Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

vilka produkter ska jag köpa?

Diskutera bilvårdsprodukter här
haggan
Medlem

vilka produkter ska jag köpa?

Inlägg av haggan » 12 aug 2010 16:59

Är nybörjare och undrar vad för produkter man ska ha för att polera och waxa en bil?

vilken maskin, olika sorters trissor, medel, ja allt från maskin till wax som man behöver köpa.

Det jag ska göra är att matta ner min nylackade bil (apelsinskal) och sedan polera upp den igen. jag ska också polera till bakljusen (solblekta) så vore helt underbart att få instruktioner om vilka produkter jag ska skaffa mej för att klara av detta.

Mvh Jonas :mrgreen: :mrgreen:
Senast redigerad av 6 haggan, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Chefen
Medlem

Re: vilka produkter ska jag köpa?

Inlägg av Chefen » 31 aug 2010 20:23

Allt beror på om du har ett företag eller inte?
Eller om någon kan betälla saker till dig?

Enligt mig
Våtslipa med ett 2500/3000 papper ett varv på lackenkontrollera om ytan är jämnare,
är den de avsluta med ett 5000 papper. Skölj av bilen nogrant, torka torrt.

Polermaskin Flex 3401 eller 3403 jag kör 3401
Trissa Orange No 1 Lahega - medel hård Medel Lahega 13

Lätt att arbeta med applicera och kör på ca 1500 varv
När medelet kommer i arbets temp så får du en fet yta och kan då arbeta ut den över
en större yta. Min Mentor sa alltid att dela bilen i sektioner så är det lättare att få
samma yta på hela bilen. tex skärm 2 delar dörr 2 delar osv

När du rubbat hel bilen torka av och kontrollera resultatet är du nöjd fortsätt till nästa
steg om inte starta med 5000 papper på de ytor som du vill förbättra.

Maskin Cyclo med medium trissor
Finrubbing Smartabs Mirror image, Mezerna Final Finish

Arbeta länge med medelet så att du får upp ytan ordentligt när du gått över hela bilen
och torkat av så avslutar du med.

Mersrna Super Finish
Arbeta länge med medelet så att du får upp ytan ordentligt när du gått över hela bilen
och torkat av.

Avsluta med att lägga vax eller lackförsegling utbudet är stort på denna fronten så
jag brukar beroende på tidsramen gott om tid Platinum från Smartab eller
Lahega 35 Hårdvax. Låter detta sitta på i allt från 1 tim till 24 tim eller mer.

Lackförsegling i med att du är nybörjare Smartabs Silver One enkomponets lätt
arbetat och ger mycket gott resultat. samma där ju längre de får sitta bättre resultat.
applicerar detta med en liten Festool mjuk trissa. :brumm :jeps
Senast redigerad av 6 Chefen, redigerad totalt 14 gång.

haggan
Medlem

Inlägg av haggan » 26 okt 2010 13:22

lyfter tråden igen då jag inte kommit igång än och polera, eftersom jag aldrig har gjort det så kan jag ingenting om några produkter eller något.

Men vilka medel och produkter är lämpliga och vart köper man dem? på OKQ8 eller hos den lokala recond firman?

Mvh Jonas :D
Senast redigerad av 6 haggan, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 26 okt 2010 18:04

Forumets sponsorer har alla riktigt mycket och bra grejer. Många har färdiga paket som funkar bra ihop.

För våtslip rekommenderar jag personligen Abralon. Men även Meguiars och 3M har bra slipgrejer. Abralon på excenterslip är riktigt smidigt.

För poleringen är en roterande maskin att föredra när det gäller att polera efter våtslip. Till denna hade jag kört med lammullstrissa och ett halvskarpt till skarpt polermedel beroende på lacken. Beroende på hur lacken ser ut efter första polersteget kan det vara enklast att gå över lacken med roterande maskin igen, fast med en skumtrissa. I nästa polersteg hade jag kört med oscillerande maskin tillsammans med ett par hårda skumtrissor och ett mediumskarpt polermedel. I tredje/fjärde och förhoppningsvis sista polersteget hade jag kört oscillerande maskin, mediumtrissor och ett fint polermedel för glansens skull.
Till baklyktorna är processen ungefär den samma.

Lackskyddet är valfritt. Ska du putsa lite oftare kan du välja precis vad som helst. Annars kan det vara bra med ett lackskydd som har lite längre hållbarhet.

Det enklaste vore nästan att du plockade ihop ett paket och la upp det här. Då får du garanterat respons :)

Lycka till!
...like a boss.

Skriv svar