Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Hårt arbete
-
seagull
- Ny Medlem
Hårt arbete
Brukar handvaxa mina bilar varje år med polertrassel och (oftast) Sonax vax, i den röda plåtburken.
Tycker det blir riktigt bra, men det är ett hårt arbete.
Som ägare till två batteriborrmaskiner borde jag väl kunna använda dessa vid vaxningen istället för att köpa ännu en maskin?
Såg att tex. Bollnäs bilvård har adaptrar som kan sättas i en borrmaskin.
Behöver tips, vad behöver jag för prylar för att underlätta vaxningen?
Gäller alltså bara vaxning, ingen polering.
Tycker det blir riktigt bra, men det är ett hårt arbete.
Som ägare till två batteriborrmaskiner borde jag väl kunna använda dessa vid vaxningen istället för att köpa ännu en maskin?
Såg att tex. Bollnäs bilvård har adaptrar som kan sättas i en borrmaskin.
Behöver tips, vad behöver jag för prylar för att underlätta vaxningen?
Gäller alltså bara vaxning, ingen polering.
- Perra83
- Entusiast

Re: Hårt arbete
Nja.... köp istället en Biltema, Jula el Clas Ohlson maskin med dubbla oscillerande trissor.
Då kommer det gå riktigt snabbt att vaxa eller om då lägger något bättre lackskydd som håller 6-12 månader. Med maskin blir det tunnare och jämnare lagt. Då härdar det snabbare och blir lättare att torka av.
Då kommer det gå riktigt snabbt att vaxa eller om då lägger något bättre lackskydd som håller 6-12 månader. Med maskin blir det tunnare och jämnare lagt. Då härdar det snabbare och blir lättare att torka av.
- Lundberg
- Trogen Medlem

Håller med Perra, en skruvdragare håller för högt varv för att bara sprida ut vax med. Vaxa med en vanlig vaxdyna och torka av med schyssta microfiberdukar brukar inte vara så stor ansträngning. Jag föredrar andra lackskydd som kräver mindre ansträngning och ger ett bättre resultat. Finns varianter som bara är att spraya på och torka av som håller 6 mån.
// Jack
- Manor
- Moderator

Problemet är att inget underarbete är gjort och då är det tungt...
Polertrassel är väl också djävulens påfund...är det verkligen någon som använder det på riktigt? I princip allt är väl bättre än just trassel som inte är bra på något sätt
.
Polertrassel är väl också djävulens påfund...är det verkligen någon som använder det på riktigt? I princip allt är väl bättre än just trassel som inte är bra på något sätt
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
seagull
- Ny Medlem
Min metod fungerar bra. Har två bilar, en står alltid i garage, den andra alltid ute. Det märks att det är solen som knäcker vaxet. Bilen som står i garage är fortfarande bra vaxad efter ett år. Tvättar bara med borste och vatten, utom fronten där svamp måste användas.
Viktigt för mig är att vaxa runt kanter på huven, dörrar, och bakluckan, där fungerar polertrassel och Sonax flytande hårdvax bra.
Problemet är att polera ut vaxet på stora ytor.
Skumgummitrissa för att lägga på vaxet och mikrofiber för att polera?
http://www.bollnasbilvard.se/m14-gang/1 ... 61401.html
http://www.bollnasbilvard.se/125-mm/374 ... 11491.html
http://www.bollnasbilvard.se/3958-micro ... 11306.html
Viktigt för mig är att vaxa runt kanter på huven, dörrar, och bakluckan, där fungerar polertrassel och Sonax flytande hårdvax bra.
Problemet är att polera ut vaxet på stora ytor.
Skumgummitrissa för att lägga på vaxet och mikrofiber för att polera?
http://www.bollnasbilvard.se/m14-gang/1 ... 61401.html
http://www.bollnasbilvard.se/125-mm/374 ... 11491.html
http://www.bollnasbilvard.se/3958-micro ... 11306.html
-
Cogo
- Entusiast

