Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Diskutera bilvårdsprodukter här
-
Martin
- Medlem
Hej jag undrar om flex polermaskin som oscillerar om den rotarar som en vanlig rotarmaskin samt att den vibrerar?
Min andra fråga sedan är om man får en likadant resultat med den som oscillerar än en vanlig rotarande, blire sämre eller bättre?
Tack på förhand

Senast redigerad av 6
Martin, redigerad totalt 14 gång.
-
Nisse
- Sponsor

-
Kontakt:
Martin skrev:Hej jag undrar om flex polermaskin som oscillerar om den rotarar som en vanlig rotarmaskin samt att den vibrerar?
Min andra fråga sedan är om man får en likadant resultat med den som oscillerar än en vanlig rotarande, blire sämre eller bättre?
Tack på förhand

Flex 3401 VRG Polermaskin är en oscillerande maskin som har ett sidokast på 8mm som är rätt mycket gällandes just dessa maskiner...det liknar mer handens rörelse kan man säga...och just därför så blir det inga polerrosor om man använder rätt rondell och medel när man kör denna maskin...den är tvingad in i sin rörelse så du kan inte stoppa detta sidokast som du kan med billigare maskiner som oscillerar....
Du kan komma rätt närma den avverkade effekten som en roterande maskin, om du använder en optipad rondell med akryl och lammull...tar lite längre tid bara...det går snabbare med en roterande....resultatet...har kört en del problemlacker med just 3401 och optipad....och det funkar väldigt bra....Så visst kan man vässa en 3401a och ta bättre med rätt rondell...Men kör du optipad så är det nästan ett måste att sedan köra över med en skummrondell och ett finrubbing för att säkerställa resultatet....
Skulle kunna skriva mycket om detta, men du fick lite grund i alla fall....

Senast redigerad av 6
Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

-
Martin
- Medlem
Okej tack så mycket
jag har en roterande och funderar på att kanske införskaffa flex 3401 VRG som man kan ha på sista steget för att eliminera hologram och rosor
Senast redigerad av 6
-
Martin
- Medlem
Du får gärna skriva mycket mer kunskap skadar aldrig:D
Senast redigerad av 6
-
Nisse
- Sponsor

-
Kontakt:
Martin skrev:Du får gärna skriva mycket mer kunskap skadar aldrig:D
Sök på "Flex 3401" här på forumet så hittar du massor av info om denna maskin.....

Senast redigerad av 6
Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

-
jaxpo
- Medlem
Passar på att flika in en fråga till Nisse.. Flex 3401 och optipad kan avverka en del repor har jag förståt, är det ämnat för grövre eller finare medel, eller kvittar det helt enkelt. Om man villl plocka så mycket repor som möjligt med 3401, vad kör man då för kombination? (tex en hård volvolack

)
//Johan
Senast redigerad av 6
jaxpo, redigerad totalt 14 gång.
-
Nisse
- Sponsor

-
Kontakt:
jaxpo skrev:Passar på att flika in en fråga till Nisse.. Flex 3401 och optipad kan avverka en del repor har jag förståt, är det ämnat för grövre eller finare medel, eller kvittar det helt enkelt. Om man villl plocka så mycket repor som möjligt med 3401, vad kör man då för kombination? (tex en hård volvolack

)
//Johan
Optipaden skall gå med fina medel....Man kan gå upp till en medelrubbing...t.ex. Menzerna Power Finish..
Volvo då blir det Optipad och Menzerna Power Finish.....
Man bör alltid köra efter med en fin skummrondell......Tänk på att Optipaden ej får tvättas i maskin...Men dom håller sig väldigt clean om man inte överdoserar....
Optipaden är tänkt att gå med vaxpolish och slutfinishprodukter...Men som sagt man kan gå upp till en medelrubbing....

MVH Nisse