Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Volvo 745 Elfenbensvit

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
Hjalmar
Ny Medlem

Volvo 745 Elfenbensvit

Inlägg av Hjalmar » 22 aug 2012 16:53

Hallåj!

Köpte mig en "vinterbil" och tycker att lacken på den är allt utom bra. Jag tänkte fixa till den lite men jag har inte en susning av vad jag ska ha för produkter. Så jag sökte lite och fann detta forum. Har kollat runt lite och sett att många använder Menzerna produkter, bl a Menzerna Power Finish och Autosmart Buffer 2000. Jag är verkligen en amatör inom detta område så skulle va kul ifall jag fick lite tips på vad för medel och pads jag ska använda mig av. Det jag har är en Musse maskin från biltema och en roterande jag köpte på Öob. De polermedel jag har är Lahega Paint Cleaner och Sonax Rubbing Compound.

Laddar upp lite Sketna mobil bilder så får ni se hur lacken ser ut iallafall.

Kanske svårt att se men i mitten av panelen så är det ett blått/grått område som jag polerade med Sonax rubbing compound och grundfärgen? har kommit fram. Tror jag körde för mkt där.
Bild

Bild

Och så här ser resten av bilen ut.
Bild

Bild

Taket
Bild

Bild

Bild

Det är dessa produkter jag har just nu.
Bild

Den här bilen är mer som en test bil så jag kan testa produkter och försöka behärska polermaskinerna.
Ifall jag tycker att jag ser resultat och får en fin bil så kommer jag förmodligen köpa mig en bättre polermaskin och gå på Mercan! :twisted: :brumm

Den kanske inte är "lika" matt som volvon men det finns en hel del tvättrepor på den iaf! :(
Bild

Bild

Som sagt jag skulle bli oerhört glad och tacksam ifall ni har tips på bra produkter!

Mvh Anton :D
Senast redigerad av 4 Hjalmar, redigerad totalt 14 gång.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Re: Volvo 745 Elfenbensvit

Inlägg av jonkegtx » 22 aug 2012 17:00

Välkommen hit!

Turtle Rubbingen är otäck, du har säkert polerat igenom, kasta den!

Köp ett startkit från någon av forumsponsorerna, med några polermedel typ Menzerna :mrgreen:

Ett par medelmjuka trissor och lite Clay så har du att göra ett tag :-)

I vilken del av landet finns du?
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.

Hjalmar
Ny Medlem

Inlägg av Hjalmar » 22 aug 2012 17:05

Tackar!

Sicken tur att jag körde på volvon :P! Får nog bli att kasta den direkt! Jag har kollat runt lite hos dom olika sponsorerna men är ganska svårt att välja vilket paket man ska ta.

Jag bor i Karlskoga, Örebro Län. :mrgreen:

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 22 aug 2012 17:07

Jag åker Sthlm-Skåne frekvent, så det var därför jag frågade. Ifall jag ändå susade förbi lixom :D Men då ligger du lite utanför min rutt :roll:

Vilken maskin vill du köra med?. Dubbelhuvud är ju lättast i början

Pingens och BBV har ju trevliga startkit till sådana maskiner. :jeps

Buffer 2000 är för övrigt en ren oxidlösare. Dagens polermedel löser oxid rätt bra dom oxå. Jag har en liter sådant som inte lär bli använt så många ggr...

Hjalmar
Ny Medlem

Inlägg av Hjalmar » 22 aug 2012 17:13

jonkegtx skrev:Jag åker Sthlm-Skåne frekvent, så det var därför jag frågade. Ifall jag ändå susade förbi lixom :D Men då ligger du lite utanför min rutt :roll:

Vilken maskin vill du köra med?. Dubbelhuvud är ju lättast i början

Pingens och BBV har ju trevliga startkit till sådana maskiner. :jeps

Buffer 2000 är för övrigt en ren oxidlösare. Dagens polermedel löser oxid rätt bra dom oxå. Jag har en liter sådant som inte lär bli använt så många ggr...
Jaha okej :D Ja jag tänkte använda mig av Biltemas Dubbelhuvud eftersom den andra som jag har är lite knepig, vet inte om det beror på mig eller maskinen men den typ studsar när jag har försökt att polera.
Ska genast kika in på Pingens och BBV.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 22 aug 2012 17:15

Gamla solida oxiderade lacker är väldigt mjuka jämfört med en frisk modern lack så du får
vara försiktig när du polerar den. Ser ut att vara väldigt mycket smuts i lacken också.
Tvätta noga. Turtle pre wash löser nog det mesta. Kan behövas köra med lera efteråt.
Finns sonax lera på mekonomen. Prova med den cleanern du har och sonax oranga trissor.
Finns också på mekonomen. Använd mussepigg maskinen.

