Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Orange Sealer - hur gör man?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Orange Sealer - hur gör man?

Inlägg av bustorp » 18 maj 2010 17:45

Executive skrev:Hållbarhet har inte så stor betydelse. Jag kommer ändå toppa det med Ultima PGP 2-3 gånger i månaden! ;)
Det gör ju Orange Sealer överflödigt.
Testa o lägg en halv yta med Orange Sealer på ena o inget på andra. Toppa sen hur du vill.
Jag kan lova dig att du varken ser eller känner skillnad efter ett par toppningar.
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 18 maj 2010 19:03

Executive skrev:Har ingen aning hur det reagerar. Men det lär vi märka! :lol: ;)

Jag MÅSTE inte lägga lackskydd 2-3 gånger i månaden. Men jag är en EXTREM pedant och jag vill ALLTID att bilarna ska vara i EXTREMT bra skick! 8-) En tvätt som tar 4 timmar är inget ovanligt för mig! ;)
eller så lägger man PPS och slipper de krånglet.

för min del är ultima och liknande produkter helt uteslutet då jag inte har tid och krångla med sådant. på med ett skydd sen ska de sitta där. inte behöva springa och pytsa på stup i kvarten . då är det något fel på antingen produkten eller användaren om man måste hålla på så mycke för att hålla bilen blank.

jag polerar min bil i början av sommaren. och i slutet av sommaren så har jag fortfarande en av dom blankaste bilarna i min umgängeskrets. även om jag behandlar bilen som skit.

nä smaska på orangesealer i början av sommaren så slipper man krångla nå mer under sommarhalvåret. och om man då vill, lägg på de innan vintern. men första behandligen verkar räcka.
Senast redigerad av 6 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 18 maj 2010 19:35

Jill skrev:
mortil skrev:
Executive skrev:Har ingen aning hur det reagerar. Men det lär vi märka! :lol: ;)

Jag MÅSTE inte lägga lackskydd 2-3 gånger i månaden. Men jag är en EXTREM pedant och jag vill ALLTID att bilarna ska vara i EXTREMT bra skick! 8-) En tvätt som tar 4 timmar är inget ovanligt för mig! ;)
eller så lägger man PPS och slipper de krånglet.

för min del är ultima och liknande produkter helt uteslutet då jag inte har tid och krångla med sådant. på med ett skydd sen ska de sitta där. inte behöva springa och pytsa på stup i kvarten . då är det något fel på antingen produkten eller användaren om man måste hålla på så mycke för att hålla bilen blank.

jag polerar min bil i början av sommaren. och i slutet av sommaren så har jag fortfarande en av dom blankaste bilarna i min umgängeskrets. även om jag behandlar bilen som skit.

nä smaska på orangesealer i början av sommaren så slipper man krångla nå mer under sommarhalvåret. och om man då vill, lägg på de innan vintern. men första behandligen verkar räcka.
Har du använt Ultima? På hur många bilar?

Jag har PPS och är skitnöjd, dock kan jag ju inte låta bli o pilla ... Det är ju glädjen i att få vaxa och pilla på bilen som är poängen, inte bara att den blir blankare än blankast :D

Ultima yes. inget som slår med häpnad precis.
Senast redigerad av 6 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Göran

Inlägg av Göran » 18 maj 2010 19:36

Men med avund! ;)
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
raffe
Medlem

Inlägg av raffe » 19 maj 2010 00:22

tjolahoop alla.
På gbg-träffen kommer vi till huvuddel lägga OS på Porschen. Vi hoppas göra en You-tube på själva momentet. Själva utfallet får vi följa senare.

Bustorp. Kan du inte komma till GBG? Vill gärna se din top 10 lista förutsättninglöst över bästa medel.

mvh - raffe
Senast redigerad av 6 raffe, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
raffe
Medlem

Inlägg av raffe » 19 maj 2010 00:35

Smartwax-prylar top 3 skulle var kul å se. Lahega-prylar ligger jag liksom i hela sängen om man säger som så. :D
Senast redigerad av 6 raffe, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 19 maj 2010 19:32

raffe skrev:.
Bustorp. Kan du inte komma till GBG? Vill gärna se din top 10 lista förutsättninglöst över bästa medel.

mvh - raffe
Sorry raffe, men drygt 65 mil t o r i Jettan utan AC lockar inte.
Den andra är nog inte påställd då heller.
Dessutom så "renoverar" jag kåken invändigt o det tar all tid jag orkar ge det.