Vad menar du med " tvättar med borste och vatten"? Vadå för borste, varför inte svamp på hela bilen?
-
Stefan N
- Medlem
Borste är ju ingen höjdare, tvätta bara med svamp och bra schampo. Sen tror jag inte du ska ge dig på att polera med en ren roterande rondell utan mer kunskap, kör en oscillerande från tex Clas olhson för en 500-ing så kommer det gå bättre. Och trasslet kan du ge till katten att leka med, det finns oändligt mycket bättre material idag.
- Manor
- Moderator

Tvätta med borste, och använder polertrassel...kan detta verkligen vara sant? Jag börjar nästan misstänka att det är någon skämtar med oss
.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Hej
- Medlem
Kände samma sak Manor - men om inte så ber jag om ursäkt. Svårt med ironi över nätet. 
-
seagull
- Ny Medlem
Jag är helt allvarlig. Märkligt bilvårdsforum detta!
Min sommarbil tvättar jag bara med en borste med ansluten vattenslang hela sommaren, eftersom bilen är vaxad rinner dammet av med vattnet, tar typ 2 minuter att tvätta bilen. Om man använder svamp förstör man vaxskyddet. Avfettning ska vi inte ens tala om.
På fronten måste man använda svamp för insekterna. Fälgarna behöver också nåt starkare för bromsdammet.
Min vardagsbil har jag inte tvättat sen i höstas, tänker tvätta den i helgen om vädret blir bra. Tänker bara tvätta med borste/vatten, den är ju vaxad.
Ni tvättar väl inte bilen med svamp direkt utan att först skölja bort skiten med en borste? Då repar ni sönder lacken!
Hur vaxar ni runt kanterna på huven/luckan/dörrarna? Det är detta som är bilvård.
Min sommarbil tvättar jag bara med en borste med ansluten vattenslang hela sommaren, eftersom bilen är vaxad rinner dammet av med vattnet, tar typ 2 minuter att tvätta bilen. Om man använder svamp förstör man vaxskyddet. Avfettning ska vi inte ens tala om.
På fronten måste man använda svamp för insekterna. Fälgarna behöver också nåt starkare för bromsdammet.
Min vardagsbil har jag inte tvättat sen i höstas, tänker tvätta den i helgen om vädret blir bra. Tänker bara tvätta med borste/vatten, den är ju vaxad.
Ni tvättar väl inte bilen med svamp direkt utan att först skölja bort skiten med en borste? Då repar ni sönder lacken!
Hur vaxar ni runt kanterna på huven/luckan/dörrarna? Det är detta som är bilvård.
-
Cogo
- Entusiast

Vi alla här tror jag nog aldrig använder borste då det repar. Dessutom tror jag nästan alla här använder minst en typ av avfettning samt avspänning minst en gång innan man ens kommer på tanken att röra lacken med svamp eller liknande.
För att få bort flugor m.m i fronten rekommenderas en alkalisk avfettning, sen går det mesta att spola borr.
Rekommenderar dig att titta på lackskydd istället för vax då de är mycket mer tåliga mot avfettningar.
Läs gärna lite här på forumet om hur vi andra tvättar.
Personligen använder jag minst en alkalisk avfettning på bilen vid varje tvätt. På vinter använder jag även Micro avfettning alt kallavfettning
Mvh magnus
För att få bort flugor m.m i fronten rekommenderas en alkalisk avfettning, sen går det mesta att spola borr.
Rekommenderar dig att titta på lackskydd istället för vax då de är mycket mer tåliga mot avfettningar.
Läs gärna lite här på forumet om hur vi andra tvättar.
Personligen använder jag minst en alkalisk avfettning på bilen vid varje tvätt. På vinter använder jag även Micro avfettning alt kallavfettning
Mvh magnus
- korvis
- Trogen Medlem

Instämmer i Cogos rekommendationer och skulle nog vilja hävda att dom allra flesta på forumet jobbar på det viset, med endast små avvikelser...
- ostkroken
- Entusiast

Re: Sv: Hårt arbete
Att lära sig vaxa runt kanter och tvätta bilen med borste är alltså bilvård? Jag tror nog inte att vi kan hjälpa dig, vi har ju tydligen helt missuppfattat det här med bilvård.seagull skrev:Jag är helt allvarlig. Märkligt bilvårdsforum detta!![]()
/LG-D855 via Tapatalk
-
Theman
- Medlem
BBC hade en bra bild på "fejjan" för ett tag sedan om hur vissa ser det när man "tvättar" bilen med borste och hur vi andra ser det. Det var som att köra med sandpapper på lacken hua hua
- Perra83
- Entusiast

