Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Diskutera bilvårdsprodukter här
-
Krakus
- Medlem
Funk skrev:Har just börjat på gummiverkstad och vi drar med smacken på läge 2 vilket motsvarar ca 180-220nm
Påminn mig att jag aldrig skall komma till er verkstad !!

För skulle kunden vilja ha av hjulen vid punka så lär dom inte klara det med de grejor som ligger i bilen. 220Nm är nästan 100% över vad som är brukligt för en 12mm bult i normalkvalitet.
/Thomas
Att dra? JA! Att skruva ut? 800 måste man ha!
En bra elektriskt klarar av det. Även en kvalitets luftdriven.
Senast redigerad av 4
Krakus, redigerad totalt 14 gång.
OBS! Jag är amatör!
TommyJ
- Medlem
Fiskepojken skrev:Köpte classes största igår...den verkar oxå klara av pingens lilla maskin,men jag ska bygga en box runt den så den försvinner och det kanske dämpar lite..nu fattas det bara en liten roterande sen så kan man plocka nästan vilka repor som helst

Tänk på att kompressorn behöver fri luft omkring sig då den annars lätt bli väldans varm...
Senast redigerad av 4
TommyJ, redigerad totalt 14 gång.
-
Fiskepojken
- Trogen Medlem

TommyJ skrev:Fiskepojken skrev:Köpte classes största igår...den verkar oxå klara av pingens lilla maskin,men jag ska bygga en box runt den så den försvinner och det kanske dämpar lite..nu fattas det bara en liten roterande sen så kan man plocka nästan vilka repor som helst

Tänk på att kompressorn behöver fri luft omkring sig då den annars lätt bli väldans varm...
Står i ett kallgarage så luft är inga stora problem....
Sent from a Galaxy far,far away
Senast redigerad av 4
Fiskepojken, redigerad totalt 14 gång.
-
masol
- Medlem
Fläska på med en rejäl mutterdragare (1/2") och investera i en sats sådana här (eller liknande):
http://catalog.se.toolstore.com/#/?search=2483-0408 .
Åtdragningsmoment på bilar idag är (beroende på tillverkare) ca 90-140 Nm.
Sedan finns det mutterdragare som är avsedda för däcksbranchen, med rätt åtdragningsmoment som ställs in via ett vred på maskinen.
Har man kompressor i kallt utrymme rekomenderas t.ex. en sådan här:
http://catalog.se.toolstore.com/#/?article=V15-5235365-
då minskar man risken för framtida problem med korrosion i maskiner m.m.
Senast redigerad av 4
masol, redigerad totalt 14 gång.
"I´m never gonna work another day in my life,
God told me to relax........"
Monster Magnet
-
Manor
- Moderator

Krakus skrev:Funk skrev:Påminn mig att jag aldrig skall komma till er verkstad !!

För skulle kunden vilja ha av hjulen vid punka så lär dom inte klara det med de grejor som ligger i bilen. 220Nm är nästan 100% över vad som är brukligt för en 12mm bult i normalkvalitet.
/Thomas
Att dra? JA! Att skruva ut? 800 måste man ha!
En bra elektriskt klarar av det. Även en kvalitets luftdriven.
Nä, nu tappade du bort mig helt

.
800, vad menar du med den siffran?
Vad behövs för kompressorkraft för att kunna dra åt och lossa hjulmuttrarna själv?
Om jag går från 1.5hk till 3hk så hade jag trott att mutterdragaren skulle fungera för detta.
Senast redigerad av 4
Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Krakus
- Medlem
Manor.
Om du ska dra åt själv, duger en 200Nm fint. Då ställer du in den på typ 80Nm och drar till med momentnyckel till 100-120Nm beroende på bult.
För att lossa av dig dragna bult, behöver du ca 300Nm, då anläggningsytorna skapar viss tröghet. Speciellt efter en viss tids körning.
Får du en annan bil, vars bultar drogs med 200Nm kan 800Nm vara lite!!!
Senast redigerad av 4
OBS! Jag är amatör!
DandanRacing
- Medlem
Funk skrev:Har just börjat på gummiverkstad och vi drar med smacken på läge 2 vilket motsvarar ca 180-220nm
Påminn mig att jag aldrig skall komma till er verkstad !!

