Om det nu inte är ett skämt så är mitt tips att du kollar runt på forumet för att få tips om medel, verktyg och teknik för att steppa upp bilvårdandet ett antal snäpp.seagull skrev:Tror vi har lite olika syn på bilvård, jag ser det nog mer långsiktigt.![]()
Min sommarbil är från -93, originallack, blank och fin, jag har bara ägt den i 7 år, så jag kan inte ta åt mig hela äran.
Menar inte nån hård plastborste, utan en speciell mjuk bilborste, ska fota den och posta en bild senare.Cogo skrev:Vi alla här tror jag nog aldrig använder borste då det repar
Min syn på detta är att efter att ha åkt på blöta vägar (ellr torra dammiga) så blir det grus/sand-partiklar på lacken som inte kan spolas bort med bara vatten, de måste lossas med en borste. Dessa partiklar fastnar definitivt i en svamp och repar lacken om man inte spolar bort dem först.Kan inte tänka mig att använda svamp utan att använda borste först.
Jag använder också avfettning (OK/Q8 Naturavfettning är fantastisk, får inte vara för kallt bara, då fungerar den dåligt), men bara en gång per år, just inför vaxning då det är enda sättet att få lacken riktigt ren. Viktigt är att spola mycket vatten efter, och använda ett vaxschampo efter som skyddar ytan.
Borste, polertrassel, vax bör ersättas av annat och bättre.
Mikrofiber, polermaskin (oscillerande) och lackskydd (annat än vax). Vid tvätt så ska inte lacken röras innan man kört med "kemikalier" och spolat bort det med företrädelsevis högtryckstvätt.
Det finns massor med roliga grejer du har kvar att uppleva inom bilvårdandet. Du kanske blir lika biten som många av oss andra. Bilen tvättas vare sig det behövs eller inte en gång i veckan...eller max varannan vecka om det kniper