Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Magic wheel cleaner

Diskutera bilvårdsprodukter här
popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1120
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Magic wheel cleaner

Inlägg av popp » 05 jun 2017 21:56

Manor skrev:Inte den efterfrågade wheel cleanern, men ändå...
I mitt senaste köp så satsade jag på Valet Pro Bilberry i en 5 liters dunk.
Den går att späda ut en hel del, och hittills så är jag väldigt imponerad av den.

Inte lika vass som Sonaxen, men till ett betydligt billigare pris.
Jag köpte också Valvet pro Biiberry och jag tycker också den funkar riktigt bra för det priset. :jeps

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Magic wheel cleaner

Inlägg av ostkroken » 05 jun 2017 22:30

Manor skrev:Inte den efterfrågade wheel cleanern, men ändå...
I mitt senaste köp så satsade jag på Valet Pro Bilberry i en 5 liters dunk.
Den går att späda ut en hel del, och hittills så är jag väldigt imponerad av den.

Inte lika vass som Sonaxen, men till ett betydligt billigare pris.
Ja, Bilberry är sjukt prisvärd!

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Magic wheel cleaner

Inlägg av Pierriewargen » 06 jun 2017 01:34

Bilberry är dock inte jämförbar med sonax eller andra ph-balanserade fälgrengöringar med färgindikator.
Bilberry är en "helt vanlig" starkt alkalisk fälgrengöring baserad på kaustiksoda som är färgad röd och med "syrafri" på etiketten, förmodligen medvetet för att vilseleda litegrann. Det är även därför den kan spädas till skillnad från sonax mfl.
Den är pga innehållet minst lika skadlig för kroppen som en syrabaserad fälgrengöring, fast på andra sidan av ph-skalan.

Här kan man ganska snabbt se att det skiljer en del i allvarlighet vid exponering.

Sonax full effect:
Bild

Bilberry:
Bild

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Magic wheel cleaner

Inlägg av Nalle » 06 jun 2017 18:33

Hej,
Har varit sugen att testa Meguiar's D14001 Wheel Brightener ett tag nu, är det någon som har använt denna , och kanske t.om kan säga hur den står sig mot t.ex BBV Wheel Cleaner Extreme Gel som jag är så där nöjd med.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Magic wheel cleaner

Inlägg av Funk » 06 jun 2017 20:02

Efter att ha läst testet i Bilsport för någon månad sedan köpte jag ett par flaskor av deras testvinnare från Mequiars, men den var i mitt tycke betydligt sämre än Sonaxen som jag tror kom tvåa. Om det är samma produkt som du frågar om fast i konsumentförpackning så är det tumme ned..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Magic wheel cleaner

Inlägg av Pierriewargen » 06 jun 2017 20:10

De har ett par olika. Wheel brightner är syrabaserad medan hot rims (tror jag den heter?) är med färgindikator. Sen finns det säkert någon till.

Edit: det är "Dub" som är deras färgindikerande. Hot wheels är nog eventuellt konsumentversionen av wheel brightner.

Edit2: Wheel brighter = syra
Hot rims = alkalisk
Dub = färgindikerande/ph-balanserad

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Magic wheel cleaner

Inlägg av Nalle » 06 jun 2017 20:29

Funk skrev:Efter att ha läst testet i Bilsport för någon månad sedan köpte jag ett par flaskor av deras testvinnare från Mequiars, men den var i mitt tycke betydligt sämre än Sonaxen som jag tror kom tvåa. Om det är samma produkt som du frågar om fast i konsumentförpackning så är det tumme ned..

/Thomas
Skulle den du köpte spädas , om inte är det ju möjligt att de är en urvattnad variant anpassad att användas av vem som helst , alltså tvärsäker att bada i om någon skulle få för sig det , i Usa är dem livrädda för att sälja produkter till allmänheten , skadestånden är horribla , oavsett hur korkat personen i fråga har använt produkten.

Megs Wheel Brightener skall spädas 1:4 .

Kan ju vara Youtube manipulering , men ser onekligen ut att fungerar mer effektivt än t.ex BBV Wheel Cleaner Extreme Gel, som jag använder för tillfället.
Har Sonax också , och visst den fungerar , det är bara det att jag vet på vilket sett den fungerar , och det känns ju så där.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Magic wheel cleaner

Inlägg av ostkroken » 06 jun 2017 20:32

Pierriewargen skrev:Bilberry är dock inte jämförbar med sonax eller andra ph-balanserade fälgrengöringar med färgindikator.
Bilberry är en "helt vanlig" starkt alkalisk fälgrengöring baserad på kaustiksoda som är färgad röd och med "syrafri" på etiketten, förmodligen medvetet för att vilseleda litegrann. Det är även därför den kan spädas till skillnad från sonax mfl.
Den är pga innehållet minst lika skadlig för kroppen som en syrabaserad fälgrengöring, fast på andra sidan av ph-skalan.

Här kan man ganska snabbt se att det skiljer en del i allvarlighet vid exponering.

Sonax full effect:
Bild

Bilberry:
Bild
Ja sånt där kan jag erkänna att jag är dålig på att tänka på. Tack för info! :jeps

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Magic wheel cleaner

Inlägg av Funk » 07 jun 2017 08:11

Har Sonax också , och visst den fungerar , det är bara det att jag vet på vilket sett den fungerar , och det känns ju så där.
Hur menar du ?

