Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fundering över högtryckstvätt?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
Johan66
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 16 apr 2015 14:30

Fundering över högtryckstvätt?

Inlägg av Johan66 » 29 apr 2017 23:03

Vet att det finns flera trådar om detta men hittade inget som är som mitt problem.

Har en Stihl RE128 som är några år gammal. När jag köpte den så var det ett klart lyft mot min gamla gula tvätt.
Bättre drag samt längre slang. Det man skulle säga är negativt är den s.k. vindan för slangen som är ett riktigt stort skämt.

Men, nu i år har den med jämna mellanrum börjat "tappa" kraft när man använder den, beter sig som att den läggar av under en knapp sekund och sen fortsätter den att gå som normalt. Vad kan detta bero på?
Ibland sker det ett par gånger inom några minuter, sedan kan den gå 5 minuter utan att det händer.
Till i år har jag även bytt inmatningsslangen till en 3/4" mot tidigare en 1/2", längden på denna slang är ca 2 meter så jag tycker inte att det bör bero på vattentillförseln.

Men, även om denna har fungerat så har man nu börjat snegla på en ny med framför allt längre slang.
Är det värt att lägga ner pengar på den gamla om det är något fel på den, eller letar man anledningar till en ny tvätt?
Även om nuvarande med 9 meter slang var ett lyft mot gamla på 6 meter så skulle man vilja ha en slang på 12-15 meter.
Visst, det finns förlängningsslang till Stihl, men kanske inte lika roligt som en ny...

Då kommer den omöjliga frågan, vilken skall man välja?
Har just nu 3 olika jag funderar på. Nilfisk P160.2 , Kränzle 1152 TST eller Stihl RE163+
Har BBV's foamlance så Nilfisk samt Stihl bör passa denna utan att behöva byta alltför mycket, eller?
Har man kommit på en smidig lösning för snabbkopplingar till Kränzlen?
Har sett att det finns adapter för Kränzlen till t.ex. foamlance, men hur blir det då med vanliga spolmunstycket?
Skulle också gärna vilja se en Kränzle IRL, tyvärr är de inte så vanliga i butikerna i närheten...

Ricki_
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 jul 2013 10:32

Re: Fundering över högtryckstvätt?

Inlägg av Ricki_ » 29 apr 2017 23:16

Har du provat att rengöra filtret/silen där vattnet går in på din stihl? Min betedde sig likadant när det var smutsigt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Fundering över högtryckstvätt?

Inlägg av Logan » 30 apr 2017 00:38

Min blev väldigt glad över ett oljebyte o det var lite samma att den kändes inte riktigt 100
men kolla filter först som tidigare sa.

Kontrollera gärna högtrycksslangen och dela på pistolen och munstycket i fronten
det hade kommit in en mini sten som satte sig längst fram i högtrycksmunstycket och gjorde strålen svag och konstig.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Johan66
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 16 apr 2015 14:30

Re: Fundering över högtryckstvätt?

Inlägg av Johan66 » 30 apr 2017 11:39

Vart ute på morgonen och plockat i sär så mycket jag kan för att även få ihop den i fungerande skick...
I silen vid inloppet fanns det ytterst lite skit, men det blåstes bort med tryckluft.
Slang och tillbehör genomblåst så gott jag kunde, men samma tendenser som tidigare.

Tog då och provade med den gamla 1/2" slangen för inmatningen, då försvann dipparna!!!
Verkar alltså som att det vart för mycket vatten för den, konstigt nog.

Jaja, får väl stå ut med denna ett tag till...
Om man inte skulle få den såld förstås, är en 1000-lapp för mycket för en tvätt som är några år på nacken som kan köpas ny idag för 3000:-?

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Fundering över högtryckstvätt?

Inlägg av Logan » 30 apr 2017 14:27

Att den får för mycket vatten har jag aldrig hört om
det är säkert något litet fel. Det gäller bara och hitta det.

