev:Egentligen har jag ingen egentlig koll på VW, men de har ju halt haft en hel del kvalitetsproblem avseende lackblåsor (galvsläpp), hög oljeförbrukning, motorproblem pga långa serviceintervaller och DSG-lådor som rasar.

Vilka modeller som har dessa problem, eller om det gäller alla, har jag ingen koll på. Det finns dock en hel del information på nätet att läsa. Dock så är det ju oftast de som är missnöjda som skriver, men en del saker kan ju vara värt att känna till åtminstone.
Då den gått på leasing har den hela tiden varit servad på akturiserad verkstad! :-)

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av Manor » 19 okt 2014 01:03

McGoogle skrev:
Manor skrev:Egentligen har jag ingen egentlig koll på VW, men de har ju halt haft en hel del kvalitetsproblem avseende lackblåsor (galvsläpp), hög oljeförbrukning, motorproblem pga långa serviceintervaller och DSG-lådor som rasar.

Vilka modeller som har dessa problem, eller om det gäller alla, har jag ingen koll på. Det finns dock en hel del information på nätet att läsa. Dock så är det ju oftast de som är missnöjda som skriver, men en del saker kan ju vara värt att känna till åtminstone.
Då den gått på leasing har den hela tiden varit servad på akturiserad verkstad! :-)
Jo, det förutsätter man väl överhuvudtaget för en bil från 2011...att den är servad på auktoriserad verkstad. Att bara serva en bil vartannat år och 3000-mil är däremot ett ganska säkert sätt att ge strul till nästkommande ägare. Ett oljebyte per år rekommenderas för alla som bryr sig. Tyvärr så innebär då ofta leasing och/eller firmabil att man har kört med longlife service (3000 mil och vartannat år), det blir ju billigare för dem som förste ägare.

Du har ju nu redan bestämt dig, så stort lycka till :).
Kör dock årlig service fr.o.m nu, det lär löna sig i längden.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av Bananen » 19 okt 2014 12:13

Jag kör 1500-mils intervall med longlifeolja . [THUMBS UP SIGN]

/ Hälsningar Thomas Med hjälp av Tapatalk 4
/ Hälsningar Thomas

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av henkek » 19 okt 2014 20:26

Jag känner några bilmekaniker o dem säger att man aldrig ska köra mer äm 1500mils intervall. Jag har sett några skräck exempel på bilar som jag tänkt köpa o de knappt är blött på stickan o då ska man köra 1000-500 mil till på oljan. Därav kör jag aldrig mer än 1500mil på oljan

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av progge » 19 okt 2014 21:10

henkek skrev:Jag känner några bilmekaniker o dem säger att man aldrig ska köra mer äm 1500mils intervall. Jag har sett några skräck exempel på bilar som jag tänkt köpa o de knappt är blött på stickan o då ska man köra 1000-500 mil till på oljan. Därav kör jag aldrig mer än 1500mil på oljan
Vilket bilmärke förbjuder att fylla på motorolja mellan service?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av Manor » 19 okt 2014 21:42

progge skrev:
henkek skrev:Jag känner några bilmekaniker o dem säger att man aldrig ska köra mer äm 1500mils intervall. Jag har sett några skräck exempel på bilar som jag tänkt köpa o de knappt är blött på stickan o då ska man köra 1000-500 mil till på oljan. Därav kör jag aldrig mer än 1500mil på oljan
Vilket bilmärke förbjuder att fylla på motorolja mellan service?
Jag tänkte samma sak:). Vår Audi A4 drog 1 liter på 100 mil på slutet...så den fick 10 liter frisk olja mellan den årliga servicen (som andrabil så gick den cirka 1000 mil om året).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av henkek » 19 okt 2014 22:00

Förmodligen ingen. Men en bil ska inte dra en droppe olje tycker jag. Gör den de är de ju nå fel.
Sen gör ju alla som dem vill :)

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av Bananen » 19 okt 2014 22:03

Vissa vag-motorer (tfsi) drar upp till en liter per 100 mil och anses som normalt.

/ Hälsningar Thomas Med hjälp av Tapatalk 4
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av progge » 20 okt 2014 05:35

Det bästa man kan göra för/med en motor är att hålla koll på oljan.
Fylla på alternativt byta vid rätt intervaller.
Att köra huvudet i sanden och säga att man skall inte behöva, är rent förkastligt.
Beroende på motor och körsätt, håll koll på oljans nivå. :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av Manor » 20 okt 2014 08:49

henkek skrev:Förmodligen ingen. Men en bil ska inte dra en droppe olje tycker jag. Gör den de är de ju nå fel.
Sen gör ju alla som dem vill :)
Det är skönt när det är så...men så verkar inte vara fallet med moderna motorer :(. Jag läste en artikel att alla motorer drar olja, och syns det inte på stickan så beror det på att den späs ut av bränslet. Jag vet inte om det stämmer, men så stod det åtminstone.

