Jag har tänkt mig införskaffa ett hela vägen sortiment, dvs från tvätt till lackskydd. Vad kan man då tänkas sig behöva?
Det började med att jag för två veckor sedan köpte ett Ultima lackvårdspaket 1, så nu ska resten till.
Jag använder oscillerande biltema maskin (som jag vill uppdatera när jag vågar och har råd).
Tvätt:
Petrolium avfettning (kallavfettning): Finns det någon bättre/sämre? Jag har provat med OKQ8 kallavfettning från Swedol och tycker den funkar prima.
Alkalie: Här har jag kört med HD-grön som jag lånat av en kompis och är imponerad av hur bra det löser saker.
Lera: Nu är jag ute på djupt vatten, här börjar mina frågetecken. Vad jag förstått köper man en karosserilera som man drar fram och tillbaka över lacken. Vad ska man köpa och behövs det något medel till den som man fuktar med? Finns det någon produkt som ersätter lera?
Tvätt: Behöver man tvätta av bilen med svamp efter att kört dessa steg? Jag tänkte iaf köpa någon microfibersvamp till att tvätta av bilarna mellan rekonditioneringarna.
Avtorkning tvätt: Detta gör jag med gummiskrapa, tryckluft och sämskinn. Vad jag har förstått så ska microfiberdukar vara bättre att göra detta med? Finns det sådana till olika typer av avtorkning?
Polering / Paintcleaner: Efter den ordentliga tvätten krävs en polering. I lackvårdspaketet jag köpte ingick Ultima Paint Prep Plus men vad jag förstått så krävs det för det mesta ett kraftigare medel. Några rekommendationer?
Trissor: Det hade varit önskvärt med en omgång olika trissor för varje typ av lack och olika repor. Det jag är mest ute efter är tvättrepor och gärna lite kraftigare sådana. Vad ska jag börja med för trissor?
Kan jag uppnå ett bra resultat med min maskin och hur mycket vågar jag köra på? Jag ska lägga beslag på en kompis skrotbilar med varierande lackkvalitet för att prova mig fram.
Vinylmedel: Jag har fått låna ett genomskinligt medel som mättar plastdetaljer på ett mycket bra sätt, ibland får man köra på lite extra när det är extra blekt. Tyvärr vet jag inte vad detta är för medel och vad det heter, men tips mottages gärna..
Mirakelsvamp: Efter att en bekant fått polermedelsrester på sina rails har jag googlat mig fram till att en sådan kan fungera. Är de bara till att köpa vilken mirakelsvamp som helst? Såg att BBV hade två olika i sortimentet.
Avtorkning polermedel: Microfiberdukar.
En fråga om Ultimas lackskydd: Är detta något man kan lägga på svarta lister med bra resultat? Jag provade lite på en svart list och fick ett resultat som motsvarade vinylmedlet ovan, men jag vet inte hur länge det håller? Maskerar ni bort svarta plastsaker när ni kör med detta?
Hoppas ni inte blivit uttråkade av min babbel