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Magic wheel cleaner

Inlägg av Nalle » 07 jun 2017 09:49

Funk skrev:
Har Sonax också , och visst den fungerar , det är bara det att jag vet på vilket sett den fungerar , och det känns ju så där.
Hur menar du ?

/Thomas
Sonax ,men även alla andra medel som skiftar färg till rött i kontakt med järn, fungerar på samma sätt , dem accelerera helt enkelt oxideringen ( rost), det är därför viktigt att skölja av dessa medel extra noga , är säkert ingen fara med det , men jag känner mig inte riktigt bekväm med att använda dessa medel frekvent på bilen.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Magic wheel cleaner

Inlägg av Funk » 07 jun 2017 10:32

Aha , då förstår jag, men måste då påminna att både alkalier och syror är lika viktiga att skölja bort eller neutralisera..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Magic wheel cleaner

Inlägg av Nalle » 07 jun 2017 11:57

Funk skrev:Aha , då förstår jag, men måste då påminna att både alkalier och syror är lika viktiga att skölja bort eller neutralisera..

/Thomas
Jo ,det är säkert bra att skölja av noga , men skillnaden som jag har fått förklarat för mig . är att vatten neutraliserar både alkaliska och syra baserade medel vilken gör att dem inte har någon effekt när det har blandas upp med vatten , ämnet i de andra "Sonax" medlen , tunnas bara ut , men fortsätter verka när vattnet dunstat bort,om man inte får bort den helt från ytan.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Magic wheel cleaner

Inlägg av korvis » 07 jun 2017 17:18

Nalle skrev:
Funk skrev:Aha , då förstår jag, men måste då påminna att både alkalier och syror är lika viktiga att skölja bort eller neutralisera..

/Thomas
Jo ,det är säkert bra att skölja av noga , men skillnaden som jag har fått förklarat för mig . är att vatten neutraliserar både alkaliska och syra baserade medel vilken gör att dem inte har någon effekt när det har blandas upp med vatten , ämnet i de andra "Sonax" medlen , tunnas bara ut , men fortsätter verka när vattnet dunstat bort,om man inte får bort den helt från ytan.
Då skulle det alltså vara säkrare att använda en syrabaserad än en syrafri med färgindikator? :?

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Magic wheel cleaner

Inlägg av Pierriewargen » 07 jun 2017 17:42

Låter lite skumt. Natriumtioglykolat i sonax mfl reagerar endast på metaller. Så länge man sköljer av är det inga problem öht. Syra och starka alkalier däremot kan båda etsa och fräta olika material så det är nog nästan garanterat värre. Även värre för huden på händer och för lungorna. Men så klart ska man ju vara försiktig oavsett vilka kemikalier man använder.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Magic wheel cleaner

Inlägg av Nalle » 07 jun 2017 18:27

korvis skrev:
Nalle skrev:
Funk skrev:Aha , då förstår jag, men måste då påminna att både alkalier och syror är lika viktiga att skölja bort eller neutralisera..

/Thomas
Jo ,det är säkert bra att skölja av noga , men skillnaden som jag har fått förklarat för mig . är att vatten neutraliserar både alkaliska och syra baserade medel vilken gör att dem inte har någon effekt när det har blandas upp med vatten , ämnet i de andra "Sonax" medlen , tunnas bara ut , men fortsätter verka när vattnet dunstat bort,om man inte får bort den helt från ytan.
Då skulle det alltså vara säkrare att använda en syrabaserad än en syrafri med färgindikator? :?
Här är ett utdrag ur en artikel på Adams forum ,som berör ämnet lite.


THE ROLE OF COLOR CHANGING WHEEL CLEANERS

Wheel cleaners used to dissolve metallic contamination (Deep Wheel Cleaner among them) can have an accelerating effect on the oxidation of anti-ozonant. The reaction you see when brake dust it turned to a reddish slurry by Deep Wheel Cleaner or a similar product is, in a very simplified way, oxidation. The chemical reacts with the metallic contamination and begins to dissolve it.

Tires that have not been cleaned properly before or have been left uncleaned for long periods of time will have substantial amounts of the anti-ozonant built up on the surface of the tire. When an active wheel cleaner comes into contact with this buildup it will accelerate the browning or blooming. Because of this its imperative to regularly scrub tires to remove the buildup of anti-ozonant and 'dead' rubber - think of it almost like exfoliating your skin. If you are a regular user of Deep Wheel Cleaner or similar color changing wheel cleaners for their ability to remove stubborn brake dust then be sure to spend an extra couple of minutes scrubbing your tires as well.


Does this necessarily mean you should discontinue the use of Deep Wheel Cleaner? No, but it should be used with the understanding that the tire needs deep cleaning after the wheel to remove any residues or prevent tire blooming acceleration as a result of the oxidation process. Abrading the tire sidewall to remove this will prevent the blooming in the first place - the reason your sidewalls brown, but your treads don't is that the treads are continually worn away by driving so the surface never is allowed to sit long enough to display blooming.

Här är hela artikeln om någon vill läsa den.
http://www.adamsforums.com/topic/27661- ... urn-brown/

Skriv svar