Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ultima PGP Toppat med Dodo Juice??

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
yoda78
Medlem

Ultima PGP Toppat med Dodo Juice??

Inlägg av yoda78 » 28 maj 2012 10:17

Hej,

Funderar på att toppa på mitt Ultima PGP med ett vax från Dodo Juice, det jag är ute efter är ändå mera lyster och djup i lacken "wetlook". Bilen är en Silvermetallic Volvo S40n.

Vilket av Dodo's vaxer rekommernderar ni, har tittat lite på Dodo Juice Diamond White och Dodo's Juice Light Fantastic...

Kan Dodo Juice Red Mist vara något som ett lättare allternativ till de två ovannämda vaxerna??

Vad är skillnaden på mjuk och hårt vax?
Kan mitt Utima skydd ta skada av Dodo juice vaxet??

//Tankar och ide'er motages varmt. :jeps
Senast redigerad av 5 yoda78, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Ultima PGP Toppat med Dodo Juice??

Inlägg av Manor » 28 maj 2012 13:25

Jag har liknande funderingar och har fått fram följande:

1. Dodo Juice Red Mist tycker jag kan vara ett alternativ efter vaxningen med ovanstående.

2. Fördelen med ett hårt vax är hållbarheten. I ditt fall så rekommenderar jag ett mjukvax då hållbarheten inte är vad du är ute efter.

3. Ja, jag tror att hållbarheten på UPG+ blir sämre...men vår/sommar/höst så kan du ju lätt lägga upp ett nytt vaxlager då och då...och inför vinterns prövningar så kan du köra en UPG+ behandling från början (3 lager) utan att toppa med vax för att förlänga hållbarheten av UPG+...

Det är åtminstone min tanke för att uppnå samma-lika effekt som du är ute efter :).
Senast redigerad av 5 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

yoda78
Medlem

Inlägg av yoda78 » 28 maj 2012 14:37

Okey, då kanske man skulle titta närmare på Dodo's Juice Light Fantastic som är ett mjukvax, korrekt?
Tråkigt dock om det skulle försämra min Ultima behandling som jag gjorde för ca 1 månad sen. :?

Du tror inte på "Red mist" direkt på Ultimat som ett allternativ?

Ingen som har svart på vit hur Dodo's Juice Light Fantastic, eller annat Dodo vax för den delen påverkar lackskydd, tex Ultimat...

//MVH

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 28 maj 2012 14:57

Sliver blir det aldrig djup i... eftersom det enbart är en reflekterande "färg" utan egentliga pigment så blir det tyvärr inte något djup.

Vax på Ultima tror jag inte på , skulle tro att man lika gärna kan hoppa över Ultima i det fallet och bara vaxa.

/Thomas
Senast redigerad av 5 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

yoda78
Medlem

Inlägg av yoda78 » 28 maj 2012 16:03

Funk skrev:Sliver blir det aldrig djup i... eftersom det enbart är en reflekterande "färg" utan egentliga pigment så blir det tyvärr inte något djup.

Vax på Ultima tror jag inte på , skulle tro att man lika gärna kan hoppa över Ultima i det fallet och bara vaxa.

/Thomas

Gör nog tvärtom i sådant fall, skippar vaxet och fortsätter på Ultimat.

//MVH

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 28 maj 2012 16:24

Ja det är nog inte fel..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 28 maj 2012 17:38

yoda78 skrev:
Funk skrev:Sliver blir det aldrig djup i... eftersom det enbart är en reflekterande "färg" utan egentliga pigment så blir det tyvärr inte något djup.

/Thomas
Gör nog tvärtom i sådant fall, skippar vaxet och fortsätter på Ultimat.

//MVH
Jag körde nog en 5 lager UPG+, men efter några lager så är jag tveksam om man ser någon skillnad faktiskt.
UPG+ ger inte det djup poch wetlook du är ute efter, tycker jag...men det är ju så lätt och smidigt att lägga på så det gör väl ingenting om du lägger ett vax ovanpå detta? Det du har "förlorat" är väl typ 15 minuters jobb, och jag tror inte heller att vaxet löser upp allt UPG+...det som ligger där är väl ett skydd så gott som något.

Som tidigare har skrivits så är det svårt att få till silverfärgade bilar så där superläckert som bara mörka färger kan bli. Lackskyddsmässigt så tycker jag att Glare! har givit bäst resultat på min Subaru, men lite vax på detta blir det allt i sommar :).

Bild

Glansen och det lilla wetlook jag kunde få till med Glare! ses bäst på framskärmen.
Ett hyfsat resultat, men som sagt...något lager vax på det kan ju inte skada ;).
Senast redigerad av 5 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 28 maj 2012 18:44

Att lägga vax ovanpå UPGP skadar inte, men vet inte heller om du ser så stor skillnad. Annars kan jag rekomendera Dodos vaxer, de är riktigt bra :best
Senast redigerad av 5 danne5, redigerad totalt 14 gång.

andreas_93
Medlem

Inlägg av andreas_93 » 29 maj 2012 09:54

Lånar tråden en snabbis:
Har fått ett sug efter Dodo Juice vilka sorter
ska jag inhandla, ska ha ett till en mörkblå bil
en till en silverfärgad
och en till vit
men de här med vaxer är en djungel för mig
Senast redigerad av 5 andreas_93, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 29 maj 2012 11:18

Rainforrest Rub funkar till alla färger.. testa en panel pot av den..

/Thomas

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 29 maj 2012 20:38

Skilnaden mellan en hårt och en mjuk vax är:
En mjuk vax kan man lägga med händer och kan man lägga tjockare än en hårt vax. En hårt vax måste man lägga med en applikator och lägga man tunt, så en hårt vax är lite mer ekonomisk.

Dodo Juice har flera vaxer:
Rainforest Rub och Hard Candy passar alla färger. Blue Velvet och Purple Haze är för mörka färger. Diamond White och Light Fantastic är för ljusa färger och Banana Armour och Orange Crush passar för "varma" färger ( röd, orange,gul...)
Vill man ha en lite mer speciel vax kan man använda Supernatural eller Skull Candy som passar alla färger. Blue Velvet och Purple Haze har också en "Pro" version, och den innehåller ingredienser av Red Mist, deras spray sealant.
Senast redigerad av 5 Gunther, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bitzer
Medlem

Inlägg av bitzer » 31 maj 2012 08:38

Har provat några olika kombinationer med UPGP och inte hitta något som jag tycker funkat bra vad det gäller glans och djup. Det jag tycker se bäst ut på den svarta bilen är Autoglym Radiant, högre glans och mer djup än UPGP, visserligen marginellt men dock, skillnaden syns bäst i starkt ljus.

På den bebisblå (riktigt ljus blå) bilen är skillnaden inte märkbar. 2-3 lager UPGP funkar bra på den och inget av det jag smetat (Radiant, Ultima QD, Red Mist och diverse mack-vaxer) ovanpå ger någon synlig skillnad.

Nu har jag lagt CQuartz på den svarta och en panel på den blå. Det ger skillnad, speciellt har de en påtagligt högre glans. Även djupet är bättre, speciellt på den svarta. Så vill du ha en riktig skillnad skulle jag föreslå att prova CQuartz, då får du dessutom ett visst repskydd. Men räkna inte ut literpriset :o

Sedan tvättar du med ett bra vaxschampo (tex Trutest Vaxschampo plus) så höjer du glansen ytterligare. Många rekommenderar citrus-bling också men det har jag inte provat än.

Skriv svar