Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lahega

Diskutera bilvårdsprodukter här
snowballtwo
Medlem

Re: Lahega

Inlägg av snowballtwo » 26 aug 2012 19:15

Hej igen!

Jag har inte hunnit med att tvätta bilen (eller taket) än, så någon bild på de där prickarna kan jag inte ge er idag.
Dock gick jag igenom garaget och kan konstatera att det ser ut som att jag är sponsrad av Lahega. Jag har produkterna som följer:
- Cleaner (svart flaska, troligen ganska gammal)
- Vinyl (likadan svart flaska)
- Fine Cut 17 (blå flaska)
- Cream Polish (orange flaska)
- Banana Wax (orange flaska)
- Paint Cleaner (orange flaska)
- Sealant Wax (orange flaska)

Utöver det så har jag även Rail Tixo, Wheel Wash (Wheel Cleaner fast 5L-dunk), deras schampo, Hydra Wax, Power Wash (avfettning), Interior Cleaner.
Ptja, det var väl allt, skulle jag tro... I ärlighetens namn ska jag också säga att min far är ägare av några av produkterna! :)

Frågor; Blir Cleanern gammal eller dålig av att stå? Jag uppskattar den svarta flaskan till över 5 år, troligtvis äldre.
Vad vore bra produkter att använda för att få bäst resultat? Först (Paint) Cleaner, sedan Cream Polish, sedan vax eller försegling?
Interior Cleanern är i en 0,5 l sprayflaska, jag har använt denna till att torka av paneler i bilen, men den kanske även kan användas på textilen i stolarna? Tillsammans med våtdammsugare?
Senast redigerad av 4 snowballtwo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 26 aug 2012 21:26

snowballtwo skrev: Interior Cleanern är i en 0,5 l sprayflaska, jag har använt denna till att torka av paneler i bilen, men den kanske även kan användas på textilen i stolarna? Tillsammans med våtdammsugare?
Den fungerar utmärkt till stolarna. Gärna tillsammans med våtdammsugaren :)
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Lahega

Inlägg av Manor » 26 aug 2012 22:33

Är det den vattenbaserade Cleanern i den svarta flaskan?
I så fall så tror jag den håller länge...bara den inte har torkat (eller fryst).
Den går t.o.m att jobba med i direkt solljus vill jag minnas...och kan spolas av :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

hjortens80
Ny Medlem

Inlägg av hjortens80 » 27 aug 2012 12:57

Jag skulle köpa in en flaska MENZERNA POWER FINISH, då har du en flaska som fungerar i alla lägen, dock inget lackskydd i denna produkt som kan vara bra att lägga på för att behålla ytan! Har kört LAHEGA i många år men har gått över till MENZERNA nu pga av jag tycker att dessa produkter är mer lätt jobbade samt att man kan i princip köra över alla typer av lister utan att dom blir vita.

/Martin
Senast redigerad av 4 hjortens80, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 27 aug 2012 13:23

Manor skrev:Är det den vattenbaserade Cleanern i den svarta flaskan?
I så fall så tror jag den håller länge...bara den inte har torkat (eller fryst).
Den går t.o.m att jobba med i direkt solljus vill jag minnas...och kan spolas av :).
Jag måste korrigera mig själv.
Det är Sonax Proffsserie på svarta flaskor (1 liters) som var vattenbaserade...och inte Lahega.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 27 aug 2012 15:04

hjortens80 skrev:Jag skulle köpa in en flaska MENZERNA POWER FINISH, då har du en flaska som fungerar i alla lägen...
Där håller jag inte med... Körde Power Finish i ett kallgarage i gårkväll och när temperaturen sjönk och det blev fuktigt blev PF ett elände att jobba med, gick tungt att polera och medlet satt fast riktigt ordentligt på lacken. Bytte till Meguiars 205 - inga problem alls.

snowballtwo
Medlem

Inlägg av snowballtwo » 27 aug 2012 20:54

hjortens80 skrev:Jag skulle köpa in en flaska MENZERNA POWER FINISH, då har du en flaska som fungerar i alla lägen, dock inget lackskydd i denna produkt som kan vara bra att lägga på för att behålla ytan! Har kört LAHEGA i många år men har gått över till MENZERNA nu pga av jag tycker att dessa produkter är mer lätt jobbade samt att man kan i princip köra över alla typer av lister utan att dom blir vita.

/Martin
Tack för ditt svar! Jag hade väl tänkt att försöka använda upp de produkter jag har, det verkar som en del (på första sidan) ansåg Lahega vara någorlunda okej iaf. Men så som det skrivs om Menzerna på forumet så tror jag nog att jag köper det, efter jag tömt mitt förråd! ;)

Vad tror ni om att först köra cleaner, sedan fine cut då? Kan det ge ett ta resultat? Någon lackförsegling antar jag är bättre än vax, där är det Menzerna som gäller antar jag?
Får man bättre resultat om man håller sig till samma tillverkare genom alla steg?