/Thomas
Haha lycka till med att hitta en däckverkstad som inte dra minst så hårt, de flesta drar hårdare
Men visst jag tycker heller inte det är så kul då jag kommer från mc branchen och där drog jag allt med moment

Men men vad ska man göra när inte folk kollar bultarna efter besöken..
//Andreas
Senast redigerad av 4
DandanRacing, redigerad totalt 14 gång.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....
-
Funk
- Moderator

Inga problem att hitta sådana, jag har själv jobbat på en där man använder momentstav eller momentnyckel varje gång...och skulle ge killarna på vårt företag en rejäl salva om dom drog i närheten av dom värdena.Med momentnyckel och rätt moment så sitter det säkert, men är ändå möjligt att lossa med de verktyg som medföljer bilen. Dessutom minskar det reella momentet om man drar för mycket, eftersom bulten sträcks så sjunker anläggningskraften och bultarna blir spröda..hjulet riskerar lossna helt på grund av att bultarna går av.
Drar du bultarna på en Volvo V50/S40/C30 fullt med den maskinen och har oturen att det är bara ett uns fett på gängan så ryker antingen gängan eller bulten direkt.
/Thomas
Senast redigerad av 4
Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Manor
- Moderator

Krakus skrev:Manor.
Om du ska dra åt själv, duger en 200Nm fint. Då ställer du in den på typ 80Nm och drar till med momentnyckel till 100-120Nm beroende på bult.
För att lossa av dig dragna bult, behöver du ca 300Nm, då anläggningsytorna skapar viss tröghet. Speciellt efter en viss tids körning.
Ok, hur mycket klarar man då med en muttermaskin med en 3hk luftkompressor som din?
Finns det andra verktyg som behöver mer luft mängd/tryck än vad denna ger, som du kan komma på?
Senast redigerad av 4
Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
DandanRacing
- Medlem
Funk skrev:Inga problem att hitta sådana, jag har själv jobbat på en där man använder momentstav eller momentnyckel varje gång...och skulle ge killarna på vårt företag en rejäl salva om dom drog i närheten av dom värdena.Med momentnyckel och rätt moment så sitter det säkert, men är ändå möjligt att lossa med de verktyg som medföljer bilen. Dessutom minskar det reella momentet om man drar för mycket, eftersom bulten sträcks så sjunker anläggningskraften och bultarna blir spröda..hjulet riskerar lossna helt på grund av att bultarna går av.
Drar du bultarna på en Volvo V50/S40/C30 fullt med den maskinen och har oturen att det är bara ett uns fett på gängan så ryker antingen gängan eller bulten direkt.
/Thomas
Kul att det finns ställen som drar med moment

får tjata mer på chefen sen om man får fasttjänst
De j*vligast hjulen jag har träffat på var tjejens pappas bil, testade allt jag hade för o få loss dem, först smacken och sen att ställa mig och hoppa på 70cm hjulbultsnyckeln tillsist hittade jag ett fälgkors och ett 2m rör i bagaget som tydligen hade använts för att dra åt med
//Andreas
Senast redigerad av 4
DandanRacing, redigerad totalt 14 gång.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....
-
Krakus
- Medlem
Manor skrev:Krakus skrev:Manor.
Ok, hur mycket klarar man då med en muttermaskin med en 3hk luftkompressor som din?
Finns det andra verktyg som behöver mer luft mängd/tryck än vad denna ger, som du kan komma på?
Med den bör du klara av det mesta.
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ ... app-71903/
Andra verktyg?
Den bör ha 350 liter / min. - på gränsen
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ ... -cm-17363/
I övrigt är det just dåliga (billiga mutterdragare som förbrukar mest). Ska du köra EN maskin åt gången, klarar du dig med denna kompraessorn.
Senast redigerad av 4
OBS! Jag är amatör!
Manor
- Moderator

Toppen, då låter det ju som en perfekt kompressor för mig

.
Jag har nog en sådan där billig muttermaskin. Jag vill minnas att jag köpte den på Clas Ohlsson.
mvh Manor