Min Subaru drar lite olja, jag servar var 1500 mil (en gång per år) och jag har på dryga 5000 mil fyllt på drygt en liter olja för att inte hamna under minmarkeringen på oljestickan. Det kanske innebär att den drar mellan 0,5-1,0 dl på 100 mil, och det har den alltså gjort sedan ny. Det är inte något som indikerar ett fel utan är bara som det är. Förra Subarun (Impreza) fick ny olja och filter var 625 mil (känns värt det på en turbomotor ;)) och där noterade jag aldrig att den drog något...men då oljebytena var så frekventa så kanske det var orsaken. Vår Suzuki Swift har jag ingen riktig koll på än, den ligger inte på maxmarkeringen när jag kollade...men det kanske den inte gjorde när vi fick den heller. Den har gått 130 mil nu, och det blir nog ett extra oljebyte runt 250 mil efter inkörningen.

I de flesta instruktionsböcker står det numera att motorn kan dra mellan 0,5-1,0 liter per 100mil, men det kanske är en form av friskrivning för att slippa renovera motorer på löpande band.

Vissa av VAG motorerna är extrema och drar alltså 1 liter per 100 mil...detsamma gjorde vår Audi A4. Den drog alltid lite olja, men det ökade mer och mer med 20000 mil på mätaren. Det kändes lite jobbigt att behöva fylla på olja vid varje tankning, men man vande sig.

Sonen tycker att det känns som stenålder att ha en oljesticka...väldigt oexakt och kräver att man står plant...ja vissa märken/modeller kräver att oljan är varm mm. Senare Volvo V70 har väl inte ens en sticka, åtminstone inte en sticka som är för gemene man...där är det en lampa som indikerar låg oljemängd. Jag vet inte om det är bättre? Då länns det nästan som om en oljesticka är säkrare :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av Norrhyttan » 20 okt 2014 10:15

henkek skrev:Förmodligen ingen. Men en bil ska inte dra en droppe olje tycker jag. Gör den de är de ju nå fel.
Sen gör ju alla som dem vill :)
Att bygga en motor utan oljeförbrukning är inte genomförbart.
Kolvringar kan inte täta till 100 procent, inte heller ventiltätningar. En mikroskopisk mängd olja kommer alltid att slippa in i förbränningsrummet. Precis som en liten mängd alltid kommer att ångas bort i vevhusventilationen.
Men de flesta motorer klarar sig med lätthet inom serviceintervallerna utan att det behöver fyllas på.
De som förfasas över VAG-motorerna har nog aldrig kört VAG:s dieselmotorer. Jag är uppe på min tredje 2-litersdiesel (en 2007, en 2011 och en 2014) nu och har aldrig fyllt någon olja mellan servicarna.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av Norrhyttan » 20 okt 2014 10:17

Manor skrev:Jag läste en artikel att alla motorer drar olja, och syns det inte på stickan så beror det på att den späs ut av bränslet. Jag vet inte om det stämmer, men så stod det åtminstone.
Låter realistiskt. Spädningen blir förstås värre ju lägre friktion en motor ska ha.
Vad var det jag sa!

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Sv: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av henkek » 20 okt 2014 20:16

Norrhyttan skrev:
henkek skrev:Förmodligen ingen. Men en bil ska inte dra en droppe olje tycker jag. Gör den de är de ju nå fel.
Sen gör ju alla som dem vill :)
Att bygga en motor utan oljeförbrukning är inte genomförbart.
Kolvringar kan inte täta till 100 procent, inte heller ventiltätningar. En mikroskopisk mängd olja kommer alltid att slippa in i förbränningsrummet. Precis som en liten mängd alltid kommer att ångas bort i vevhusventilationen.
Men de flesta motorer klarar sig med lätthet inom serviceintervallerna utan att det behöver fyllas på.
De som förfasas över VAG-motorerna har nog aldrig kört VAG:s dieselmotorer. Jag är uppe på min tredje 2-litersdiesel (en 2007, en 2011 och en 2014) nu och har aldrig fyllt någon olja mellan servicarna.
Okej. Vevhusetvent är jag me på men den men de andra trodde jag höll nästan 100 tätt.
Dem vag bilar jag har haft är 1.8t och 2.0tdi o ingen av har behövt fyllas på. Dieseln gillade jag skarpt. Kanske blir en ny vag diesel nästa år

Skriv svar