Vad gäller listan så vill jag gärna behålla så mycket som möjligt av helheten i den för mig själv, dels p g a att mina åsikter o bedömningar om en del medel ibland kan vara lite obekväma.
Dels för att den blir mer o mer inaktuell då jag dragit ner på polerandet p g a sliten kropp.
Som det är nu så blir det ingen uppdatering av listan i år. I a f inte vad jag vet nu...........
Hur som helst så kommer jag inte att köpa in medel för att testa själv, det blir för kostsamt.
Varje test kostar ju några tusenlappar.
Möjligen kan jag tänka mig att köpa provförpackningar men jag vet inte ännu.
Helst vill jag ju sponsas med provförpackningar, men risken för tumme ner är väl inte så roligt för leverantören förstås. Jag förstår dem........ ;)

En del kanske minns mitt "avslöjande" i grannforumet ang. FireGlaze kompatibilitetsproblem på vissa lacker (funkar inte på vissa solida lacker utan klarlack) som nästan fick expertpanelen att gå ner i spagat av ilska.
Givetvis så var det jag som testat fel, polerat fel eller gjort något annat fel.
Även sätten jag testar på ifrågasattes självklart, o det är helt OK att det sker.
Andras tips/klagomål lär jag mig nya saker på.
Jag blev också påhoppad av en tokig smålänning som döpte mig till både det ena o det andra.
Mycket otrevlig individ.
Men jag kan ju säga att jag hade inte skrivit något om jag inte varit 100% säker på att jag hade rätt.
Det låg mer än ett test-tillfälle bakom.
Till slut konfirmerade Jarre att han tydligen fått info från sin leverantör att det var som jag påstod.
Heder åt Jarre som var uppriktig - då. Men det var kanske bara för att få slut på snacket.

Även det att man kunde köpa FireGlaze för under hundralappen (inkl frakt) flaskan på nätet var såklart obekväma uppgifter, men jag rår ju inte för att andra säljer billigt. Jag köpte ju - såklart.
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Göran

Inlägg av Göran » 19 maj 2010 19:58

Jag vet att jänkarna har så mycket bättre att komma med, än just mackmedel ;)
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 19 maj 2010 20:12

Att det säljs FireGlaze på mackarna för $10 får nog sägas tillhöra ovanligheterna, jag har letat via ombud... Men visst, USA är ett fantastiskt land på många sätt...bara det att det man kan beställa ett eget varumärke från Warner Chemical Mfg och sedan sälja det är ju lysande. Men med den mängden biltokiga människor så är det inte så konstigt egentligen. Och man kan helt klart fynda, fråga bara Tantrum som fyndade lite då han var där senast.

Aropå prova själv, Jill om du vill testa FireGlaze så PM:a mig så skickar jag lite.

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

peterv
Medlem

Inlägg av peterv » 20 maj 2010 15:36

Vet inte om jag någonsin sett $10 Fireglaze burkar på mackarna i USA under mina 13 år där, men hade man hållt ögonen öppna kunde man fyllt en container och gjort en bra affär. Däremot säljer dem Meguiars skit billigt... :D

Jag själv planerar att lägga Fireglaze på alla släkt och vänners bilar eftersom de inte vill betala för mer (dvs jag vill inte betala för mer...japp jag gör det gratis och handlar nya trissor för alla dricks jag får) plus att de inte vill applicera om medel mer än en gång om året.

Sen lägger jag två lager UPGP en gång i månaden på sommaren just för att det är enkelt och smidigt, på vintern i tvätthallen och det har hållt mycket bra för att vara ett konsument medel... :jeps
Senast redigerad av 6 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 30 maj 2010 00:14

Ja men lägger du UPGP en gång per månad??
Behövs det verkligen :?:
MVH Anders Lindbäck

Bild

Skriv svar