Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

ONR - Optimum No Rinse?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Masten
Medlem

ONR - Optimum No Rinse?

Inlägg av Masten » 14 jan 2010 13:56

Hej på er!

En hel del på wwww.detailingworld.co.uk verkar använda sig av ONR nu under vintern. Har någon av er testat det? Det låter nästan för bra för att vara sant, känns inte riktigt realistiskt att tvätta sin vintersmutsiga gamla bil med det utan att först spola av :?
Senast redigerad av 6 Masten, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: ONR - Optimum No Rinse?

Inlägg av carina » 14 jan 2010 14:37

Men Jill det är ju nu du ska klappa dom i ryggen och se till att dom testar..... för då har ju du jobb när ni sparkar igång firman ju!!!!!
:nicka
Senast redigerad av 6 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 14 jan 2010 14:42

Även SmartWax har ju sitt SmartOne som ska fungera som vattenfri tvätt.

Nä, jag skulle inte heller gå på en vinterslaskig bil utan att först spola ordentligt.
Senast redigerad av 6 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 14 jan 2010 15:23

Jill skrev: Halv sanning .. Du kan ju inte spruta SmartOne på en lerig och skitig bil och tro att det inte skadar. Naturlagarna säger att det blir repigt, och det blir det.

SmartOne är till för lättare smuts .. inte en lerig bil. Man får bruka urskillning :jeps :jeps
Jag som trodde SmartDetail var den som var för lättare smuts som damm och pollen mm medans SmartOne marknadsförs som inget annat än vattenfri tvätt-polish-vax?
http://www.smartwax-usa.com/ProductDeta ... e=SW%2DONE
http://www.smartwax.se/default.asp?pare ... menuid=253

Men jag håller såklart med dig om att det är lite osannolikt att kunna tvätta en riktigt skitig bil utan att repa med dessa medel.
Senast redigerad av 6 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 14 jan 2010 18:27

Det ska visst funka att även tvätta riktigt smutiga bilar. Det handlar mycket om tekniken. Man kan ju använda ONR i en tryckspruta som ett slags förtvätt för att mjuka upp smutsen och få den att rinna av lite grand. Gör man detta i en eller ett par omgångar ska det vara relativt säkert att svampa av bilen sedan.

Det blir nog ett köp av ONR framgent. Det funkar ju som ett vanligt schampo om inte annat.
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 14 jan 2010 20:33

Jag har provat, och använder ibland, Dri Wash 'n' Guard ( http://www.waterless-wash.com/ ) som är något liknande. Fast jag skulle aldrig använda det på bilar som var mer än nästan rena...jag ser det som en "bilhallsprodukt"....

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 14 jan 2010 20:46

Funk skrev:Jag har provat, och använder ibland, Dri Wash 'n' Guard ( http://www.waterless-wash.com/ ) som är något liknande. Fast jag skulle aldrig använda det på bilar som var mer än nästan rena...jag ser det som en "bilhallsprodukt"....

/Thomas
Me like =). Jag har använt ONR på "halvskitiga" bilar, och det är ungefär där gränsen når. Jag skulle aldrig drömma om att använda det på en bil som har gått på svenska vintervägar.
Senast redigerad av 6 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användare
Ny Medlem

Inlägg av Användare » 20 jan 2010 23:29

ONR er et meget bra produkt, men ville ikke brukt det på en vinterskitten bil. Fungerer også utmerket som clay lube. Vi selger mye av denne! Flott produkt.
Senast redigerad av 6 Användare, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 21 jan 2010 13:00

Jill skrev:
Tantrum skrev:Det ska visst funka att även tvätta riktigt smutiga bilar. Det handlar mycket om tekniken. Man kan ju använda ONR i en tryckspruta som ett slags förtvätt för att mjuka upp smutsen och få den att rinna av lite grand. Gör man detta i en eller ett par omgångar ska det vara relativt säkert att svampa av bilen sedan.

Det blir nog ett köp av ONR framgent. Det funkar ju som ett vanligt schampo om inte annat.
Vet inte vart ONR kommer ifrån... Men Smartwax kommer ifrån "soliga Kalifornien" .. Så man kan ju tänka sig att när dom en helg har kört ut med playan ner cabbat, så anser de att bilen är "smutsig" och vill ha den ren igen... Ja, det är som sagt ljusår mellan begreppen Amerikansk smuts & skandinavisk smuts :mrgreen:
Memphis, Tennessee, Usa.

Skriv svar