Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

medel som funkar till både däck, lister och gummimattor.

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 25 apr 2012 21:55

unclebans skrev:Jag fick hem Selaclean förra veckan. Tvättade av mattorna med diskmedel, lät torka en dag, duschade ett tunt lager på mina gummimattor. Torkade 1 timma innan de åkte in i bilen igen. Mattorna är hala än idag...jag blev lite besviken måste jag säga.

Visst såg mattorna någorlunda svarta och fina men de delar som är slitna var matta medan andra delar som inte var slitna var blanka. Känner faktiskt att det blev bättre tidigare när jag bara tvättade av mattorna ordentligt med en grov borste. Då blev allt svart och matt. Gjorde jag fel på något sätt eller är det detta resultatet man kan förvänta sig?
Efter SelaClean så brukar jag eftertorka mattorna. Är det inte så det står på anvisningen?
Resultatet har i mitt fall blivit mer eller mindre perfekt...mattorna har blivit som nya :).
Senast redigerad av 7 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

unclebans
Medlem

Re: medel som funkar till både däck, lister och gummimattor.

Inlägg av unclebans » 25 apr 2012 22:35

Manor skrev:
unclebans skrev:Jag fick hem Selaclean förra veckan. Tvättade av mattorna med diskmedel, lät torka en dag, duschade ett tunt lager på mina gummimattor. Torkade 1 timma innan de åkte in i bilen igen. Mattorna är hala än idag...jag blev lite besviken måste jag säga.

Visst såg mattorna någorlunda svarta och fina men de delar som är slitna var matta medan andra delar som inte var slitna var blanka. Känner faktiskt att det blev bättre tidigare när jag bara tvättade av mattorna ordentligt med en grov borste. Då blev allt svart och matt. Gjorde jag fel på något sätt eller är det detta resultatet man kan förvänta sig?
Efter SelaClean så brukar jag efterforska mattorna. Är det inte så det står på anvisningen?
Resultatet har i mitt fall blivit mer eller mindre perfekt...mattorna har blivit som nya :).
Antar att du menar "eftertorka"? Kan inte minnas att det stod något om eftertorkning, bara att det skulle torka innan mattorna las in i bilen igen. Fast det lär inte vara lätt att få bort det hala bara med eftertorkning?
Senast redigerad av 6 unclebans, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 26 apr 2012 06:27

unclebans skrev:
Manor skrev:

Efter SelaClean så brukar jag efterforska mattorna. Är det inte så det står på anvisningen?
Antar att du menar "eftertorka"? Kan inte minnas att det stod något om eftertorkning, bara att det skulle torka innan mattorna las in i bilen igen. Fast det lär inte vara lätt att få bort det hala bara med eftertorkning?
Ja, visst menade jag eftertorka (iPad:en justerar stavningen som den vill ibland) :).
Jag uppfattar inte ytan som hal och blank efter man har torkat...en matt och snygg yta skulle jag sammanfatta ytan som.
Senast redigerad av 6 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 26 apr 2012 19:14

Ytan blir bra enligt mitt tycke.......Men visst blir den allt lite hal ;)
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

jaxpo
Medlem

Inlägg av jaxpo » 26 apr 2012 19:41

Något hal blir den... jag duschar ut medlet och sprider jämt med nån liten svamp eller något liknande. De får torka och jag får kanonresultat. När man spolar av dem för att rengöra så försvinner smuts lättare också. :)

//Johan
Senast redigerad av 6 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.

unclebans
Medlem

Inlägg av unclebans » 26 apr 2012 22:59

Jag kanske överdoserade. Verkar som att ni alla torkar av era gummimattor, alltså inte så mycket medel kvar. Ska testa det nästa gång. Tack för all input! :P
Senast redigerad av 6 unclebans, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 28 apr 2012 16:34

unclebans skrev:Jag kanske överdoserade. Verkar som att ni alla torkar av era gummimattor, alltså inte så mycket medel kvar. Ska testa det nästa gång. Tack för all input! :P
Jag körde med SelaClean på gummimattorna idag, och det blev en matt och fin yta efter avtorkning.
Det står även på flaskan om än på norska ;). Eftertorkning ska göras med en klutfri-trasa...det betyder nog att man ska torka med en trasa som inte luddar...typ :).
Senast redigerad av 6 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 28 apr 2012 21:43

Manor skrev:
unclebans skrev:Jag kanske överdoserade. Verkar som att ni alla torkar av era gummimattor, alltså inte så mycket medel kvar. Ska testa det nästa gång. Tack för all input! :P
Jag körde med SelaClean på gummimattorna idag, och det blev en matt och fin yta efter avtorkning.
Det står även på flaskan om än på norska ;). Eftertorkning ska göras med en klutfri-trasa...det betyder nog att man ska torka med en trasa som inte luddar...typ :).
Hel rätt där!!.. men om ni låter mattorna torka över natten så har jag inte märkt något som blivit halt,
om det inte är hårdplastmattor :)
MVH Anders Lindbäck

Bild

Skriv svar