Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

fundering om menzernas polermedel

Diskutera bilvårdsprodukter här
Martin
Medlem

fundering om menzernas polermedel

Inlägg av Martin » 17 maj 2011 21:15

Hejsan jag har fått en väldigt trevlig leverans från bollnäs bilvård. där bland annat det fanns med fast gloss och power finsih och även final finish och super finish.

så min fundering är om jag kan använda power finshen som en enstegsprodukt?, att jag kan köra med den en gång och det behöver inte efterpoleras. för att få bort hologram och rosor.

en följdfråga där är då om den är bra, om den plockar tillräckligt och tar bort defekterna eller måste man köra med fast glossen innan?

jag skulle gärna vilja veta lite mer om dessa medel eftersom de är första gången jag använder och har dem, så om någon snäll kunde förklara lite hur dessa fyra jobbar och kanske ge mig lite tips hur jag ska använda de.

Tack på förhand :D
Senast redigerad av 6 Martin, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: fundering om menzernas polermedel

Inlägg av Nisse » 17 maj 2011 21:32

Hejsan jag har fått en väldigt trevlig leverans från bollnäs bilvård. där bland annat det fanns med fast gloss och power finsih och även final finish och super finish.

Ja men vad trevligt :jeps

så min fundering är om jag kan använda power finshen som en enstegsprodukt?, att jag kan köra med den en gång och det behöver inte efterpoleras. för att få bort hologram och rosor.

Ja det går utmärkt om du använder en oscillerande maskin...

en följdfråga där är då om den är bra, om den plockar tillräckligt och tar bort defekterna eller måste man köra med fast glossen innan?

Detta beror lite på vad du har för maskin...men en roterande går det...Men med hårda lacker VW, Audi, Volvo m.f. kan det behövas en grovrubbing som Menzerna Power Gloss S100 eller Menzerna Fast Gloss (S 500)

jag skulle gärna vilja veta lite mer om dessa medel eftersom de är första gången jag använder och har dem, så om någon snäll kunde förklara lite hur dessa fyra jobbar och kanske ge mig lite tips hur jag ska använda de.

Grovrubbing: Power Gloss S100 eller Menzerna Fast Gloss (S 500)
Om man har en lack med mycket repor, eller en väldigt hård lack som jag nämnde ovan....

Medelrubbing: Menzerna Power Finish, Intensiv Polish kan man starta med om man har en lite mjukare lack...eller som andra steg efter grovrubbing Power Gloss S100 eller Menzerna Fast Gloss (S 500)

Finrubbing: menzerna super finish Menzerna final finish kör man som sista steg i en poleringsfas....och då med oscillerande maskin för att "städa" efter grövre rubbingar..man kör bort hologram och polerrosor efter roterande maskin....

Detta var väldigt enkelt förklarat...man det skulle bli en hel memoar om jag fortsatte...och det vill jag bespara er.... ;)

Tack på förhand

Ingen orsak !! :jeps
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Martin
Medlem

Inlägg av Martin » 19 maj 2011 18:17

okej tackar.
jag kan inte köra power finishen med en roterande, för då blir det hologram?

vilket är sedan det bästa och enklaste steget att köra efter fast glossen?
Senast redigerad av 6 Martin, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 19 maj 2011 18:33

Power Finish går absolut att få en bra slutfinish med om du kör med en inte allt för hård trissa och kör ut medlet väl. På svart lack rekommenderar jag dock finare medel som eget steg efter.
Senast redigerad av 6 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 19 maj 2011 19:38

Det sköna med SF är att man kan köra ut den ordentligt utan att den blir torr och den grymt lätt att torka av med ett stört bra resultat, avsevärt mkt bättre glans än ja tycker man får med PF även om det lämnar en bra och hologramfri yta.

Annars är ju ett tipps beroende på lackj om man ska köra en enstegare att köra PF men spetsa lite då o då med SF, funkar riktigt bra, går mkt fetare även om man använder lite.

MVH/
Senast redigerad av 6 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 19 maj 2011 21:26

Powerfinish är det medel jag använder på i sett alla mina poleringar - klipper bra med rätt trissa(lammull) och levererar en spegelblank lack utan hologram med en mjukare skumtrissa.Jag vitsordar att det blir blankare med att köra t.ex. SF eller FF efter, men folk i allmänhet ser inte skillnaden och då tycker jag inte att det är värt den extra tiden. Men å andra sidan - om du kör på timpenning - då är det en helt annan sak.
Senast redigerad av 6 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Martin
Medlem

Inlägg av Martin » 20 maj 2011 23:15

Tackar för alla tips och svar:) det är till stor hjälp

Skriv svar