Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

HD grön vs Autosafe 648

Diskutera bilvårdsprodukter här
Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

HD grön vs Autosafe 648

Inlägg av Jimmy » 27 sep 2023 18:13

Har mestadels kört med HD grön genom åren, även testat BBV artigreen och tershine extract.
Nu när jag pratade med säljaren som jag brukar handla Hd grön av så rekommenderade han istället Autosafe 648. Båda är ju Lahega numera.
Anledningen han angav var att Autosafe 648 var "snällare" mot plast och lacken och ev. lackskydd.

Någon här som använt båda dessa? I så fall för och nackdelar.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: HD grön vs Autosafe 648

Inlägg av Manor » 30 sep 2023 20:41

Nej, ingen koll alls på Autosafe 648.
Använder HD Grön i mild blandning vid behov.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: HD grön vs Autosafe 648

Inlägg av Funk » 01 okt 2023 07:47

Jag har aldrig upplevt HD grön som stygg alls, om man blandat rätt..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: HD grön vs Autosafe 648

Inlägg av Jimmy » 01 okt 2023 19:33

Tack för svar. Blir nog att jag fortsätter med HD grön.

Är ingen kemist så vet inte exakt hur det fungerar om det "bara" är PH värdet som har den rengörande effekten eller om olika produkter har andra ingredienser så som tensider osv.

Sen har jag alltid tänkt/trott att om man har en "stark" produkt och späder den mer så blir den lika mild och rengörande som en "svagare" produkt som är mindre utspädd. Men är inte säker på att det fungerar så.
JSB garare gjorde något ovetenskapligt test någon gång mellan olika medel och där verkade inte pH sjunka så mycket vid spädning som jag har trott tidigare.

Skriv svar