Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur fästa skyddslister

TobbeL
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 02 feb 2015 17:19
Ort: Linköping

Hur fästa skyddslister

Inlägg av TobbeL » 13 apr 2015 20:10

Det börjar tydligen bli mer och mer vanligt att diverse skyddslister på nya bilar enbart kommer som tillval och de är inte direkt billiga att inhandla hos bilhandlaren och sedan låta de själva stå för monteringen. Det jag undrar här då är vad är det som de fäster listerna med, någon dubbelhäftande supertejp? Hur står sig dessa över tiden mot diverse starka bilvårdsprodukter?

Jag funderar nämligen att i framtiden kanske montera enklare saker själv :)
Tack på förhand
//Tobbe

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Hur fästa skyddslister

Inlägg av Commander » 13 apr 2015 20:19

Framgår inte riktigt vad du tänker på ang skyddslister? Är de lister på dörrarna eller på insteget till bilen du tänker på?

TobbeL
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 02 feb 2015 17:19
Ort: Linköping

Re: Hur fästa skyddslister

Inlägg av TobbeL » 13 apr 2015 20:27

Commander skrev:Framgår inte riktigt vad du tänker på ang skyddslister? Är de lister på dörrarna eller på insteget till bilen du tänker på?
Nja det va väl mer generellt.. sidoskyddslister, tröskellister.. baklucke-inlastningsskyddslister.. osv osv osv :D
Vetitusan vad alla lister heter :)

//Tobbe

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Hur fästa skyddslister

Inlägg av Commander » 13 apr 2015 20:41

Du tänkte så :) ja dubbelhäftande tror jag fungerar. Orginal har de fäst dem med fästen

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Hur fästa skyddslister

Inlägg av Norrhyttan » 13 apr 2015 20:54

Många instegslister och inlastningsskydd sitter med dubbelhäftande original.



Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

HerrSvensson
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 feb 2015 11:21

Re: Hur fästa skyddslister

Inlägg av HerrSvensson » 13 apr 2015 20:58

Har monterat en hel del lister på Volvo C70. De lackade sidolisterna sitter med en typ av klisterkuddremsor och tröskelskydden(I blank alu) sitter med ett annat typ av klisterremsor. Sidolisterna gick att justera sekunden efter montering. Tröskelskydden är mycket känsliga och där har montören bara en chans.

Tipset för att montera är att EJ tveka och göra rätt från början. Så gör torrprov tills du blir bekväm och helt säker på hur den skall sitta innan skyddsremsan tas av. Volvo C70, V70 och S70 hade samma typ av sidolister har jag för mig och jag har aldrig sett att någon tappat listerna...

Vi tvättade monteringsytan med hyfsat koncentrerad isopropanol.
Peugeot 508 SW 2013, Svart Perla Nera.

Skriv svar