Ang priset tycker jag inte det låter farligt
The passions is what drives the art. Detailing for life

big-jepp
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 06 sep 2014 09:20

Re: Fundering över högtryckstvätt?

Inlägg av big-jepp » 30 apr 2017 18:33

Låter som luft i systemet.

polk
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 18 jan 2011 22:04
Ort: Fjollträsk

Re: Fundering över högtryckstvätt?

Inlägg av polk » 30 apr 2017 20:27

Tror snarare att det blev för dåligt tryck med den tjockare slangen och därmed för mycket luft in i tvätten. Haft samma problem och bytte till mindre slang.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Johan66
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 16 apr 2015 14:30

Re: Fundering över högtryckstvätt?

Inlägg av Johan66 » 03 maj 2017 16:25

Tack för era inputs. Till börja med kör jag vidare på den smalare slangen.

Det "värsta" är att jag upptäckte att det finns en ÅF för Kränzle i närheten där jag jobbar...
Får väl ta mig dit någon lunch för att känna på dem.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Fundering över högtryckstvätt?

Inlägg av Lundberg » 03 maj 2017 20:48

Johan66 skrev:Tack för era inputs. Till börja med kör jag vidare på den smalare slangen.

Det "värsta" är att jag upptäckte att det finns en ÅF för Kränzle i närheten där jag jobbar...
Får väl ta mig dit någon lunch för att känna på dem.
Det "värsta" :lol: :lol: :lol:
// Jack

Johan66
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 16 apr 2015 14:30

Re: Fundering över högtryckstvätt?

Inlägg av Johan66 » 14 maj 2017 16:48

Snacka om ångest över en helt onödig sak att ha ångest över...

Mycket riktigt hade de en 1152 när jag var in i butiken. Dock var det 10A versionen och den s.k. tyska versionen hade de inte hemma och det verkade också som att de inte visste om denna modell. Fick ett s.k. kampanjpris av dem som är iofs bättre än ordinarie pris...

Men då de även säljer Kärcher och Nilfisk så fans det alternativ att välja på. De hade vad de sa en ny modell av Kärcher i deras grå serie som skulle bli någon 1000-lapp billigare men den hade bara 10 m slang samt 500 l/h så den är egentligen inget alternativ. Sedan har de också en Nilfisk Poseidon 2 med vinda, 15 m slang och smart spolrör med enkelt justering av stråle mm. Dock är det bara 520 l/h på denna så det är inte avsevärt mycket mer än den jag har idag (450 l/h). Priset för denna var samma som 1152 och enligt dem är ordinarie priset över 10000:-, samt att det verkar vara en äldre modell då de heter något med M2 nu.

Frågan är om man märker skillnad mellan 520 l/h mot 450 l/h?

För att ytterligare komplicera till det så visar det sig att man skulle kunna komma över en ny Stihl RE163 tvätt (12 m slang och över 600 l/h) med rabatter mm till ett pris avsevärt under ordinarie pris. Men tanke på att denna tvätt också är billigast från början så är det väldigt lockande... Men även 3 m kortare slang än 1152 fast 3 m längre än min nuvarande tvätt.

Men, ser man på kvalitet och reservdelar så ligger Kränzlen också i en egen klass. Det som gör att jag tvekar på denna är att den inte har några snabbkopplingar då man byter "för" ofta mellan spolmunstycken och foamen. Vet att det går att lösa med olika snabbkopplingar men det kommer också att kosta en slant (minst 1500:- för 1 hon-koppling och 3 han-kopplingar).

Sen också går det inte att komma ifrån att nuvarande tvätt fungerar utan problem och kostar man på sig en 7 m förlängningsslag för en dryg röding får man 16 m slang som gör att man garanterat kan gå runt bilen...

Kom gärna med synpunkter, för info har jag numera också ett 16A uttag i garaget.

// J

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Fundering över högtryckstvätt?