Jag gör oxå så. Inte en gång under vintern har lacken varit sträv efter avfettningarna. Varje gång jag har bilen i garaget ser ja lacken mot ett par olika lampor. Inte en tvättrepa syns än efter 500mil på mätaren.korvis skrev:Instämmer i Cogos rekommendationer och skulle nog vilja hävda att dom allra flesta på forumet jobbar på det viset, med endast små avvikelser...
Lackskyddet i botten har inte mattats än. Jag är riktigt nöjd.
-
seagull
- Ny Medlem
Tror vi har lite olika syn på bilvård, jag ser det nog mer långsiktigt.
Min sommarbil är från -93, originallack, blank och fin, jag har bara ägt den i 7 år, så jag kan inte ta åt mig hela äran.
Min syn på detta är att efter att ha åkt på blöta vägar (ellr torra dammiga) så blir det grus/sand-partiklar på lacken som inte kan spolas bort med bara vatten, de måste lossas med en borste. Dessa partiklar fastnar definitivt i en svamp och repar lacken om man inte spolar bort dem först.Kan inte tänka mig att använda svamp utan att använda borste först.
Jag använder också avfettning (OK/Q8 Naturavfettning är fantastisk, får inte vara för kallt bara, då fungerar den dåligt), men bara en gång per år, just inför vaxning då det är enda sättet att få lacken riktigt ren. Viktigt är att spola mycket vatten efter, och använda ett vaxschampo efter som skyddar ytan.
Min sommarbil är från -93, originallack, blank och fin, jag har bara ägt den i 7 år, så jag kan inte ta åt mig hela äran.
Menar inte nån hård plastborste, utan en speciell mjuk bilborste, ska fota den och posta en bild senare.Cogo skrev:Vi alla här tror jag nog aldrig använder borste då det repar
Min syn på detta är att efter att ha åkt på blöta vägar (ellr torra dammiga) så blir det grus/sand-partiklar på lacken som inte kan spolas bort med bara vatten, de måste lossas med en borste. Dessa partiklar fastnar definitivt i en svamp och repar lacken om man inte spolar bort dem först.Kan inte tänka mig att använda svamp utan att använda borste först.
Jag använder också avfettning (OK/Q8 Naturavfettning är fantastisk, får inte vara för kallt bara, då fungerar den dåligt), men bara en gång per år, just inför vaxning då det är enda sättet att få lacken riktigt ren. Viktigt är att spola mycket vatten efter, och använda ett vaxschampo efter som skyddar ytan.
- Lundberg
- Trogen Medlem

Mjuk eller hård borste, din bil är nog fruktansvärt repig. Hemligheten ligger i en bra förtvätt innan man använder en svamp, eller ja ven använder svamp nu för tiden? Ull eller microfiber handske är nog de folk i majoritet använder. Jag lägger alltid minst ett lager skum för at lösa upp skiten innan avspolning och sedan merinohandsken. Under vinterhalvåret även kall och alkalisk avfettning. Tänk om tänk rätt
// Jack
-
Stefan N
- Medlem
Du låter som morfar när han tvättade sin gamla Opel. Känns som att det inte är uppdaterat på materielfronten på ett tag?seagull skrev:Tror vi har lite olika syn på bilvård, jag ser det nog mer långsiktigt.![]()
Menar inte nån hård plastborste, utan en speciell mjuk bilborste, ska fota den och posta en bild senare.Cogo skrev:Vi alla här tror jag nog aldrig använder borste då det repar
-
pean92
- Medlem
Man kan väl tillägga att för att använda svamp men helst tvätthandske så försöker man få bilen så ren som möjligt innan man lägger svampen/handsken på bilen. Detta görs med förtvätt, alkalisk avfettning ev kallavfettning. Och angående vax så det försvinner ju om man kör avfettning men dagens lackskydd står emot dessa och håller betydligt längre än vax
Och långsiktigt tror jag nog de flesta tänker här också