Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Optimum Opti-Seal
-
gannne
- Ny Medlem
Optimum Opti-Seal
Är det någon som har erfarenhet av Opti-Seal? Är på jakt efter ett skydd som är lätt att lägga på men ändå håller ett tag. Opti-Seal verkar slående likt ultima paint guard plus, någon som testat båda kanske kan ge ett objektivt omdöme på skillnaderna?
http://www.elitecarcare.co.uk/product_i ... cts_id=611
http://www.elitecarcare.co.uk/product_i ... cts_id=611
Senast redigerad av 6 gannne, redigerad totalt 14 gång.
- bustorp
- Trogen Medlem

Re: Optimum Opti-Seal
Ultima ligger ett bra steg före, vill jag påstå.
Jag har visserligen inte lagt dem exakt bredvid varandra o jämfört, men man får ju lite känsla med åren o den känslan infinner sig inte riktigt med Opti-Seal.
Det är visserligen väldigt lättarbetat men det har nästintill noll i hållbarhet, något bättre avrinning (än noll alltså). Det skiljer lite mellan olika lacker, men det brukar det göra med alla produkter.
Jag skulle vilja påstå att Meguiars NXT Tech wax har bättre hållbarhet PLUS betydligt bättre glans o NXT är inte känt för lång, märkbar, livslängd.
Köpte en flaska Opti-Seal för tre-fyra år sedan, provade på ett par testytor vid mina regelbundna lackskyddstester (mest för att beundra min egen skicklighet vad gäller förarbetet) o sen har den fått stå.
Det hade den inte fått göra om jag ansett den tillräckligt bra.
Om jag skulle behöva välja mellan Ultima o Opti-Seal så är valet extremt lätt för mig...........
Jag har visserligen inte lagt dem exakt bredvid varandra o jämfört, men man får ju lite känsla med åren o den känslan infinner sig inte riktigt med Opti-Seal.
Det är visserligen väldigt lättarbetat men det har nästintill noll i hållbarhet, något bättre avrinning (än noll alltså). Det skiljer lite mellan olika lacker, men det brukar det göra med alla produkter.
Jag skulle vilja påstå att Meguiars NXT Tech wax har bättre hållbarhet PLUS betydligt bättre glans o NXT är inte känt för lång, märkbar, livslängd.
Köpte en flaska Opti-Seal för tre-fyra år sedan, provade på ett par testytor vid mina regelbundna lackskyddstester (mest för att beundra min egen skicklighet vad gäller förarbetet) o sen har den fått stå.
Om jag skulle behöva välja mellan Ultima o Opti-Seal så är valet extremt lätt för mig...........
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Testa själv och återkom med resultat 
Senast redigerad av 6 limban, redigerad totalt 14 gång.
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
bustorp skrev:Ultima ligger ett bra steg före, vill jag påstå.
mja. nu har ju inte jag hunnit testa båda helt ut själv än . MEN vad jag läst mig till på denna stora vida webb så ska Optiseal möjligt hålla liiite bättre medans ultima ger en väldigt fotogenetiskt bra glans, men inte lika bra om man börjar studera det från olika vinklar. där ska tydligen optiseal ligga före. och ja jag kan nog tippa på att dessa två kommer gå ur "striden" ganska lika. dvs. dött lopp eller någon vinner med sjukt liten marginal.
så din känsla kommer jag nog inte lita på i detta fallet. (fast du kanske har gjort tester som du inte vill dela med dej av så då faller det ändå.. )
go natt gott folk
Senast redigerad av 6 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Menar inte att jag håller något inne.. vill bara höra oberoende tester.. 
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
Jag med.limban skrev:Menar inte att jag håller något inne.. vill bara höra oberoende tester..
!! MORTIL !!
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Okej.. bra att veta då fixar du återkommande resultat.. 
-
marcus
- Entusiast

Jag tycker att dem är väldigt likvärdiga, i Usa så är det jämt skägg vad folk tycker om hållbarheten medan det lutar åt Opti seal när det gäller look.
Senast redigerad av 6 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Många företag arbetar med att ta fram en liknande produkt, alltså produktkopiering. Det har alla kemfabriker. Några labbråttor som arbetar för att ta fram en "stryk på-gå och fika" -produkt. Det tyder på att det är framtiden. Inom 5 år så kommer vi säkert att ha en liknande produkt från Smartab och Lahega. Kruxet är att det finns inte samma kemikalier att tillgå i Sverige som USA. Det gör produktframtagandet långsamt. Men jag tror på att fler kommer att komma i sinom tid.
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
Var inte Zaino bland dom första med denna sortens produkt ? det är ju iaf dom man läste mest om för några år sedan och sedan opti seal sen dök ultima upp ?
!! MORTIL !!
-
Göran
Precis!mortil skrev:Var inte Zaino bland dom första med denna sortens produkt ? det är ju iaf dom man läste mest om för några år sedan och sedan opti seal sen dök ultima upp ?
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
Göran skrev:Precis!mortil skrev:Var inte Zaino bland dom första med denna sortens produkt ? det är ju iaf dom man läste mest om för några år sedan och sedan opti seal sen dök ultima upp ?
!! MORTIL !!
-
Göran
-
marcus
- Entusiast

Kemikalier kan, liksom andra produker, både importeras och exporteras. Det är nog mest en fråga om know how och pengar, Sverige är ingen stor marknad och då kan man lika gärna importera en färdig produkt. Detta är även idag väldigt vanligt, men då byter man bara ut etiketten och kanske tillsätter lite nafta och färg- och luktämnen.Göran skrev:Många företag arbetar med att ta fram en liknande produkt, alltså produktkopiering. Det har alla kemfabriker. Några labbråttor som arbetar för att ta fram en "stryk på-gå och fika" -produkt. Det tyder på att det är framtiden. Inom 5 år så kommer vi säkert att ha en liknande produkt från Smartab och Lahega. Kruxet är att det finns inte samma kemikalier att tillgå i Sverige som USA. Det gör produktframtagandet långsamt. Men jag tror på att fler kommer att komma i sinom tid.
Över fem år. Japanerna var först och sedan kom tyskarna och amerikanerna.Jill skrev:I hur många år har såna här produkter funnits på marknaden?
Senast redigerad av 6 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- bustorp
- Trogen Medlem

Jag köpte min OptiSeal 2005-2006 o då hade jag inte sett någon Zaino.mortil skrev:Göran skrev:Precis!mortil skrev:Var inte Zaino bland dom första med denna sortens produkt ? det är ju iaf dom man läste mest om för några år sedan och sedan opti seal sen dök ultima upp ?![]()
då va jag inte helt ute och cycklade
MEN Zaino kan vi helt räkna ut från dessa produkter om man läser sig fram. utan det verkar stå mellan Opti seal och ultima.
Så det är ju ingen nyhet, precis...............
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk