Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Till er som använder tornador maskin
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Till er som använder tornador maskin
Har en liten fråga och fundering gällande tornador maskinen
jag fick låna en av en kompis för att testa om jag gilla den eller inte
Så när bilen var dammsugen så körde jag på med denna maskinen runt bilen och rent och fint blev det
använde brisk från autosmart. Men när jag körde blev det som en fin dimma i hela lokalen och sedan när jag skulle putsa rutorna inne i bilen både solluckan och framrutan var det som en fet hinna över hela ytan
Jag vet att många rutor kan bli så pga plasten i bilen men jag fick bara tanken var detta brisk som låg överallt
detta på rutorna var rätt kladdigt och få bort och fick ta flertal dukar för att inte lämna kladd.
Så är det någon som känner igen sig med dimman och besvären på glasen pga tornador eller var det bara slumpen
jag fick låna en av en kompis för att testa om jag gilla den eller inte
Så när bilen var dammsugen så körde jag på med denna maskinen runt bilen och rent och fint blev det
använde brisk från autosmart. Men när jag körde blev det som en fin dimma i hela lokalen och sedan när jag skulle putsa rutorna inne i bilen både solluckan och framrutan var det som en fet hinna över hela ytan
Jag vet att många rutor kan bli så pga plasten i bilen men jag fick bara tanken var detta brisk som låg överallt
detta på rutorna var rätt kladdigt och få bort och fick ta flertal dukar för att inte lämna kladd.
Så är det någon som känner igen sig med dimman och besvären på glasen pga tornador eller var det bara slumpen
The passions is what drives the art. Detailing for life
- Funk
- Moderator

Re: Till er som använder tornador maskin
Jag kommer inte heller riktigt överens med tornador, massor av dimma. Visserligen inte så mycket att alla rutor varit kladdiga , men tillräckligt för att jag bara skall använda den ytterst sparsamt..
/Thomas
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
vaxfrasse
- Medlem
Har samma erfarenhet som Funk. Kör mest med kranen avstängd, dvs blåser mest rent med luften. När det är smutsigt kör jag på lite vätska och blåser rent.
Ett bra hjälpmedel helt klart, men som sagt, det blir en dimma som absolut inte kan vara hälsosam.
Kör alltid med andningsskydd när jag kör med denna.
Har heller inte blåst på så det blir en dimma på rutorna, men det kan det säkert bli om man kör på rejält.
Ett bra hjälpmedel helt klart, men som sagt, det blir en dimma som absolut inte kan vara hälsosam.
Kör alltid med andningsskydd när jag kör med denna.
Har heller inte blåst på så det blir en dimma på rutorna, men det kan det säkert bli om man kör på rejält.
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Tänkte exakt samma där med skydd
att det rök väldigt friskt när jag öppna porten till garaget och där kör man helt ytan skydd.
Även att det gick fort så är frågan om det är värt det om hälsan riskeras.
Har fundera på om man ska skaffa en egen nu när man provat
men det väger väldigt. Fart vs allt skit som blir av denna. Sedan tänkte jag även på denna dimman den lär landa på alla hyllor och utrustning som ligger runt i garaget. Det är inget jag vill ha att verktyg och dunkar ska bli kladdiga eller hala av medeldimma.
Dom är ju inte gratis direkt heller men har sett att väldigt många pratar gott om den.
jag har alltid städa med penslar och vanlig medel i sprayflaska och tryckluft med spetsigt munstycke
Sedan har jag ånga med men slangen är bra klumpig men ska testa det igen på nästa bil så får vi se. Den dimman är ju inte farlig i alla fall.
att det rök väldigt friskt när jag öppna porten till garaget och där kör man helt ytan skydd.
Även att det gick fort så är frågan om det är värt det om hälsan riskeras.
Har fundera på om man ska skaffa en egen nu när man provat
men det väger väldigt. Fart vs allt skit som blir av denna. Sedan tänkte jag även på denna dimman den lär landa på alla hyllor och utrustning som ligger runt i garaget. Det är inget jag vill ha att verktyg och dunkar ska bli kladdiga eller hala av medeldimma.
Dom är ju inte gratis direkt heller men har sett att väldigt många pratar gott om den.
jag har alltid städa med penslar och vanlig medel i sprayflaska och tryckluft med spetsigt munstycke
Sedan har jag ånga med men slangen är bra klumpig men ska testa det igen på nästa bil så får vi se. Den dimman är ju inte farlig i alla fall.
- Manor
- Moderator

Jag har inte noterat något kladd på insidan av fönstren, men jag har å andra sidan alltid kört utomhus med dörrarna öppna
.
Initialt använde jag den då och då till motortvätt som fungerade helt ok, men efter "ångmaskinen" så väljer jag alltid den då den är smidigare att hålla på med.
Initialt använde jag den då och då till motortvätt som fungerade helt ok, men efter "ångmaskinen" så väljer jag alltid den då den är smidigare att hålla på med.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
När du använder ånga, säg att det är kopphållarna det är spillt där nere av kaffe och cola. Kör du bara ånga eller duschar du på något medel före som får stå och verka ?
- Manor
- Moderator

Jag har bara använt ångtvätten i samband med motortvätt och rengöring i dörröppningar...samt golvmattor.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Ska ta en bil i övermorgon så ska prova med och ta insidan med bara ånga och microfiber så får vi se hur det går.
ånga är säkert bra men känns lite långsamt ibland då det är en punkt. Men ska testa
Dumt och köpa en grej för nästan 2k om den är si så där
ånga är säkert bra men känns lite långsamt ibland då det är en punkt. Men ska testa
Dumt och köpa en grej för nästan 2k om den är si så där
- Manor
- Moderator

Om jag jämför Tornador gentemot Kärchers ångtvätt så är jag mer förtjust i den sistnämnda.
Nu tar väl å andra sidan inte dessa ut varandra...ånga måste man vara mer försiktig med då värmen kan förstöra. Jag fick en värmebubbla på en kökslucka som jag rengjorde lite väl noga
.
Nu tar väl å andra sidan inte dessa ut varandra...ånga måste man vara mer försiktig med då värmen kan förstöra. Jag fick en värmebubbla på en kökslucka som jag rengjorde lite väl noga
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Man går lätt över gränsen ibland och skadar något
Men man tänker ånga där det är trångt så det blir en mix av tryckluft och värme och vatten som ska sprätta loss smutsen och lösa upp div gott.
Får råka spilla lite kaffe i bilen så jag kan testa
Ska ta en bil i helgen som aldrig blivit städad enligt ägaren
så singlar lite slant här vilken teknik jag ska köra.
Ska bli riktigt roligt då detta är en sådan person som gillar att ha det rent men har inga möjligheter till att sköta om sin bil och ska göra den riktigt super ren.
Hon får mycket mer än hon betalar för
Men man tänker ånga där det är trångt så det blir en mix av tryckluft och värme och vatten som ska sprätta loss smutsen och lösa upp div gott.
Får råka spilla lite kaffe i bilen så jag kan testa
Ska ta en bil i helgen som aldrig blivit städad enligt ägaren
så singlar lite slant här vilken teknik jag ska köra.
Ska bli riktigt roligt då detta är en sådan person som gillar att ha det rent men har inga möjligheter till att sköta om sin bil och ska göra den riktigt super ren.
Hon får mycket mer än hon betalar för