(Nej jag jobbar inte på mekonomen)

Blir du inte nöjd med resultatet får du handla vassare saker på någon web shop.
Men det spårar lätt ur och blir skit dyrt :D :D :D
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 22 aug 2012 17:16

Men det spårar lätt ur och blir skit dyrt
Jag vet... :roll: :lol:

Hjalmar
Ny Medlem

Inlägg av Hjalmar » 22 aug 2012 17:24

deciso skrev:Gamla solida oxiderade lacker är väldigt mjuka jämfört med en frisk modern lack så du får
vara försiktig när du polerar den. Ser ut att vara väldigt mycket smuts i lacken också.
Tvätta noga. Turtle pre wash löser nog det mesta. Kan behövas köra med lera efteråt.
Finns sonax lera på mekonomen. Prova med den cleanern du har och sonax oranga trissor.
Finns också på mekonomen. Använd mussepigg maskinen.

(Nej jag jobbar inte på mekonomen)

Blir du inte nöjd med resultatet får du handla vassare saker på någon web shop.
Men det spårar lätt ur och blir skit dyrt :D :D :D
Jag har läst om att många använder HD grön o sånt, men kanske inte behövs just nu då det är bara en test bil och ingen direkt investeringsbil :roll: Men är inte den cleanern jag har för stark? Jag köpte oranga pads på autoexperten men de var tydligen för stora för dom passa inte på musse maskinen men de sket jag i och körde på endå. Sluta med att de flög runt skum överallt! haha :mrgreen:

Men är det något speciellt schampoo jag ska använda? och lackförsgeling ?

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 22 aug 2012 17:36

Den orange flaskan du har ser ju ut att vara en vaxpolish, alltså en kombinationsprodukt som både polerar och vaxar. Så den ska inte vara så "stark"

Lackskydd finns det en uppsjö av, jag har: Glare, Orange Sealer, Menzerna Power Lock, Pingens Arctic Seal, Sverigevaxets hårdvax. BBV:s nya lackskydd. mfl :roll:

Schampon har jag oxå ett helt gäng av, alla gör rent :mrgreen: Det är bara att prova ut ett du trivs med :nicka

Hjalmar
Ny Medlem

Inlägg av Hjalmar » 22 aug 2012 17:39

jonkegtx skrev:Den orange flaskan du har ser ju ut att vara en vaxpolish, alltså en kombinationsprodukt som både polerar och vaxar. Så den ska inte vara så "stark"

Lackskydd finns det en uppsjö av, jag har: Glare, Orange Sealer, Menzerna Power Lock, Pingens Arctic Seal, Sverigevaxets hårdvax. BBV:s nya lackskydd. mfl :roll:

Schampon har jag oxå ett helt gäng av, det är bara att prova ut ett du trivs med :nicka
Jaha va bra, då ska jag åka o fixa nya pads, lera, schampoo, och microfiberdukar. Men vet du vilken hastighet man ska köra på musse maskinen?

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 22 aug 2012 17:41

Kör låg hastighet för att lägga ut medlet, sen ökar du hastigheten när du jobbar in medlet :)

Hjalmar
Ny Medlem

Inlägg av Hjalmar » 22 aug 2012 17:46

jonkegtx skrev:Kör låg hastighet för att lägga ut medlet, sen ökar du hastigheten när du jobbar in medlet :)
Ok :D Tror jag beställer polerrondeller, lera och schampoo från nån av sponsorerna och ska genast ringa och beställa bättre väder!

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Sv: Volvo 745 Elfenbensvit

Inlägg av jonkegtx » 22 aug 2012 17:57

:-) Bilt Hambers lera är ett tips, behövs inget annat smörjmedel än vatten.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Apelros
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Apelros » 22 aug 2012 19:11

Buffer 2000 är bra som oxidlösare, tycker den är lite besvärlig o jobba men den är bra.
Använde denna ofta "förr i tiden" (läs 6-7 år sedan) men som de andra skriver så finns det många bra märken där ute. Kanske inte lätt i början men alla började vi någonstans :D

Läs om de olika medlen här på forumet och ta till dig info. Finns många bra startkit, till bra pengar.
Senast redigerad av 4 Apelros, redigerad totalt 14 gång.
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 22 aug 2012 19:29

tycker som de andra att du ska köpa Menzernas polermedel, ett trevligt shampoo och avfettning, och så ett skydd samt lera hos någon av sponsorerna
Avfettning
Shampoo
Clay(+ lubercate)
Menzerna Power Finish
Menzerna Super Finish
Och ett valfritt skydd
Samt ett par orangea trissor till dubbelmaskinen...
... så har du blankaste bilen i stan :best
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Sv: Volvo 745 Elfenbensvit

Inlägg av jonkegtx » 22 aug 2012 20:47

Att du upplever att den roterande "hoppar" känner jag igen från när jag provade första gångerna :-) Man ska lixom följa med maskinen, inte jobba mot den. Det tar ett tag att komma "rätt" Jag upplever fortfarande min roterande som hoppig om jag kör med för hårda trissor.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Skriv svar