Inlägg av Perra83 » 16 maj 2017 16:26

Poseidon 2 finns i några olika versioner.
Saknaden av snabbkopplingarna är ett minus med Kränzle men du kan typ välja vilken snabbkoppling du vill.

För mig är det viktigare med en bra maskin än att ja får en som är billig. Mitt handtag läcker lite så tvätten startar kanske tre gånger i timmen typ för att bygga upp trycket igen. Bar mätaren rör sig inte längre. Skruvade bort den en gång och återmonterade den då funkade den men är nu död igen. Kränzle är inte felfria. Fast min kan ha fått en frostknäpp för ja glömde den ute en gång. Annars inga problem.
Jag SKA byta till en större Kränzle med 20m slang och 3-fas men det har kommit viktigare inköp före....

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Fundering över högtryckstvätt?

Inlägg av Manor » 20 maj 2017 20:51

Jag är fortfarande väldigt nöjd med Kränzlen, men kör 1-fas och den vanliga svenska varianten.
Kolla lite på YouTube-kanalen Obessed Garage, där demonstreras just Kränzle samt snabbkopplingar och munstycke som han säljer i ett paket.
Visst blir det ytterligare en slant, men vill man ha bra grejer så kostar det. Själv kör jag än så länge utan snabbkoppling...inget större problem för mig som bara "hobbyblänker" med tvätt en gång i veckan :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Johan66
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 16 apr 2015 14:30

Re: Fundering över högtryckstvätt?

Inlägg av Johan66 » 17 jun 2017 15:52

Jaha, då är ångesten över... och det blev ingen av ovanstående maskiner heller från första inlägget förutom färgen på en av de tilltänkta från början.

Det blev en Nilfisk MC 2C-140/610 XT. Förhoppningsvis så blir man nöjd...

Just nu har Nilfisk en kampanj på "lillebror" som har 120 bar och 520 l/h men man gjorde ett "kampanjpris" på "storebror" samt att jag också blir av med momsen så nettot för mig blev ändå överkomligt.
Förhoppningsvis hinner man få den till midsommar.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Fundering över högtryckstvätt?

Inlägg av Perra83 » 17 jun 2017 16:17

Nya tvätten ger alltså 140bar och 610l/h? Mycket vatten ska de va.

Får hem min nya Kränzle på måndag. 160bar och 1140l/h. Ska köra den sida vid sida med gamla 1152TST.

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Fundering över högtryckstvätt?

Inlägg av Logan » 17 jun 2017 16:29

Det var bra flöde i den tvätten
jag tyckte mina 240bar och 1020l/h var overkill

Vad för vattensystem har du när den kräver så mycket som 1140 i timmen ?
The passions is what drives the art. Detailing for life

Johan66
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 16 apr 2015 14:30

Re: Fundering över högtryckstvätt?

Inlägg av Johan66 » 17 jun 2017 17:17

Perra83 skrev:Nya tvätten ger alltså 140bar och 610l/h? Mycket vatten ska de va.
ca 40% mer än gamla, då bör man väl kapa tiden för tvättarna också?

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Fundering över högtryckstvätt?

Inlägg av Perra83 » 18 jun 2017 02:16

Logan skrev:Det var bra flöde i den tvätten
jag tyckte mina 240bar och 1020l/h var overkill

Vad för vattensystem har du när den kräver så mycket som 1140 i timmen ?
Har kommunalt vatten och en 20L hink fyllde ja på 37sekunder ur vattenslangen så det ska räcka. Kränzle 1180 19L/min.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Fundering över högtryckstvätt?

Inlägg av Perra83 » 18 jun 2017 02:19

Johan66 skrev:
Perra83 skrev:Nya tvätten ger alltså 140bar och 610l/h? Mycket vatten ska de va.
ca 40% mer än gamla, då bör man väl kapa tiden för tvättarna också?
En bred stråle med mycket vatten då går det snabbt att spola av en bil.

Skriv svar