Och sen en snabbfråga som egentligen inte rör produktfrågor, men det känns lite överdöd att skapa en ny tråd för det: Om man ska köra med en maskin med enkeltrissa (flex), kan man då köra "punktinsatser" med den, typ en del på en dörr, motorhuven eller en framskärm som är extra nedgången? Eller måste man köra hela bilen i så fall?
Senast redigerad av 4 snowballtwo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 27 aug 2012 21:20

snowballtwo skrev: Tack för ditt svar! Jag hade väl tänkt att försöka använda upp de produkter jag har, det verkar som en del (på första sidan) ansåg Lahega vara någorlunda okej iaf. Men så som det skrivs om Menzerna på forumet så tror jag nog att jag köper det, efter jag tömt mitt förråd! ;)
Varsågod! :?

Tyvärr blev ju detta precis som vanligt, eftersom alla skriver om Menzerna så "måste" det vara bra :P
snowballtwo skrev: Vad tror ni om att först köra cleaner, sedan fine cut då? Kan det ge ett ta resultat? Någon lackförsegling antar jag är bättre än vax, där är det Menzerna som gäller antar jag?
Får man bättre resultat om man håller sig till samma tillverkare genom alla steg?
Vax = djupare glans men sämre hållbarhet.
Kolla lackskydden Orange Sealer och Fireglaze.
Resultaten beror nog mer på hur duktig du är än vad du har för medel ;)
snowballtwo skrev: Och sen en snabbfråga som egentligen inte rör produktfrågor, men det känns lite överdöd att skapa en ny tråd för det: Om man ska köra med en maskin med enkeltrissa (flex), kan man då köra "punktinsatser" med den, typ en del på en dörr, motorhuven eller en framskärm som är extra nedgången? Eller måste man köra hela bilen i så fall?
Det går bra, kolla noggrant så att ytan inte skiljer sig efteråt bara.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Sv: Lahega

Inlägg av jonkegtx » 27 aug 2012 21:21

Var inte rädd för att prova lite olika medel! Bara för att "alla" (inkl jag själv) använder Menzerna så behöver det inte vara bäst för dig. :-) Köp testflaskor och bilda dig en uppfattning.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.

hjortens80
Ny Medlem

Inlägg av hjortens80 » 28 aug 2012 10:14

Grief skrev:
hjortens80 skrev:Jag skulle köpa in en flaska MENZERNA POWER FINISH, då har du en flaska som fungerar i alla lägen...
Där håller jag inte med... Körde Power Finish i ett kallgarage i gårkväll och när temperaturen sjönk och det blev fuktigt blev PF ett elände att jobba med, gick tungt att polera och medlet satt fast riktigt ordentligt på lacken. Bytte till Meguiars 205 - inga problem alls.

Ok..det var mer än jag visst! Har aldrig provat att reconda i ett kallt garage med Menzerna. Jag har ett isolerat garage men ingen värme i det och det har då fungerat för mig än så länge. Har dock inte provat Meguiars 205, är det något liknande som power finish när det gäller rubbing/glans??

/Martin
Senast redigerad av 4 hjortens80, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 28 aug 2012 14:54

hjortens80 skrev: Ok..det var mer än jag visst! Har aldrig provat att reconda i ett kallt garage med Menzerna. Jag har ett isolerat garage men ingen värme i det och det har då fungerat för mig än så länge. Har dock inte provat Meguiars 205, är det något liknande som power finish när det gäller rubbing/glans??

/Martin
205 känns lite mer som ett slutpoleringsmedel, PF går bra att använda som enstegs-polish men 205 ger en bättre yta tycker jag.

Den är extremt krämig och lättarbetad och lämnar en fin yta. 205 bryts inte ner på samma sätt som PF vilket innebär att den egentligen inte behöver jobbas in särskilt länge om man bara eftersöker glansen, men man kan köra den i evighet utan att den torkar ut. Kör man den med lite hårdare trissor så kan den även plocka lite repor.

hjortens80
Ny Medlem

Inlägg av hjortens80 » 29 aug 2012 13:28

Grief skrev:
hjortens80 skrev: Ok..det var mer än jag visst! Har aldrig provat att reconda i ett kallt garage med Menzerna. Jag har ett isolerat garage men ingen värme i det och det har då fungerat för mig än så länge. Har dock inte provat Meguiars 205, är det något liknande som power finish när det gäller rubbing/glans??

/Martin
205 känns lite mer som ett slutpoleringsmedel, PF går bra att använda som enstegs-polish men 205 ger en bättre yta tycker jag.

Den är extremt krämig och lättarbetad och lämnar en fin yta. 205 bryts inte ner på samma sätt som PF vilket innebär att den egentligen inte behöver jobbas in särskilt länge om man bara eftersöker glansen, men man kan köra den i evighet utan att den torkar ut. Kör man den med lite hårdare trissor så kan den även plocka lite repor.
Jag kikade på den och skall nog prova den framöver, jag har Menzernas super finish hemma och den är nog samma typ av medel som 205`an kan jag tro..

Skriv svar