Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Mindre kritande sealer?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Abyss
Moderator
Moderator

Mindre kritande sealer?

Inlägg av Abyss » 17 maj 2010 18:35

Mitt första inlägg blir en fråga...

Har använt Fireglaze på min ena bil förra året och där så blev det "krita" kvar i dörrtätningar och liknande.

Skulle kunna tänka mig att få tag i en sealer som inte kritar så mycket men är lika lätt att lägga på som Fireglaze:n, den polerar ju till och med så ytan blir helt spegelblank! Har en röd 9-3 SC som jag lade på förra sommaren och lacken har varit väldigt lätt att spola av i vinter...

Orange Sealer kritar den mycket? Har förstått när jag läst här på forumet att Orange Seal ligger kvar länge det med?

Eller har ni andra förslag? Vill som sagt ha en sealer som sitter kvar ett tag. Och jag vet att jag kan tejpa men jag är både lat och spontan så när jag bestämmer mig för att göra nått med bilen så blir det en tvätt och sedan snabbt av med vattnet och då hinner inte lister och tätningar torka ordentligt.

Måste också säga att detta är ett väldigt trevligt forum! Har smugit runt här ett bra tag nu och tänkte att nu är det dags!
Senast redigerad av 6 Abyss, redigerad totalt 14 gång.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Mindre kritande sealer?

Inlägg av bustorp » 17 maj 2010 19:21

Det ska inte behöva krita om du doserar med måtta.
Det KAN ju vara så att du lägger på lite för mycket.
Utgå från att flaskan ska räcka till minst fem-sex bilar.

Det där med att tejpa är definitivt värt både tiden det tar (10-15 min.) o priset (25:-).
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 17 maj 2010 19:26

Jag har nog heller aldrig upplevt att FireGlaze kritar något att tala om...men jag maskar ju ändå eftersom jag polerar innan jag lägger FireGlazen.

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Abyss
Moderator
Moderator

Inlägg av Abyss » 18 maj 2010 12:03

Hmmm... jag tror inte att jag lägger på för mycket utan att jag snarare förklarade lite fel.. det jag menade var att när jag råkar komma över en list så blir det ju såklart lite vitt kvar som sedan inte är så lätt att avlägsna.

Har haft vanliga vaxer som inte lämnar efter sig detta men då har det såklart inte heller varit med slipande effekt i vaxet.

Blir nog att jag får ta och tejpa nästa gång... har även köpt en bil till som jag tänkte använda som ett lite objekt när det gäller lackrekond. Men det kan vara så att jag blir tvungen att lacka om hela bilen... vi får se. Bilder kommer.

Tackar før svaren!
Senast redigerad av 6 Abyss, redigerad totalt 14 gång.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 18 maj 2010 13:29

När jag polerat och sedan lagt Fireglaze har jag i många fall tagit bort maskeringen före jag lagt Fireglaze och alltid utan problem, Men då gasar jag inte avsiktligt över lister m.m men ibland händer det ju att man kör in på en litegrann men det har aldrig synats för mig

Men som andra också säger, Maskera ! Du säger själv att du polerat med den och före polering skall man maskera
Senast redigerad av 6 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 30 maj 2010 00:23

Regel 1: maskera är lättare än fixa listerna efteråt.. tro mig.. det är inte alla gånger som bara medlen lämnar rester utan även hättor och även rester som lacken släpper ifrån sig hamnar i hättan och fasnar gärna på den sträva listen.. blir som en rensare för hättan.. inte speciellt roligt :twisted:
MVH Anders Lindbäck

Bild

Skriv svar